Образование вопросов в глагольных предложениях.





В общем вопросе глагол настоящего времени во втором и третьем лицах теряет гласный во временном показателе -на/-нә, при этом в третьем лице появляется вопросительная частица -у/-ү. Например: – Чи Элстд бәә-н-ч (Ты живешь в Элисте)?

– Ээ, би Элстд бәәнәв (Да, я живу в Элисте).

– Та Москвад бәә-н-т (Вы живете в Москве)?

– Ээ, би Москвад бәәнәв (Да, я живу в Москве).

– Тадн селәнд бәә-н-т (Вы живете в селе)?

– Бидн селәнд бәәнәвидн (Мы живем в селе).

– Эн күүкн Цаhан Амнд бәә-н-ү (Эта девушка живет в Цаган-Амане)?

– Эн күүкн Цаhан Амнд бәәнә (Эта девушка живет в Цаган-Амане).

Специальный вопрос образуется при помощи вопросительных слов и не требует вопросительной частицы. Временной показатель остается без изменений.

Например: – Би альдбәә-нә-в (Где я нахожусь)?

– Чи Җаңhрин нертә уульнцд бәәнәч (Ты находишься на улице Джангара).

– Чи альд бәә-нә-ч (Ты где живешь)?

– Би селәнд бәәнәв (Я живу в селе).

– Тадн ямаран бәә-нә-т (Как вы поживаете)?

– Бидн сән бәәнәвидн (Мы живем хорошо).

– Чини эгч хама бәә-нә (Где живет твоя сестра)?

– Мини эгч Москвад бәәнә (Моя сестра живет в Москве).

Форма глагола настоящего времени с суффиксом -на/-нә в 1-ом лице может также выражать действия будущего времени.

Энҗл би селәнд бәәнәв (В этом году я буду жить в селе).

 

4. Винительный падеж отвечает на вопросы кениг (кого)? юуг (что)?, имеет окончания -иг /-ыг, -г и обозначает объект действия. В словах 1-го типа склонения неустойчивый в конце основы выпадает. Например: hосиг (сапоги), модыг (дерево), көвүг (мальчика).

Наиболее употребительной является безаффиксальная форма винительного падежа, отвечающая на вопрос ю (что)?: махн(мясо, им.п.) – мах (мясо, вин.п.), хөн (овца, им.п.) – хө (овцу, вин.п.).

Например: Күүкн дегтрин саңгас дегтр авна (Девочка берет книгу в библиотеке).

Мана авh одахн Москва балhс орҗ (Оказывается, наш дядя недавно ездил в город Москву).

 

5. В калмыцком языке особую группу слов составляют послелоги, выражающие в основном пространственно-временные значения.

Например: герин өөр (у дома), сурhулин өмн (перед школой), үдин өмн (до полудня), үдин хөөн (после обеда), делгүрин ард (за магазином), герин хаҗуд(рядом с домом), күн болhн(каждый человек), өдр болhн (каждый день, ежедневно).

Упражнения

I. Подставьте вместо подчеркнутых слов предложенные примеры.

 

1. Җил болhн сурhулин өмн экм нанд девтр авна. биллүр, зус, үзг, харнда

 

2. Одахн ээҗмдн Булhнд сәәхн ке бүшмүд авч. альчур, махла, hос, киилг

 

3. Җаңhр одахн зе тал Цаhан Амн орҗ. Шарту, Москва, Элст, селә
4. «Җаңhр» нертә ик делгүрт олн зүсн хувц хулдна. сән хөөнә мах сәәхн бүшмүд дулан девл

 

5. Би ик сурhулин өөр тавн давхр герт hурвн хората патьрт бәәнәв. ард, хаҗуд, өмн

 

6. Асхн болhн мадн аавин хошт көдлнәвидн. сурhулин өмн өдр болhн үдин хөөн

 

II. Проспрягайте глаголы в формах настоящего времени.

Авна, бәәнә, өгнә, орна, hарна, одна, көдлнә, хулдна.

 

III. Дайте полные утвердительные ответы на общие вопросы.

Цаhан Амн Элстәс хол бәәнү?

Балhсна захд хувцна делгүр бәәнү?

Чини дү көвүнд телефон бәәнү?

Чи оютна герт орнч?

Цаhан Амнд модн урhну?

Та аавин патьр хулднт?

Тана делгүрт залу улсин хувц хулдну?

Тана уульнцтн өргний?

Тана герин өөр цецг урhну?

Оютна хора герлтәй?

Эн герин ноха күн тал хуцну?

IV. Дайте полные ответы на специальные вопросы, используя пройденную лексику.

Чини өрк-бүл хама бәәнә?

Чи ямаран нертә делгүрәс хувц авнач?

Багштн ямаран уульнцд бәәнә?

Чи Москва балhснд хама көдлнәч?

Тана патьрин тойг ямаран?

Тадн кедү давхр герт бәәнәт?

Тана герин өөр ямаран делгүр бәәнә?

V. Раскройте скобки, переведите местоимение и закончите предложения, используя соответствующие лично-предикативные частицы.

1. (Вы) ямаран нертә уульнцд бәәнә…. 2. (Я) Москва балhсна тал дунд хойр давхр герт бәәнә…. 3. (Мы) хувцна делгүрәс кесг сәәхн бүшмүд, киилг, махла авна…. 4. (Вы) Элстин альк захд бәәнә…? 5. (Мы) өдр болhн ик сурhульд одна… . 6. (Ты) нанд Дорҗин телефона тойг кезә өгнә…. 7. (Вы) наhц аавин герин хайг кезә нанд өгнә…. 8. (Ты) эк-эцкин патьр кезә хулдна…? 9. (Я) көдлмшт өрүн эрт одна…. 10. (Вы) ода кедү үртәв…? 11. (Ты) эн уульнцин альк герт бәәнә…?

 

 

VI. Раскройте скобки, поставьте слова в нужном падеже. Выпишите существительные в винительном падеже и составьте с ними предложения.

1. Мини (гер) өөр хойр давхр өндр гер бәәнә. 2. Ик (делгүр) орс (бичәч) кесг (дегтр) хулдна.3. Бидн асхн болhн (ээҗ) (үсн) авнавидн. 4. Хөөнә (хаша) ард үкрин ик хаша бәәнә. 5. Өдр болhн ээҗм бичкн (хурhн) (үсн) өгнә. 6. Мана (ээҗ) улан (үкр) өрүн эрт туhлҗ. 7. Мана хальмг (келн)багшин гер мана өөр бәәнә. 8. Җил болhн бидн (мал) ик (төл) авнавидн. 9. Хөөнә хойр хурhн (хаша) hарч. 10. Бадма Сумъян хойр тосхачин (сурhуль) орҗ. 11. Саглр (Җирhл) бичкн хар мис авч. 12. Мана (селән) бичкн (үрн) нег күүкд күн бәәҗ. 13. Би үр (көвүн) нег бичкн хар ноха өгнәв. 14. Селәнә хөн (хош) зөвәр хол hарч.

 

VII. Придумайте предложения из данных глагольных словосочетаний.

Кеер hарх, нас авх, җил орх, селәнәс hарх, герт орх, балhс орх, делгүрт одх, сурhульд орх, менд бәәх, эрдм авх, өрк-бүлд бәәх, балhснд көдлх, үрн hарх, мис тал хуцх, өрүн эрт мөөрх, хашад мәәлх, холд көдлх, хувц хулдх, җил болhн хурhлх, гер хулдх.

VIII. Определите падеж местоимений. Придумайте с ними свои предложения.

1. Мини хорад нег ширә, хойр сандл бәәнә. 2. Нанд нег бичкн шар ноха болн хар мис бәәнә. 3. Мини үр күүкн өдр болhн нанас хальмг келнә дегтр авна. 4. Көгшн наhц ээҗмдн мана герт бәәнә. 5. Чини үр көвүнчн Әәдрхнд му биш бәәнә. 6. Намаг кезә көдлмшт авнат? 7. Мана орс келнә дегтр Арлтанд бәәҗ. 8. Би чамас Делгрин хайг авнав. 9. Би, Басң, Делгр hурвн энҗл Москва орнавидн. 10. Эн герин эзн чамас кедү мөңг авна? 11. Мадн Элстд сән менд бәәнәвидн. 12. Маднд авhмдн җил болhн нег хурhта хө өгнә. 13. Таднас тер бичкн шар ноха авнав. 14. Теднә хошт мана көвүн көдлнә. 15. Мини арвн йистә үр күүкн энҗл күүнд одв.

IX. Найдите послелоги и составьте с ними предложения.

1. Мана селәнә өөр өндр хамр бәәнә. 2. Мини орндг тус ик терз бәәнә. 3. Өндр модна хаҗуд нохан гер бәәнә. 4. Бичкн ноха асхн болhн мини хорад орна. 5. Балhсн селән хоорнд мана аавин хош бәәнә. 6. Үдин хөөн көвүн ээҗ-аав тал одна. 7. Зарhчин герин тус бичәчин гер бәәнә. 8. Һаhан герин ард ик чолун делгүр бәәнә. 9. Герин өмн өндр модн урhна. 10. Үдин өмн мал кеер hарна. 11. Үкрин хашан өөр хөөнә хаша бәәнә. 12. Мана эк-эцкин гер ээҗ-аавин герин ард бәәнә. 13. Асхн болhн мана үкр дала үс өгнә.

 

X. Составьте предложения из данных слов.

1. Көгшн, захин, нег, өвгн, герт, эмгн, бәәнә, хойр. 2. Мана, ноха, нег, авh, үр, шар, бичкн, көвүнәс, авч. 3. Мадн, однавидн, хөөн, Әәдрхнд, үдин. 4. Өдр, үс, ээҗ, мана, маднд, өгнә, болhн. 5. Наhцх, бәәнә, наhц эгч, делгүрин, ик, хойр, болн, өөр, давхр. 6. Балhсна, дунд, тал, гер, талвңгин, ик, хажуд, бәәнә, сурhулин. 7. Мини, авч, көвүн, балhснд, зе, патьр, Москва. 8. Захд, селәнә, ар, ээҗ-аавин, бәәнә, хош. 9. Маднас, болhн, девтр, өдр, багш, авна. 10. Харцхин, өөр, асхн, модна, туhлҗ, нег, көгшн, үкр, кеер. 11. Мини, көвүн, болhн, орна, Санҗ, үр, җил, Москва.

XI. Переведите текст на русский язык. Задайте общие и специальные вопросы к тексту. Кратко изложите содержание.

Мини өрк-бүл хойр давхр чолун герт бәәнә. Мана герин барун хаҗуд шин герт мана наhцхин өрк-бүл бәәнә. Наhцх дөрвн үртә. Теднә гер ик, олн хората. Теднә ард мана ээҗ-аавин ик модн гер бәәнә. Ээҗ-аавин хашад дала мал бәәнә. Өдр болhн ээҗмдн маднд үкрин үс өгнә. Аавин герт мана авh, үүнә гергн болн теднә хойр үрн бәәнә. Мана уульнцд маднас хол биш мини ахин өрк-бүл бәәнә. Ах хойр бичкн үртә. Тедн бас ээҗәс үс авна. Ээҗин үкрин үсн делгүрин үснәс сән. Уульнцин захд hурвн давхр делгүр бәәнә. Эн делгүрәс бидн дала юм авнавидн.

XII. Найдите лишнее слово в каждой строке.

1. патьр, оютн, хаша, хора, гер, хош;

2. тосхач, бичәч, ээҗ, тәмрч, зурач, зарhч;

3. миңhн, бас, сай, җува, дуңшур, түмн;

4. чи, би, эн, тус, тер, бидн, эдн.

XIII. Выучите диалог наизусть.

- Мендвт!

- Мендвт!

- Тана нернтн кемб?

- Мини нерн Делгр.

- Та эн уульнцд бәәнт?

- Ээ. Би энд бәәнәв.

- Хальмг келнә багш Манҗин Бадм эн уульнцд бәәнү?

- Бәәнә. Уульнцин тер захд, улан чолун герт бәәнә.

- Тер бичкн модн герин өөрий?

- Биш. Шар үүдтә хойр давхр герин ард.

- Зөвәр хол бәәҗ.

XIV. Переведите предложения на калмыцкий язык.

1. Наш дом находится недалеко от музея. 2. Комната моего младшего брата большая и просторная. 3. Я живу в северной части города, возле большого магазина. 4. Улица «Джангара» очень широкая и длинная. 5. Вы где проживаете? – Я живу в Саратове, в южной части города. 6. Моя кровать находится напротив большого окна. 7. У моего дяди большой, двухэтажный магазин одежды. 8. Я и моя подруга живем в студенческом общежитии. 9. Наша школа находится за большим пятиэтажным домом. 10. В этом году мы продадим старый бабушкин дом. 11. Вечером я дам тебе адрес и номер телефона друга.

XV. Переведите текст на калмыцкий язык.

Меня зовут Делгира. Моего мужа зовут Бадма. Мы живем в городе. Наша улица самая длинная. На этой улице находится большая школа. Она новая, трехэтажная. Возле школы есть небольшой магазин. Каждый день я в магазине делаю покупки.

Мой муж – строитель. Я работаю в школе. Младшая сестра мужа школьница. Она живет с нами. Родители мужа живут в селе. Его мать – учитель калмыцкого языка, его отец – ветеринар.

У нас двое детей. Нашему сыну пять лет. Нашей младшей дочери два года.

 

XVI. Расскажите своему новому знакомому о своем местожительстве, используя данные словосочетания.

Домашний адрес, центр города, городская площадь, рядом с университетом, напротив магазина, широкая улица, пятиэтажный дом, недалеко от дома, номер телефона.

XVII. Напишите письмо родителям, о том, как устроились в студенческом общежитии. Опишите комнату, вид из окна. Расскажите о студентах, проживающих вместе с вами в комнате.

Новые слова

1. хайг [xajÙk] (cущ.) адрес
2. бидн [b’idÙn] (мест.) мы
3. альк [al’kÙ] (мест.) который
4. өмн [öm’nÙ] (нареч.; посл.) впереди; перед; юг, южный; до, перед
5. делгүр [d’el’g’ür] (cущ.) магазин
6. өөр [ö:r’Ù] (нареч.; посл.) близко; около, возле
7. барун [barun] (прил.) правый
8. хаҗуд [xažu:dÙ] (нареч.; посл.) возле, рядом, у
9. зүн [z’ün] (прил.) левый
10. эврән [ev’r’æn] (мест.) сам
11. тал дунд [tal dundÙ] (посл.) в середине; в центре
12. давхр [dafxÙr] (сущ.; прил.) этаж; слой; сложный (грам.)
13. хора [xora] (cущ.) комната
14. патьр [pat’Ùr] (cущ.) квартира
15. уульнц [u:l’ÙnсÙ] (cущ.) улица
16. тойг [tojÙk] (сущ.) номер
17. талвң [talvÙŋ] (cущ.) площадь
18. ар [arÙ] (сущ.; прил.) север; северный
19. үр [ür] (сущ.) друг, подруга
20. у [u] (прил.) просторный
21. дотр [dotÙr] (нареч.; посл.; сущ.) 1. внутри; в; 2. внутренности, потроха
22. орндг [orÙndÙk] (cущ.) кровать
23. терз [t’er’zÙ] (cущ.) окно
24. хоорнд [xo:rÙndÙ] (посл.) между; среди
25. тус [tusÙ] (посл.) напротив
26. өргн [ör’gÙn] (прил.) широкий
27. hаза [haza] (нареч.; посл.) вне, снаружи, за
28. цецг [c’ec’ek] (сущ.) цветок
29. урhх [urҳkÙ] (глаг.) расти
30. хулдх [xultxÙ] (глаг.) продавать, торговать
31. авх [afxÙ] (глаг.) брать, взять
32. дунд [dundÙ] (прил.; нареч.; посл.) средний; среди, в центре, между
33. тенд [t’en’dÙ] (нареч.) там
34. өгх [ök’kÙ] (глаг.) давать
35. уутьхн [u:t’xÙn] (прил.) узкий
36. өдр [öd’Ùr] (cущ.) день
37. болhн [bolγÙn] (посл.) каждый
38. энд [en’dÙ] (нареч.) здесь
39. бас [basÙ] (союз) тоже, еще
40. ард [ardÙ] (нареч.; посл.) позади; за
41. үд [üd’Ù] (сущ.) полдень
42. асхн [asxÙn] (сущ.) вечер
43. тал [talÙ] (посл.) к, по направлению
44. одх [otxÙ] (глаг.) идти (к определенной цели), отправляться
45. хөөн [x’ö:n’Ù] (посл.) после
46. нарн [narÙn] (сущ.) солнце
47. герл [g’er’Ùl’] (сущ.) свет; освещение
48. өрүн [ör’ün] (сущ.) утро
49. эрт [er’tÙ] (нареч.; прил.) рано; ранний
50. көдлмш [k’öd’Ùl’mÙš] (сущ.) работа
51. көдлх [k’öd’Ùl’xÙ] (глаг.) работать

 

Комментарий

гер авх – жениться

күүнд одх – выйти замуж

 

 

УРОК 7

Таньлдлhн

Санҗ: Менд, күүкн!

Занда: Менд!

Санҗ: Чини нерн Занда, эсий? Би чамаг таньнав.

Занда: Альдас?

Санҗ: Би чини Дорҗ ахин үр көвүмб.

Занда: Намаг альдас меднәч?

Санҗ: Дорҗд чини зург бәәнә.

Занда: А-а, чи ахлам хамдан нег хорад бәәнч?

Санҗ: Ээ, тиим.

Занда: Би чамаг бас меднәв. Чини тускар ахм даңгин келнә.

Санҗ: Мадн эндр Дорҗта хамдан кинод йовхсанатавидн. Чи бас маднла

йовнч?

Занда: Кезә?

Санҗ: Дорҗас сурх кергтә.

Занда: Нә, сән, йовнав.

Санҗ: Асхн тавн-зурhан часла тана тал ирнәв. Күләтн.

Занда: Ир, эрк биш күләхвидн.

 

***

 

Багш: Мендвт! Мини нерн Булhн. Эн өдрәс авн би тана хальмг келнә багшв.

Би таднла таньлдхсанатав.

Өлзәтә: Мини нерн Өлзәтә. Мини өрк-бүл ик биш, дөрвн күн: эк-эцкм, би

болн дү күүкм. Экм ик сурhульд багшлна, эцкм малд көдлнә. Би Очра

Номтын уульнцд бәәнәв. Мини телефона тойг hурвн-хөрн хойр-тәвн

зурhан.

Басң: Нерм Басң. Мана өрк-бүл ик. Би отхн көвүмб. Нанд ах болн эгч

бәәнә. Эк эцк хойр тосхачин эрдмтә. Ахм өрк-бүлтә күн, эврә патьрта.

Эгчм эмчин ик сурhулин оютн, хол сурhульд йовна. Маднла хамдан

аавм бәәнә. Бидн балhсна захд эврә герт бәәнәвидн.

Мергн: Мини нерн Мергн. Нанд аав, ээҗ, эк, эцк бәәнә. Би hанцхн үрмб.

Бидн хамдан нег герт бәәнәвидн. Эцкм малч, экм эмч. Ода мадн шин

герт орх санатавидн.

Җирhл: Мини нерн Җирhл. Эцкинм нерн Бадм, экинм нерн Цаhан. Ода Элстд

бәәнәвидн. Бидн хойр давхр герт, hурвн хората патьрт бәәнәвидн.

Мана патьр у. Би эврә хоратав. Ээҗ аав хойр Ик Буурлд бәәнә. Тедн

эврә гертә, ик хашата. Хашаднь олн мал бәәнә.

Багш: Нә, сән. Хөөннь тана эк-эцкләтн эрк биш бас таньлднав, тадна тускар

күүнднәв.

 

***

Эндр мана тал Сарпаhас худ эмгн өвгн хойр ирх – мини эгчин күргнә эк-эцкнь. Эдн маднла таньлдхсаната. Бадм атхр үстә, ик хар нүдтә, өндр нурhта көвүн. Мини эгчм бас сәәхн күүкн. Бадм эгчдм йир дурта. Эдн хойр нег өрк-бүл болх саната. Күргнә эк-эцкнь көгшн биш, баахн улс бәәҗ. Экнь дөчн hурвн наста, эцкнь дөчн тавта. Бадм Саглр хойр Сарпад бәәх. Тенд Бадмин гер бәәнә. Бадм эмч. Эк-эцкньхошт хөөнд бәәнә. Мини эгчмБадмла әдл эмчин эрдмтә, тер селәнд көдлх. Бадм эгч хойр ода йир байрта бәәнә.

 

Грамматика

1. Соединительный падеж отвечает на вопросы кенлә (с кем)? юунла (с чем)? и имеет окончание -ла/-лә. Основное значение – совместность действия. Часто используется в конструкциях сравнения предметов.

Например: Санҗ Мергнлә маңhдур балhс орх (Санджи с Мергеном завтра поедут в город).

Мини шаазң ааh ээҗин модн ааhла әдл болна (Моя фарфоровая чашка и деревянная чашка бабушки одинаковые).

 

2. Форма будущего времени глагола в изъявительном наклонении образуется с помощью суффикса -х и обозначает действие, которое должно совершиться в будущем.

Например: Маңhдур мини ах сурhуляс ирх(Завтра с учебы приедет мой брат).

В общем вопросе глагол будущего времени во 2-ом и 3-ем лицах требует вопросительную частицу -ий.

Например:

Чи маңhдур Элстд ирхийч? (Ты приедешь завтра в Элисту)?

– Ээ, би маңhдур Элстд ирхв (Да, я завтра приеду в Элисту).

– Та ик сурhульд көдлхийт (Вы будете работать в университете)?

– Ээ, би ик сурhульд көдлхв (Да, я буду работать в университете).

– Тадн тер көвүг күләхийт (Вы будете ждать того юношу)?

– Мадн тер көвүг күләхвидн (Мы будем ждать того юношу).

– Эдн намаг таньхий (Узнают ли они меня)?

– Эдн чамаг таньх (Они тебя узнают).

Форма будущего времени глагола совпадает с формой причастия будущего времени, отвечающей на вопрос ямаран (какой)?.

Например: Мал кеер hарх цаг (Время выгона скота).

Ирх җилд бидн Аhш балhсна ик сурhульд орхвидн (В будущем году мы будем поступать в Волгоградский университет).

3. Модальность выражается с помощью модальных слов кергтә,зөвтә,йоста,саната, бәәдлтә. Они выражают значения необходимости, долженствования, намерения, желания, вероятности.

Например: Нанд маңhдур көдлмшт одх кергтә(Завтра мне надо идти на работу).

Эн күүкн намаг таньх зөвтә (Эта девушка должна меня узнать).

Би Элст орх санатав (Я намерен поехать в Элисту).

Чи энүг медх йостач (Ты должен его знать).

 

4. Форма повелительного наклонения 2-го лица единственного числа глагола на письме совпадает с основой глагола и выражает побуждение к действию.

Например: Менд, менд. Орад, цә у(Здравствуй, здравствуй. Заходи попить чаю).

Чи эндр мана тал ир, би чамаг күләнәв (Ты сегодня приходи к нам, я буду тебя ждать).

Повелительная форма глагола во множественном числе принимает суффикс -тн:

Например: Маңhдур сурhульд иртн (Завтра приходите на учебу).

Ээҗ, аав, таньлдтн, эн мини үр көвүн Мергн (Бабушка, дедушка, познакомьтесь, это мой друг Мерген).

Упражнения

Дамшлhн

I. Замените подчеркнутые существительные в соединительном падеже предложенными примерами.

1. Мана худ өвгн хөөнә хошт мини авhла хамдан көдлнә. ахла, аавла, үр көвүнлә, күргнлә, наhц аавла
2. Мана худ көвүн одахн дү күүкнләм таньлдҗ. күргн ахлам, эгчләм, авh бергнләм, зе көвүнләм
3. Мини шин таньл күн кезәнә эгчләм нег сурhульд сурч. эцкләм, авhлам, аавлам, ээҗләм, наhц бергнләм, күргн ахлам
4. Мини дү күүкн Москвад Киштә тосхачла нег хорад бәәнә. эмчлә, зурачла, багшла, номтла

 

II. Поставьте вместо подчеркнутых словосочетаний предложенные примеры.

1. Булhн мини эгчлә хамдан эндр Ик Бухсас ирх. маңhдур Москва орх Шарту балhснд көдлх авh тал гиичд одх
2. Би чини дү күүкнлә Элст орх санатав. таньлдх хамдан көдлх театрт одх
3. Эндр асхн бидн гиичд одх зөвтәвидн. хошт көдлх худ көвүнлә таньлдх Ик Бухс орх
4. Маңhдур делгүрәс мах авх кергтә. хөөнд hарх балhснд одх Өлзәтәд дегтр өгх

 

III. Замените подчеркнутые словосочетания с глаголом в повелительном наклонении предложенными примерами.

1. Намҗл, эндр авh бергнәс үс сур. хәәч ав делгүрт од хот у
2. Санчр, чи ода наhцхин ик герт бә. оютна герт ор сәәхн күүкнлә таньлд үдин хотд ир
3. Эн күүкнлә эрк биш эндр таньлд. кинод од хамдан Москва ор мини тускар күүнд

IV. Дайте утвердительные полные ответы на общие вопросы.

Асхндан маднла хамдан кинод одхийч? Чини күүкн күргн хойр ик сурhульд көдлхий?

Чи тосхачин сурhульд сурхийч? Тана худ өвгн намаг таньхий?

Чи маңhдур дегтрин саңд одхийч? Тана тал эндр гиич ирхий?

Та эндр маднд хальмг зурачин тускар келхийт?

Дү күүкнчн маңhдур намаг Аhш балhснд күләхий?

V. Дайте ответы на специальные вопросы.

Тана худ көвүн Элстәс кезә ирх? Чи мана тал кедү часла одхч?

Маңhдур дөрвн часла чи альд бәәхч? Чи дегтрин саңгас дегтр кезә авхч?

Сурhулин хөөн дү күүкнчн альд көдлх? Тана өрк-бүлтн шин герт кезә орх?

Чи кезә мини үр күүкнлә таньлдхч? Авh бергнчн тадниг хама күләх?

VI. Вместо точек поставьте слова в соединительном падеже:нанла, ахла, нүднлә, ачла, эк-эцклә, көвүнлә, үснлә, Дорҗла, авhлам, ээҗлә, Харцхла.

1. Басң … Әәдрхнә талвң деер таньлдҗ. 2. Маңhдур би … көдлмштнь харhх санатав. 3. Мини шин таньл күүкн … әдл өндр нурhта, ик цогцта. 4. Мергн … хамдан оютна герт нег хорад бәәнә. 5. Чини отхн күүкнә үсн мини … әдл атхр бәәҗ. 6. Эн нилхин нүдн сәәхн экин … әдл уутьхн. 7. Мини дү көвүн энҗл … хамдан Моңhл орх бәәдлтә. 8. Җирhл … әдл үстә цәәд йир дурта. 9. Худ өвгн эмгн хойр … хамдан мана тал гиичд ирв. 10. Наhцхм … хамдан нег сурhульд багшлна. 11. Өрүн эрт аав … хамдан кеер хөөнд hарна.

 

VII. Поставьте существительные в соединительном падеже и составьте с ними предложения.

Зург, малч, күргн, көвүн, бергн, ботхн, дегтр, зурач, багш, бүшмүд, махла, модн, гер, темән, хөн, эмгн, худ, балhсн, хош, насн, үрн, мал, цар, туhл, ширә, номт, гөрәсн, оютн, харанда, тәмрч, биллүр, альчур, hосн, билцг, сиик, нарн, улс, хамр, чикн, үрн, зе, ач, наhцх, көдлмш.

 

VIII. Выпишите словосочетания с глаголами будущего времени и придумайте с ними предложения.

1. Маңhдур нәәмн часла намаг Җирhл делгүрин өөр күләх. 2. Бидн эндр худ эмгн-өвгнлә, күргнлә таньлдхвидн. 3. Мана сурhульд нертә хальмг зурач ирх. 4. Чини аавин баh насна тускар мана селәнә нег көгшн өвгн медх. 5. Энҗл мини дү көвүн ик сурhульд багшлх. 6. Би сурhулин музейд мини көгшн аавин зург өгхв. 7. Өрүн эрт Арлтан намаг балhсна талвң деер күләх. 8. Маңhдурас авн би Сарпа селәнә дундын сурhульд көдлхв. 9. Эндр асхн тавн часла бидн Санҗла хамдан Аhш балhс орхвидн. 10. Эн билгтә зурачиг әмтн Москвад медх.

 

X. Придумайте предложения с данными словосочетаниями.

Ирх зөвтәч, йовх кергтә, сурх саната, орх бәәдлтә, таньлдх саната, таньх зөвтә, медх йоставидн, келх кергтә, авх санатав, hарх бәәдлтә, өгх йостат, хуцх бәәдлтә, көдлх кергтә, одх санатавидн, туhлх зөвтә, хулдх кергтә, күүндх зөвтә, харhх кергтә, урhх бәәдлтә.

XI. Определите временные формы глаголов.

Орна, келхч, hарч, меднәв, сурч, өгнәт, авхвидн, келҗч, таньлдхт, көдлнәв, уухв, күләх, одҗ, бәәнәв, ирхвидн, йовхч, күүнднәв, урhх, харhҗт.

 

XII. Образуйте словосочетания с глаголом будущего времени и составьте с ними предложения.

хамдан келх
менд авх
кү уух
гиичд hарх
кеер орх
герт сурх
цә таньх
төл одх
сурhуль бәәх

 

XIII. Поставьте вместо точек соответствующие падежные окончания.

1. Эн асхн мана шин күргн… таньлдлhн болв. 2. Зузан хар чирә… залу… чи эрк биш таньхч. 3. Нан тал ирх күү… чи медх зөвтәч. 4. Мини таньл күүкн… зург… би чамд асхндан өгнәв. 5. Чамла хамдан багшлх көвү… би меднәв. 6. Цаhан күүкн… тускар Мергн даңгин маднд келнә. 7. Мана ээҗ авh бергн… хамдан ирх бәәдлтә. 8. Үр көвүм мини эгч… тускар даңгин сурна. 9. Асхндан Очр Өлзәтә күүкн… таньлдх саната. 10. Наhцх… отхн күүкн күүн… одх бәәдлтә. 11. Маңhдур мадн ууhн күүкн тал гиич… одх санатавидн. 12. Мергн өрүнд хот… өмн хар ус ууна.

XIV. Прочитайте, задайте вопросы, перескажите содержание диалога в третьем лице, выучите наизусть.

Харцх: Менд, Кеемә!

Кеемә: Менд, Харцх!

Харцх: Мини үр көвүнлә таньлд.

Басң: Нерм Басң.

Кеемә: Хамдан сурhуль сурнт?

Харцх: Уга. Басң көдлнә.

Басң: Би дунд сурhульд көдлнәв.

Харцх: Асхндан маднла хамдан кинод однч?

Кеемә: Ямаран кинод?

Басң: Моңhл кино, Чиңгис хаана тускар.

Кеемә: О-о, тиим кинод однав.

Харцх: Нә, сән. Долан часла талвң деер чамаг күләхвидн.

Басң: Эрк биш ир.

Кеемә: Ирнәв, ирнәв.

XVI. Прочитайте и задайте специальные вопросы. Перескажите рассказ в третьем лице.

Мини нерн Җаңhр. Би ик сурhулин оютмб. Ода Элстд бәәнәв. Сурhулин хөөн ирх җилд Ик-Буурлд көдлх санатав. Экм малын эмч, эцкм малч. Экм шар чирәтә, эвтәхн цогцта, бичкн нурhта күүкд күн. Эцкм ик хар нүдтә, өндр нурhта залу. Эдн хошт бәәнә. Эднлә хамдан наhц бергн бәәнә. Мини наhц бергм атхр шар үстә, сәәхн цогцта күүкд күн. Мини эк-эцкин хашад олн мал бәәнә. Хошт бәәх малд ус, хот өгх кергтә. Җил болhн малас төл авх кергтә. Хошт көдлмш дала болна. Би бас хошт көдлхв.

XVII. Переведите. Продолжите рассказ.

У меня есть хороший друг Очир. Недавно он, оказывается, в библиотеке познакомился с одной красивой девушкой. Ее зовут Занда. Она учится на художника. У Занды короткие волнистые волосы и большие черные глаза. Она, как и Очир, высокого роста. Сегодня они вместе идут в кино…

XVIII. Переведите предложения на калмыцкий язык.

1. Сегодня мне надо забрать у друга книгу. 2. Мы вместе с учителем намерены завтра поехать в Волгоград. 3. В три часа я должен прийти в университет. 4. Мой старший сын хочет учиться вместе с вашей дочерью. 5. Завтра к нам в гости, по всей видимости, приедут наши сваты. 6. Вместе с родителями приходи завтра к нам в гости. 7. В этом году к нам в школу, наверное, придет новый учитель калмыцкого языка. 8. Летом моя сестра переедет в новую квартиру. 9. Приходите к нам вместе с сестрой, я хочу с ней познакомиться. 10. Завтра я должен отдать учителю тетрадь по русскому языку. 11. Где ты собираешься работать после учебы в университете? 12. Я ветеринар, буду работать в Ики-Буруле. 13. Современная молодежь должна знать калмыцкий язык. 14. Сумъян вернется с работы к десяти часам вечера.

XIX. Переведите следующие словосочетания и составьте с ними предложения.

Жить в городе, кормить скот, жить в своем доме, ходить в гости, угошать молоком, любить бабушку, расспрашивать дедушку, познакомиться с девушкой, быть радостным, пить чай, стать животноводом, получать приплод, ждать гостей, намерен уехать, знать калмыцкий язык, должна отелиться, обедать в полдень, стать пастухом, узнать человека.

XX. Составьте диалог на тему «Знакомство».

 

Новые слова

1. таньлдлhн [tan’ÙldÙlγÙn] (сущ.) знакомство
2. эсий [es’ij] (част.) не так ли?
3. таньх [tan’xÙ] (глаг.) узнавать
4. медх [m’et’xÙ] (глаг.) знать
5. зург [zurÙk] (сущ.) фотография; рисунок
6. хамдан [xamdan] (нареч.; посл.) вместе
7. туск/тускар [tuskÙ / tuskar] (посл.) о, про
8. эндр [en’dÙr] (нареч.) сегодня
9. йовх [jofxÙ] (глаг.) ходить; ездить
10. саната [sanata] (мод. слово) имеющий намерение
11. сурх [surxÙ] (глаг.) учиться; просить
12. кергтә [k’er’Ùkt’æ] (мод. слово; прил.) надо, необходимо, должно; необходимый, нужный
13. нә [n’æ] (межд.) ну
14. ирх [irxÙ] (глаг.) приходить, приезжать
15. эрк биш [er’kÙ b’išÙ] (нареч.) непременно, несомненно
16. күләх [k’ül’æ:xÙ] (глаг.) ждать
17. авн [avÙn] (посл.) с
18. таньлдх [tan’ÙltxÙ] (глаг.) знакомиться
19. отхн [otxÙn] (прил.) младший ребенок в семье
20. эврә [ev’r’æ] (мест.) свой
21. hанцхн [hancxÙn] (прил.) единственный, один; только
22. малч [malčÙ] (сущ.) животновод
23. хөөннь [x’ö:n’Ùn’] (нареч.) после
24. күүндх [k’ü:n’txÙ] (глаг.) разговаривать, беседовать
25. худ [xudÙ] (сущ.) сват
26. күргн [k’ür’gÙn] (сущ.) жених; зять
27. атхр [atxÙr] (прил.) курчавый, кудрявый
28. дурта [durta] (прил.) любящий, имеющий желание
29. болх [bolxÙ] (глаг.) становиться, делаться; наступать, наставать; состояться
30. әдл [æd’Ùl’] (прил.; посл.) одинаковый; как
31. байр [bajÙr] (сущ.) радость
32. маңhдур [maŋhdur] (нареч.) завтра
33. зөвтә [z’öf’t’æ] (мод. слово) должно, надо
34. ботхн [botxÙn] (сущ.) верблюжонок
35. унhн [unγÙn] (сущ.) жеребенок
36. хот [xotÙ] (сущ.) еда, пища
37. уух [u:xÙ] (глаг.) пить; есть
38. усн [usÙn] (сущ.) вода
39. йоста [josta] (мод. слово) должно, надо, следует
40. ууhн [u:γÙn] (прил.) старший ребенок в семье
41. өцклдүр [öckÙl’d’ür] (нареч.) вчера
42. гиич [g’i:čÙ] (сущ.) гость
43. бәәдлтә [b’æ:d’Ùl’t’æ] (мод. слово) по всей видимости
44. таньл [tan’Ùl] (сущ.) знакомый
45. харhх [xarҳkÙ] (глаг.) встречаться

күргн ах – муж старшей сестры; күр





Читайте также:
Историческое сочинение по периоду истории с 1019-1054 г.: Все эти процессы связаны с деятельностью таких личностей, как...
Этапы развития человечества: В последние годы определенную известность приобрели попытки...
История русского литературного языка: Русский литературный язык прошел сложный путь развития...
Пример оформления методической разработки: Методическая разработка - разновидность учебно-методического издания в помощь...

Рекомендуемые страницы:



Вам нужно быстро и легко написать вашу работу? Тогда вам сюда...

Поиск по сайту

©2015-2021 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2016-03-24 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту:

Мы поможем в написании ваших работ! Мы поможем в написании ваших работ! Мы поможем в написании ваших работ!
Обратная связь
0.086 с.