Exercise 1.Прочитайте слова.Запомните их значение.
1) | catalytic emission | - катализная эмиссия |
2) | converter | - преобразователь |
3) | noxious = harmful | - вредный |
4) | innocuous | - безвредный |
5) | substance | - вещество |
6) | hydrocarbon | - углеводород |
7) | carbon monoxide | - окись углерода |
8) | carbon dioxide | - двуокись углерода |
9) | nitrogen | - азот |
10) | precious metals | - ценные металлы |
11) | vaporization | - испарение |
Exercise 2.Прочитайте глаголы.Запомните их значение.Обратите внимание на образование грамматических форм.
1) | to supply (-ed; -ed) | - снабжать, обеспечивать |
2) | to prove (proved, proven) | - оправдывать, подтверждать |
3) | to compare (-ed; -ed) | - сравнивать |
4) | to vaporize (-ed; -ed) | - испаряться |
5) | to remove (-ed; -ed) | - устранять |
6) | to destroy (-ed; -ed) | - разрушать |
7) | to succeed (-ed; -ed) | - удаваться, пользоваться успехом |
Exercise 3. Прочитайте и переведите письменно следующие группы слов.
1) to convert - conversion - converting - converter - catalytic converter
2) to complete - complete - completing - incomplete
3) temperature - combustion temperature - high combustion temperature - low combustion temperature
4) system - fuel system - closed fuel system
5) lead - leaded - unleaded - leaded fuel - unleaded fuel
6) system - control system - emission control system climate - related emission control system
Exercise 4. Напишите 3 формы глаголов. Переведите их.
To vaporize, to relate, to succeed, to exhaust, to inject, to mix, to convert.
Exercise 5. Найдите правильный временной перевод глаголов.Запишите их.
1) | has been proven | а) | был оправдан |
в) | оправдается | ||
с) | следует оправдать | ||
2) | has developed | а) | Развивался |
в) | Развился | ||
с) | Развивается | ||
3) | have succeeded | а) | Удалось |
в) | Удается | ||
с) | Удастся |
|
Exercise 6. Обратите внимание на предложения в страдательном залоге. Переведите их письменно.
1) Saab cars are equipped with three-way catalytic converters.
2) Nitrogen oxides are formed at high combustion temperatures and pressures.
3) The fuel/air ratio of the mixture supplied by the engine must be controlled.
4) Every time an engine is started, it emits harmful substances.
Exercise 7. Переведите предложения письменно. Обратите внимание на безличные предложения(Инфинитив, Герундий).
1) To ensure the best possible performance of the converter, the fuel/air ratio of themixture must be accurately controlled.
2) By equipping the engine with an electrical heated Lambda sensor and carefully adapting the fuel and ignition systems, Saab engineers have succeeded inminimizing the content of noxious substances in the exhaust gases.
Exercise 8. Прочитайте следующий текст. Переведите его устно. Сравните с русским переводом. Используйте ключ при необходимости.
Catalytic Emission Control | Контроль катализной эмиссии | |||||||||||||
1.Saab cars are equipped with three- | Автомобили | Сааб | оснащены | |||||||||||
way catalytic converters that remove | катализными преобразователями 3-х | |||||||||||||
noxious substance from the exhaust | видов, которые удаляют вредные | |||||||||||||
gases. | The | catalytic | converter | вещества | из | выхлопных | газов. | |||||||
neutralizes the carbon monoxide and | Катализный | преобразователь | нейтрали- | |||||||||||
hydrocarbons | caused | by | incomplete | Зует окись углерода и углеводороды, | ||||||||||
combustion of the fuel, and also the | образуемые | вследствие | неполного | |||||||||||
Nitrogen oxides that are formed at high | сгорания топлива, а также окись азота, | |||||||||||||
combustion | temperatures | and | получаемые при высоких температурах и | |||||||||||
pressures. | Давлении. | |||||||||||||
2.The active part of the catalytic | Активная | деятельность | катализного | |||||||||||
converter is a ceramic core which is | преобразователя | это | керамический | |||||||||||
perforated with small, square holes and | сердечник, перфорированный неболь- | |||||||||||||
is coated with a thin layer of precious | шими | квадратичными отверстиями и | ||||||||||||
metals. | The | catalyst | converts | покрытый | тонким | слоем | драгоценных | |||||||
chemically 80-90% of the harmful | Металлов. | Катализатор | преобразует | |||||||||||
substances to innocuous gases-carbon | химическим способом 80-90% вредных | |||||||||||||
dioxide, steam and nitrogen (which | веществ в безвредные газы двуокись | |||||||||||||
makes up four-fifths of the air we | Углерода, пар и азот (которые составляют | |||||||||||||
breathe). | 4/5 всего воздуха и которыми мы | |||||||||||||
дышим). | ||||||||||||||
3.To ensure the best possible | ||||||||||||||
performance of the converter, the | ||||||||||||||
fuel/air ratio of the mixture supplied to | ||||||||||||||
the engine must be accurately | ||||||||||||||
controlled. The fuel injection system is | ||||||||||||||
therefore controlled by signals from a | ||||||||||||||
Lambda sensor which senses the | ||||||||||||||
oxygen content of the exhaust gases. | ||||||||||||||
Cars | equipped | with | catalytic | |||||||||||
converters have a closed fuel system | ||||||||||||||
which minimizes the vaporization of | ||||||||||||||
hydrocarbons from the fuel system of | ||||||||||||||
the car. A car equipped with a catalytic | ||||||||||||||
converter must be run on unleaded | ||||||||||||||
fuel. Leaded fuel will quickly destroy | ||||||||||||||
the catalyst and make the catalytic | ||||||||||||||
converter useless. | ||||||||||||||
Exercise 9. Сделайте письменный перевод 3 абзаца.
|
Exercise 10. Ответьте на вопросы письменно.
|
1) What do catalytic converters remove from the exhaust gases.
2) What substances are neutralized by the catalytic converter?
3) How are nitrogen oxides are formed?
4) What makes the active part of the catalytic converter?
5) Why must the fuel mixture be accurately controlled?
6) How is the fuel injection system controlled?
7) What is the function of closed fuel system?
8) Why only unleaded fuel must be used in cars equipped with a catalytic converter?
9) What is a climate-related emission control system?
Вариант 8
Трансмиссия
Transmission
Exercise 1. Прочитайте новые слова и запомните их значение.
1) | gearbox | - коробка передач |
2) | gear | - передача, шестерня |
3) | fuel consumption | - потребление топлива |
4) | ratio | - передаточное число |
5) | transversely mounted | - поперечно смонтированный |
6) | final drive | - главная передача |
7) | differential | - дифференциал |
8) | front-wheel drive | - передний привод |
9) | torque | - крутящий момент |
10) | drive shaft | - приводной вал |
11) | suspension | - подвеска |
12) | bearing | - подшипник |
13) | universal joints | - универсальные шарниры |
14) | taper roller bearing | - конусный роликоподшипник |
15) | load | - нагрузка |
16) | gear gate | - кулиса передачи |
17) | reverse gear | - шестерня обратного хода |
18) | latch | - замок, затвор |
Exercise 2. Прочитайте глаголы. Запомните их значение. Обратите внимание на образование временных форм.
1) to drive (drove, driven)
2) to lubricate (-ed; -ed)
3) to load (-ed; -ed)
4) to transmit (-ed; -ed)
5) to reduce (-ed; -ed)
6) to select (-ed; -ed)
7) to choose (-ed; -ed)
8) to comprise (-ed; -ed)
9) to weight (-ed; -ed)
10) to project (-ed; -ed)
- приводить в движение
- смазывать
- нагружать
- передавать
- снижать
- избирать, выбирать
- отбирать
- включать в себя, вбирать
- весить
- выдаваться вперед
Exercise 3. Обратите внимание на сокращения.Прочитайте слова. Переведите их письменно.
EDU - Electronic Display Unit
1) Lb - Libra - pound
Exercise 4.Найдите правильное временное значение глагола. Запишите его.
1) must not waste a) не должен терять
b) не может терять
c) не потеряет
2) has been a) являлось
b) является
c) будет являться
3) is mounted a) смонтирован
b) был смонтирован
c) будет смонтирован
4) weighs a) весит
b) будет весить
c) весил
5) are moving a) двигается
b) двигались
c) будут двигаться
6) has been specified a) был предназначен
b) будет предназначен
c) предназначен
7) cannot be engaged a) не мог быть зацеплен
b) не может быть зацеплен
c) будет зацеплен
Exercise 5. Прочитайте безличные предложения с Инфинитивом. Переведите их письменно.
The function of the gearbox is to transmit the engine power to the wheels as efficiently as possible.
1) Saab’s four-cylinder engine allows gear ratios to be chosen for more lively performance than is usually provided by cars with bigger engines.
2) It is designed to transmit very high power and torque, with ample margins of safety.
3) The fifth gear ratio has been specified to ensure optimum fuel economy.
4) All unnecessary covers and connection have been eliminated, to provide virtually perfect sealing.
5) The gear lever is spring-loaded to the 3rd/4th gates and is thus automatically centers in neutral, to ensure that the driver will never be in doubt as to the actual position of the gear lever.
Exercise 6. Переведите письменно предложения с частицей «due to» (благодаря чему- либо).
1) Gear - changing is easy due to the favourable locations of the synchromesh
mechanisms.
2) Due to the strategies locations of taper roller bearings, the shafts have highstiffness under load.
Exercise 7. Прочитайте следующий текст. Переведите его устно. Сравните с русским переводом. Используйте ключ при необходимости.
Transmission. Part 1 | Трансмиссия. Часть 1 | ||||||
1.The function of the gearbox is to | |||||||
Transmit the engine power to the wheels | |||||||
as efficiently as possible. It must not | |||||||
waste power and must be easy to use. In | |||||||
Аddition, the gearbox must contribute | |||||||
towards low fuel consumption by | |||||||
Enabling appropriate reduction ratios to | |||||||
be selected - either automatically or | |||||||
manually, depending on the type. | |||||||
2.This has been the basis for the design | |||||||
work on the Saab 9000 gearboxes. As a | |||||||
result, they are lightweight, compact and | |||||||
highly efficient. | |||||||
3.Saab’s four-cylinder engine, with its | 4-х цилиндровый двигатель Сааб | ||||||
low internal friction, allows gear ratios | с низкой степенью внутреннего трения | ||||||
to be chosen for more lively | обеспечивает | выбор | передаточных | ||||
performance than is usually provided by | чисел | для | более | эффективной | |||
cars with bigger enginesyet fuel | эксплуатации | по | сравнению | с | |||
economy is unimpaired. This advantage | автомобилями, снабженными большими | ||||||
proves particularly valuable in hill | двигателями - при этом сохраняя | ||||||
country. | топливную | экономию. | Это | ||||
преимущество | особенно | важно | в | ||||
условиях холмистой местности. | |||||||
Exercise 8.Переведите 1 часть текста письменно. Exercise 9.Ответьте на вопрос письменно. |
1) What are the technical requirements to Saab gearbox?
You may use: highly efficient, lightweight, easy to use, compact, durable, easy to service, low fuel consumption.
Exercise 4. Переведите текст с помощью словаря письменно.
Since Man is highly sensitive to even the smallest changes in his surroundings, but has poor ability in detecting static changes, this situation has been one of our most important starting points in the design of the Saab 9000 chassis. It is vitally important that the car should give the driver immediate information - through the seat and steering wheel - on the lateral forces, for instance, acting on the car when it is cornering. It is important for the driver to receive this information as quickly and distinctly as possible. Information on whether or not the car is cornering correctly, for instance, must be conveyed to the driver in a matter of tenths or hundredths of a second. The difference between a mature chassis and a dangerous chassis often lies in how these small, almost immeasurable information signals are conveyed to the driver.
Many car manufacturers describe how computerised methods are used for designing the chassis of their cars. Saab obviously also employes advanced computerised aids for this purpose. But the computer alone is not enough. So we have taken a further step - we have used Man as the ultimate aid.
Exercise 5. Ответьте на вопросы письменно.
1) What is important for the driver when acting on the car?
2) What is the difference between a mature chassis and a dangerous chassis?
3) Does Saab employ advanced computerised aids?
Вариант 10
Тормозная система
Brakes
Exercise 1.Прочитайте слова. Запомните их значения.
1) brakes - тормоза
2) to split - расщеплять(ся), раскалывать(ся)
3) circuit [‘s ∂:kit] - цепь, контур, цикл
4) handbrake - ручной тормоз
5) corrosion - коррозия
6) facia [ ‘fei ∫ ∂ ] = fascia - вывеска, щиток
7) reservoir [‘rez ∂ vwa:] - резервуар, бак
8) fluid [‘flu:id] - жидкость, жидкий
9) clutch - сцепление
10) asbestos-free - не содержащий асбес
11) to pollute - загрязнять окружающую среду
12) calipers [‘kælip ∂ z] - нутромер
13) floating - плавучий
Exercise 2.Найдите и запишите правильный временной перевод данной группы глаголов.
1. must perform a) может выполнить
b) должен выполнять
с) cледует выполнить
2. is split a) расщеплена
b) была расщеплена
с) будет расщеплена
3. are protected a) защищены
b) были защищены
с) будут защищены
4. should fail a) должен отказать
b) могут отказать
с) откажут
5. will be lost a) утеряна
b) была утеряна
с) будет утеряна
6. contributes towards a) способствовал
b) способствует
с) будет способствовать
Exercise 3. Обратите внимание на использование Инфинитива. Переведите предложения письменно.
1. Saab was one of the first manufacturers to introduce this non-polluting friction material.
Exercise 4. Переведите текст с помощью словаря.
Brakes
The brake system is diagonally split into two circuits (three on cars with ABS). Each brake circuit actuates the brakes of one front wheel and the diagonally opposite rear wheel. The handbrake is selfadjusting and acts on the rear wheels.
The brake lines are protected against corrosion and are run in ventilated passages inside the car. A warning lamp in the facia lights up when the handbrake is applied, and also if one of the brake circuits should fail or if the brake fluid level should drop below the minimum. The hydraulic fluid reservoir is common to the brake system and clutch, and the warning lamp thus has a twin function. In the event of hydraulic fluid leakage, the clutch function will be lost first, which serves as an added warning to the driver.
The brake-pad friction material is asbestos-free. Saab was one of the first manufacturers to introduce this non-polluting friction material. This was principally due to the favourable design of the Saab brake system - with disc brakes all round, floating calipers, and brake discs with large effective cooling areas. This design contributes towards keeping the brake fluid cool.
Exercise 5. Ответьте на вопросы письменно.
What are the aims of the brake system in a car?
1) Into how many circuits is the brake system split?
2) How is the brake system split?
3) How does each brake circuit actuate the brakes?
4) On what wheels does the handbrake act?
5) How are the brake lines run inside a car?
6) What happens in case of hydraulic fluid leakage?
7) What is the modern design of the Saab brake system?
Exercise 7.Составьте предложения из данных слов:
Disc brakes all round, floating calipers, large effective cooling areas, cool brake fluid, brake-pad friction material, asbestos-free, the hydraulic fluid reservoir, vital safety feature.