осмогласника, яже по алфавиту.




НЕДЕЛЯ ТРЕТИЯ СВЯТЫХ ПОСТОВ

Поклонение празднуем

Честнаго и Животворящаго Креста.

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

Благословляет священник, и поем яко обычно предначинательный псалом. Таже стихословие, первая кафисма.

На Го́споди воззва́х, поставим стихов 10, и поем стихиры воскресны осмогласника 3, и анатолиевы 3, и честнаго Креста 4, глас 5:

Подобен: Ра́дуйся по́стников:

Возсия́й, Госпо́день Кре́сте, / светолу́чныя мо́лния твоея́ благода́ти, / в сердца́ чтущих тя, / и Богоприя́тною любо́вию прие́млющих, мировожделе́нне, / и́мже сле́зное потреби́ся се́тование, / и сме́ртных се́тей изба́вихомся, / и к при́сному весе́лию приидо́хом. / Покажи́ красоты́ твоея́ благоле́пие, / воздая́ние пода́ждь воздержа́ния рабо́м твои́м, / ве́рно прося́щим твое́ бога́тное заступле́ние, / и ве́лию ми́лость. Осияй, Господень Крест, / светозарными молниями Твоей благодати / сердца Тебя чтущих / и с боговдохновенною любовью обнимающих, миру вожделенный! / Тобою исчезло слезное уныние, / и от сетей смерти мы избавились, / и перешли к непрестанной радости. / Покажи красоты Твоей благолепие, / воздаяние за воздержание подавая рабам Твоим, / с верою просящим щедрого покровительства Твоего, / и великой милости.
Ра́дуйся, живоно́сный Кре́сте, / Це́ркве кра́сный раю́, / дре́во нетле́ния, прозя́бшее нам / ве́чныя сла́вы наслажде́ние: / и́мже бесо́встии отгоня́ются полцы́, / и а́нгельстии свеселя́тся чи́нове, / и совокупле́ния ве́рных пра́зднуют. / Ору́жие непобеди́-мое, / утвержде́ние неруши́мое, ве́рных побе́до, / свяще́нников похвало́, / Христо́вы ны́не стра́сти и нам пода́ждь дости́гнути, / и ве́лию ми́лость. Радуйся, живоносный Крест, / Церкви прекрасный рай, древо нетления, / произрастившее нам вечной славы наслаждение; / Тобою бесовские полчища отгоняются, / и веселятся Ангелов воинства, / и собрания верных празднуют. / Оружие непобедимое, твердыня нерушимая, / царей победа, священников похвала, – / ныне даруй и нам достигнуть / Христовых страстей и воскресения.
Ра́дуйся, живоно́сный Кре́сте, / благоче́стия непобеди́мая побе́да, / дверь ра́йская, ве́рных утвержде́ние, / Це́ркве огражде́-ние, / и́мже тля разори́ся и упраздни́ся, / и попра́ся сме́ртная держа́ва, / и вознесо́хомся от земли́ к небе́сным, / ору́жие непобеди́мое, бесо́в сопротиво-бо́рче, / сла́во му́чеников, / преподо́бных я́ко вои́стинну удобре́ние, / приста́нище спасе́ния, / да́руяй ми́ру ве́лию ми́лость. Радуйся, живоносный Крест, / знамение неодолимое благочес-тия победы, / дверь рая, верных утверждение, Церкви огражде-ние, / которым уничтожено и упразднено проклятие, / и поглощена сила смерти, / и мы вознесены от земли к небесам, / оружие непобедимое, демонам противоборствующий, / слава мучеников, / преподобных ис-тинное украшение, / пристанище спасения, / дарующий миру великую милость.
Гряди́, первозда́нная дво́ице, / ли́ка отпа́дшая го́рних, за́вистию человекоуби́йцы, / го́рькою сла́стию дре́ва, дре́вле вкуше́-нием. / Се всечестно́е вои́стинну Дре́во предгряде́т, / к нему́же прите́кше ра́достию облобыза́й-те, / и возопи́йте к нему́ с ве́рою: / ты на́ше воззва́ние, Кре́сте все-честны́й, / дре́во Богоблаже́нное, са́де небе́сный, / его́же плода́ причасти́вшеся, нетле́ние улучи́-хом, / Еде́ма пе́рваго прие́мше изве́стно, / и ве́лию ми́лость. Иди, первозданных двоица, / отпавшая от хора горних Сил по зависти человекоубийцы, / через вкушение в древности / горького услаждения от древа. / Вот, воистину всесвященное Древо пред нами является! / К нему прибегая, радостно его обнимите, / и возгласите к нему с верою: / "Ты наша помощь, Крест всесвященный, / древо богоблаженное, насаждение небесное! / Твоего плода вкусив, мы бессмертия достигли, / получив Эдем прежний непреложно / и великую милость.
Сла́ва, глас 3: Христе́ Бо́же наш, / во́льное распя́тие во о́бщее воскресе́ние ро́да челове́ческаго восприе́мый, / и тро́стию Креста́, обагре́нием червле́ным Своя́ пе́рсты окровави́вый, / оста́ви-тельная нам ца́рски подписа́ти человеколю́бствовавый, / не пре́зри нас, бе́дствующих, и па́ки от Тебе́ разстоя́ние, / но уще́дри, еди́не долготерпели́ве, во обстоя́-нии лю́ди Твоя́, / и воста́ни, побори́ борю́щия ны, я́ко всеси́лен. Христе Боже наш, / добровольное распятие ради общего воскресения рода человеческого принявший, / и Крестом и кровью, обагрившей персты Твои, / как тростью и пурпуром освобождение нам по-царски подписать / человеколюбиво благоволивший! / Не презри нас, бедствующих и вновь с Тобою разделенных, / но пожалей, Единый Долготерпеливый, / в напастях пребывающий Твой народ, / и восстань, сразись с воюющими против нас, / как всемогущий!

 

И ны́не, Богородичен гласа.

Вход. Све́те ти́хий: Прокимен: Госпо́дь воцари́ся: Ектения, и прочее яко обычно.

На литии

Стихира храма.

Сла́ва, и ны́не, глас 5: Зря́щи Тя тварь вся на Кресте́ на́га ви́сяща, / Соде́теля и Зижди́теля всех, / изменя́шеся стра́хом, и рыда́ше; / со́лнце же свет омрачи́, / и земля́ колеба́шеся, ка́мение же разседа́шеся, / и хра́ма све́тлость раздира́шеся. / Ме́ртвии воста́ша от гробо́в, / и а́нгельския си́лы ужасо́шася, глаго́люще: / о чудесе́! Судия́ су́дится, / и стра́ждет хотя́ за спасе́ние ми́ра, и обновле́ние. Все творение, видя висящим на Кресте нагим / Тебя, Творца и Создателя всего, / изменялось в страхе и сокрушалось: / солнце умалило свет и земля волновалась, / скалы же распадались и блистающая завеса храма разрывалась, / мертвые восставали из гробниц / и Ангельские воинства поражались и восклицали: / "О чудо! Судия подвергается суду, / страдает добровольно / для спасения мира и обновления!"

На стиховне стихиры

осмогласника, яже по алфавиту.

Сла́ва, и ны́не, глас 4: Пособи́вый, Го́споди, кро́ткому Дави́ду / победи́ти иноплеме́н-ника, / ве́рным лю́дем на́шим спобо́рствуй, / и ору́жием Креста́ низложи́ враги́ на́ша, / покажи́ благоутро́бне на нас дре́вния ми́лости Твоя́, / и да разуме́ют вои́стинну, я́ко Ты еси́ Бог, / и на Тя наде́ющиися побежда́ем, / моля́щиися обы́чно Пречи́стей Твое́й Ма́тери, / дарова́тися нам вели́цей ми́лости. Господи, Ты помог кротчайшему Давиду / победить иноплеменника, / и верному нашему царю содействуй в битвах, / и оружием Креста врагов наших низложи; / яви на нас, Милосердный, древние милости Твои, / и да познают истинно, что Ты – Бог, / и мы, на Тебя надеясь, побеждаем, / при обычных пречистой Твоей Матери ходатайствах / о даровании нам великой милости.

 

Тропарь, Богоро́дице Де́во: дважды и крестный единожды, глас 1: Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́.

Тропарь, глас 1:

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́, и благослови́ достоя́ние Твое́, побе́ды правосла́вным христиа́ном на сопроти́вныя да́руя, и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

И прочее последование бдения: яко обычно.

НА УТРЕНИ

Канон

воскресен, и Богородицы, таже Триоди, творение господина Феодора Студита. Глас 1.

Песнь 1.

Ирмос: Воскресе́ния день, просвети́мся, лю́дие. Па́сха, Госпо́дня Па́сха, от сме́рти бо к жи́зни, и от земли́ к небеси́, Христо́с Бог нас преведе́, побе́дную пою́щия. Ирмос: Воскресения день! / Просияем люди! / Пасха! Господня Пасха! / Ибо от смерти к жизни и с земли к небесам / Христос Бог нас перевел, / песнь победную поющих.
Торжества́ день, воста́нием Христо́вым, смерть безве́стна показа́ся, жи́зни возсия́ заря́, Ада́м воста́в лику́ет ра́достию, те́мже воскли́кнем, побе́дную пою́ще. Торжества день: / воскресением Христовым / смерть с наших глаз исчезла, / воссияла жизни заря, / Адам, восстав, ликует радостно; / потому воскликнем, / песнь победную воспевая.
Поклоне́ния день честна́го Креста́, прииди́те к сему́ вси, воста́ния бо Христо́ва зари́, светосия́яй предлага́ет ны́не, того́ облобыза́им душе́вно ра́дующеся. День поклонения / священному Кресту, / придите к Нему все: / ибо Он восстания Христова лучи, / светом сияя, являет ныне; / Его облобызаем с душевной радостью.
Яви́ся вели́кий Госпо́день Кре́сте, покажи́ ми зрак Боже́с-твенный красоты́ твоея́ ны́не, досто́йно покло́нника хвалы́ твоея́, и́бо я́ко одушевле́нну тебе́, и возглаша́ю, и облобыза́ю тя. Покажись, великий Господень Крест, / яви мне ныне образ / божественной красоты Твоей, / а меня самого – поклонником, / достойным восхвалять Тебя! / И вот, я Тебе и возглашаю, как одушевленному, / и обнимаю Тебя.
Да восхва́лят согла́сно не́бо и земля́, я́ко предлежи́т всем всеблаже́ннейший Крест, на не́мже пригвожде́н теле́сне пожре́ся Христо́с, того́ лобыза́им душе́вно ра́дующеся. Да возгласят согласно / хвалу небо и земля, / ибо лежит пред всеми / всеблаженнейший Крест, / на котором пригвожденный телесно / принесен был в жертву Христос; / будем лобызать его с душевной радостью.
Катавасия: Боже́ственнейший прообрази́ дре́вле Моисе́й, в Чермне́м мо́ри прове́д Изра́иля Кресто́м Твои́м, во́ду жезло́м пресе́к, песнь Тебе́ исхо́дную воспева́я, Христе́ Бо́же. Божественнейший Моисей / в древности Крест Твой прообразовал, / когда в Красном море провел Израиль, / рассекши влагу жезлом, / и песнь исхода воспевая Тебе, Христе Боже.

Песнь 3.

Ирмос: Прииди́те, пи́во пие́м но́вое, не от ка́мене непло́дна чудоде́емое, но нетле́ния исто́чник из гро́ба одожди́вша Христа́, в Не́мже утвержда́емся. Божественнейший Моисей / в древности Крест Твой прообразовал, / когда в Красном море провел Израиль, / рассекши влагу жезлом, / и песнь исхода воспевая Тебе, Христе Боже.
Прииди́те, песнь пои́м но́ву, разруше́ние а́дово торжеству́юще, из гро́ба бо Христо́с воскре́се, смерть плени́в, и спасе́ вся́ческая. Придите, песнь воспоем новую, / разрушение ада празднуя: / ибо из гроба Христос воскрес, / смерть победив, / и спас вселенную.
Прииди́те, почерпе́м ве́рнии, не от исто́чника источа́ющаго во́ду тле́нную, но от исто́чника просвеще́ния, Креста́ Христо́ва поклоне́нием, о не́мже и хва́лимся. Придите, почерпнем, верные, / не из родника, изливающего воду тленную, / но от источника просвещения, / поклоняясь Христову Кресту, / Которым и хвалимся!
Дре́вле, его́же прообразова́ше Моисе́й дла́ньма, Крест Твой ны́не облобыза́юще, у́мнаго Амали́ка побежда́ем, Влады́ко Христе́, и́мже и спаса́емся. То, что в древности прообразовал / Моисей распростертыми руками, – / Крест Твой ныне обнимая, / невещественного Амалика побеждаем, Владыка Христе, / и им спасаемся.
Очи́ма и устна́ма чи́стыма пою́ще песнь ра́дования, Госпо́дню Кресту́ ра́достию поклони́мся ве́рнии, пле́щуще пе́сньми. Очами и устами чистыми, / исполняя ликующий напев, / Господню Кресту радостно поклонимся, верные, / с громогласными песнопениями.
Катавасия: Утверди́, Влады́ко Христе́, Кресто́м на ка́мени мя ве́ры, не поколеба́тися уму́ прило́ги врага́ зла́го, еди́н бо еси́ Свят. Катавасия: Утверди, Владыка Христе, / Крестом Твоим меня на камне веры, / да не поколеблется ум мой / от нападений злого врага, / ибо Ты один свят!

Седален, глас 6:

Крест Твой, Го́споди, освяти́ся, в нем бо быва́ют исцеле́ния боля́щим во гресе́х, и́мже Тебе́ припа́даем, поми́луй нас. Крест Твой, Господи, освящен: / ибо от него происходят исцеления / пребывающим в немощи греховной; / чрез него мы к Тебе припадаем, / помилуй нас!
Стих: Возноси́те Го́спода Бо́га на́шего, и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, я́ко свя́то есть. Стих: Возносите Господа, Бога нашего, / и поклоняйтесь подножию ног Его, ибо свято оно. Пс 98:5
Днесь проро́ческое испо́лнися сло́во: се бо покланя́емся, на ме́сто, иде́же стоя́сте но́зе Твои́, Го́споди, и дре́ва спасе́ния вкуси́вше, грехо́вных страсте́й свобо́ду улучи́хом, моли́твами Богоро́дицы, еди́не Человеколю́бче. В сей день исполнилось пророческое слово: / ибо вот, мы поклоняемся месту, / где стояли ноги Твои, Господи; / и от Древа спасения вкусив, / свободу от страстей греховных получили, / по молитвам Богородицы, единый Человеколюбец.
Слава: То́кмо водрузи́ся дре́во, Христе́, Креста́ Твоего́, основа́ния поколеба́шася сме́рти, Го́споди, его́же бо поглоти́ жела́нием ад, отпусти́ тре́петом. Яви́л еси́ нам спасе́ние Твое́, Святы́й, и славосло́вим Тя, Сы́не Бо́жий, поми́луй нас. Слава: Только лишь было водружено / древо Креста Твоего, Христе, / – и поколебались основания смерти, Господи: / ибо Того, Кого алчно поглотил ад, / он отпустил с трепетом. / Ты показал нам спасение Твое, Святой, / и мы славословим Тебя: / "Сын Божий, помилуй нас!"
И ныне: Богоро́дице Де́во, моли́ Сы́на Твоего́ пригво́ждшагося во́лею на Кресте́, и воскре́сша из ме́ртвых, Христа́ Бо́га на́шего, спасти́ся душа́м на́шим. И ныне, Богородичен: Богородица Дева, моли Сына Твоего / добровольно пригвожденного ко Кресту / и воскресшего из мертвых, Христа Бога нашего, / о спасении душ наших.

Песнь 4.

Ирмос: На Боже́ственней стра́жи богоглаго́ливый Авваку́м да ста́нет с на́ми, и пока́жет светоно́сна А́нгела, я́сно глаго́люща: днесь спасе́ние ми́ру, я́ко воскре́се Христо́с, я́ко всеси́лен. Ирмос: На божественной страже / Богословесный Аввакум да станет с нами / и покажет светоносного Ангела, / ясно возглашающего: / "В сей день спасение миру, / ибо воскрес Христос, / как всемогущий".
Се воскре́се Христо́с, мироно́сицам жена́м а́нгел реч́е: не рыда́йте, ше́дше рцы́те апо́столом: ра́дуйтеся, днесь спасе́ние ми́ру, мучи́тельство врага́ сме́ртию разруши́ся. "Вот, воскрес Христос", – / женам-мироносицам Ангел возгласил, – / "не рыдайте, идите, / скажите апостолам: Радуйтесь! / В сей день – спасение миру: / самовластие врага / смертью уничтожено!"
Живоно́снаго Твоего́ Креста́, покло́нную ра́дость днесь Христе́ срета́юще, предсре́тение твори́м всесвяты́я стра́сти Твоея́, ю́же во спасе́ние ми́ра соде́лал еси́ Спа́се, я́ко всеси́лен. Радость поклонения / Живонос-ному Твоему Кресту / в сей день, Христе, встречая, / предпраздн-ство совершаем всесвятого страдания Твоего, / которое для спасения мира / Ты перенес, Спаситель, / как всемогущий.
Днесь быва́ет ра́дость на небеси́ и на земли́, я́ко Христо́во зна́ме-ние ми́ру явля́ется Крест требла-же́нный, сей бо предложе́н быв, источа́ет кла́няющимся ему́ ра́дость приснотеку́щую. В сей день бывает радость / на небе и на земле, / ибо Христово знамение миру является, / Крест треблаженный: / ведь Он, лежащий перед нами, / источает поклоняющимся Ему / радость неиссякаемую.
Что Ти принесе́м, Христе́, я́ко честно́му Кресту́ дал еси́ нам поклони́тися? На не́мже всесвята́я кровь Твоя́ излия́ся, иде́же и плоть Твоя́ гвоздьми́ водрузи́ся, его́же облобыза́юще ны́не благодари́м Тя. Что Тебе принесем Христе? / Ибо Ты священному Кресту / дал нам поклониться, / на котором излилась / всесвятая кровь Твоя, / к которому и плоть Твоя / гвоздями была прибита. / Его лобызая, ныне / Тебя благодарим.
Катавасия: На Кресте́ Тя, Си́льне, свети́ло вели́кое ви́дев, тре́петом взя́тся, лучи́ сопря́тав скры, вся же тварь воспе́ со стра́хом Твое́ долготерпе́ние, и́бо испо́лнися земля́ Твоего́ хвале́ния. Катавасия: На Кресте Тебя, Сильный, / светило великое узрев, / трепетом подвигнутое, лучи свои спрятало, сокрыло, / а все творение воспело в страхе Твое долготерпение; / и подлинно исполнилась земля / хвалою Тебе.

Песнь 5.

Ирмос: У́тренюем у́треннюю глубоку́, и вме́сто ми́ра песнь принесе́м Влады́це, и Христа́ у́зрим пра́вды Со́лнце, всем жизнь возсия́юща. Ирмос: Бодрствовать будем с раннего утра / и, вместо мvра, песнь принесем Владыке, / и Христа узрим – правды Солнце, / всем жизнь излучающее.
Возсия́л еси́ от гро́ба, незаходи́мый Све́те, ми́ру облиста́я нетле́ние, потреби́л еси́, Го́споди, сме́ртный плач от коне́ц, я́ко благоутро́бен. Воссиял Ты из гроба, незаходящий Свет, / миру блистая нетлением, / и отогнал, Господи, смертную печаль / от концов земли, как милосердный.
Присту́пим очище́ннии воздер-жа́нием, те́пле облобыза́юще во хвале́нии Дре́во всесвято́е, на не́мже Христо́с распина́емь, спасе́ мир, я́ко благоутро́бен. Приступим, очищенные воздержанием, / горячо лобзая с хвалою Древо Всесвятое, / на Котором распинаемый, Христос / спас мир, как милосердный.
Лику́ют в весе́лии а́нгельстии чи́ни, днесь Креста́ Твоего́ поклоне́нием: тем бо низложи́л еси́ бесо́вския полки́, спасы́й, Христе́, челове́чество. Ликуют в веселии Ангелов полки / в сей день поклонения Кресту Твоему: / ибо Им Ты демонов полчища сокрушил / и спас, Христе, человечество.
Рай други́й позна́ся Це́рковь, я́коже пре́жде дре́во иму́щая живоно́сное, Крест Твой, Го́спо-ди, из него́же прикоснове́нием безсме́ртию причасти́хомся. Раем иным явилась Церковь, / как прежде имея Древо живоносное / – Крест Твой, Господи; и мы, касаясь его, / чрез него к бессмертию приобщаемся.
Катавасия: У́тренююще Тя воспева́ем, Спа́се ще́дре, мир обре́тше Кресто́м Твои́м, и́мже обнови́л еси́ род челове́ческий ко све́ту невече́рнему вводя́ нас. Катавасия: С рассвета мы воспеваем / Тебя, Спаситель мира, / мир обретя Крестом Твоим, / которым обновил Ты человеческий род, / приводя нас к свету немеркнущему.

Песнь 6.

Ирмос: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́, и сокру-ши́л еси́ вереи́ ве́чныя, содержа́щия свя́занныя, Хрис-те́, и тридне́вен, я́ко от ки́та Ио́на, воскре́сл еси́ от гро́ба. Ирмос: Сошел Ты в глубочайшие места земли / и сокрушил засовы вечные, / державшие заключенных в оковы, Христе, / и на третий день, как из кита Иона, / воскрес из гроба.
Воскре́сл еси́ смерть упраздни́в, Христе́, я́коже вели́кий Царь, от а́довых сокро́вищ воззва́л еси́ нас в наслажде́ние Ца́рства Небе́снаго, в зе́млю безсме́ртия. Ты воскрес, смерть сокрушив, Христе, / как великий Царь, / из хранилищ ада призвав нас / к наслаждению Царства Небесного, / в землю бессмертия.
Пле́щуще пе́сньми Боже́ствен-ными, ве́рнии, воскли́кнем Бо́гу, Крест Госпо́день целу́юще, освяще́ния бо источа́ет исто́чник, всем су́щим в ми́ре. Рукоплеща песнями божествен-ными, / воскликнем Богу, верные, / Крест Господень целуя: / ибо изливает Он источник освящения / всем, живущим в мире.
Исполня́ется песнописа́тельный глас: се бо покланя́емся пречи́с-тых ног Твои́х подно́жию Все-си́льне, Кресту́ Твоему́ честно́-му, тривожделе́нному дре́ву. Исполняется слово из песнопения: / ибо вот, мы поклоняемся / пречистых ног Твоих подножию, Всесильный, / священному Твоему Кресту, / трижды вожделенному Древу.
Е́же ви́де дре́во в Твой хлеб вложе́ное, во проро́цех рыда́тель, Крест Твой, Ще́дре, облобыза́ю-ще, воспева́ем Твоя́ у́зы, и погребе́ние, копие́ же и гво́здия. Древо, вложенное в Твой хлеб, / то, что узрел / скорбный песнопевец из числа пророков, / Крест Твой целуя, Милосердный, / мы воспеваем Твои узы, и погребение, / и копье с гвоздями.
Катавасия: О́браз Боже́ствен-наго Креста́, Ио́на во чре́ве ки́тове просте́ртыма дла́ньма проначерта́, и взира́ше спасе́н от зве́ря си́лою Твое́ю, Сло́ве. Катавасия: Образ божественного Креста / Иона во чреве кита / распростертыми руками предначертал, / и воспрянул, от зверя спасенный / силою Твоею, Слово.

Кондак, глас 7. Самогласен:

Не ктому́ пла́менное ору́жие храни́т врат Еде́мских, на ты́я бо на́йде пресла́вный соу́з дре́во Кре́стное, сме́ртное жа́ло и а́дова побе́да прогна́ся, предста́л бо еси́, Спа́се мой, вопия́ су́щим во а́де: / вни́дите па́ки в рай. Уже пламенный меч / не охраняет врат Эдема, / ибо он чудесно связан / древом Креста. / Изгнаны жало смерти и победа ада, / и Ты, Спаситель мой, предстал, / взывая во аде пребывавшим: / "Снова входите в рай!"
Икос: Три кресты́ водрузи́ на Голго́фе Пила́т, два разбо́йников, и еди́н Жизнода́вца. Его́же ви́де ад, и рече́ су́щим до́ле: о слуги́ мои́, и си́лы моя́! Кто водрузи́в гво́здие в се́рдце мое́, древяны́м мя копие́м внеза́пу прободе́? И растерза́юся, вну́тренними мои́-ми болю́, утро́бою уязвля́юся, чу́вства моя́ смуща́ют дух мой, и понужда́ются изрыга́ти Ада́ма, и су́щия от Ада́ма, дре́вом да́нныя ми: Дре́во бо сия́ вво́дит па́ки в рай. Икос: Три креста водрузил на Голгофе Пилат: / два – разбойникам, и один – жизни Подателю. / Его увидел ад и обратился / к находившимся в преисподней: / "О служители мои и воинства мои! / Кто Он, вонзивший гвоздь в сердце мое? / Деревянным копьем Он пронзил меня внезапно, / и скоро буду я расторгнут! / Внутренности мои болят, чрево мое страдает, / чувства мои дух мой томят, / и понуждаем я извергнуть Адама и тех, кто от Адама, / из-за древа преданных мне. / Ведь это Древо их вводит снова в рай!"

Синаксарий.

Песнь 7.

Ирмос: О́троки от пе́щи изба́вивый, быв Челове́к, стра́ждет я́ко сме́ртен, и стра́стию сме́ртное, в нетле́ния облачи́т благоле́пие, Еди́н благослове́н отце́в Бог и препросла́влен. Ирмос: Отроков из печи Избавивший, / став человеком, / страдает как смертный, / и Своим страданием / облекает смертное в красоту бессмертия, / Единый благословенный / Бог отцов и препрославленный.
Воскре́сл еси́ из гро́ба тридне́вно, я́ко спяй, Го́споди, а́довы вра́тари порази́в Боже́ственною си́лою, и дре́вния воздви́г пра́отцы еди́не благослове́нный отце́в Бо́же и препросла́вленный. Восстал Ты в третий день из гроба, / как от сна, Господи, / привратников ада поразив / божественною силою / и воздвигнув древних праотцев, / Единый благословенный / Бог отцов и препрославленный.
Цевни́цею пе́сней лику́юще возра́дуемся днесь лю́дие Кре́стным поклоне́нием на сем пригвозди́вшагося Христа́ сла́вяще, еди́наго благослове́н-наго отце́в Бо́га и препросла́вленнаго. С лирой песней торжествуя, / в сей день возрадуемся, люди, / ради поклонения Кресту, / на нем пригвожденного Христа славя, / Единого благословенного / Бога отцов и препрославленного.
Показа́вый умерщвле́ния орга́н, жи́зни де́лателище, ми́ру облобыза́тельное, Твой Крест Всеще́дре, тому́ покланя́ющияся освяти́, еди́не благослове́нный отце́в Бо́же и препросла́вленный. Явив орудие умерщвления / жизни источником, желанным миру, / Крест Твой, Всемилосердный, / Ему поклоняющихся освяти, / Единый благословенный / Боже отцов, и препрославленный.
Еди́не ми́лостиве и благоутро́бне, просвети́, освяти́ еди́не Иису́се, покланя́ющияся ве́рно Твоему́ Кресту́, и Боже́ственным страда́нием, еди́не благослове́нный отце́в Бо́же и препросла́вленный. Единый милостивый и благосердный, / просвети, освяти, единый Иисусе, / поклоняющихся с верою / Твоему Кресту и божественным страданиям, / Единый благословенный / Боже отцов и препрославленный.
Катавасия: Из пла́мене о́троки избавле́й, плоть прии́м прише́л еси́ на зе́млю, и на Кресте́ пригвожде́н, спасе́ние нам дарова́л еси́, Христе́, еди́н благослове́н отце́в Бо́же, и препросла́влен. Катавасия: Из пламени отроков Избавивший, / плоть приняв, пришел на землю / и, пригвожденный ко Кресту, / спасение нам даровал, – / Единый благословенный Бог отцов / и препрославленный.

Песнь 8.

Ирмос: Сей нарече́нный и святы́й день, Еди́н суббо́т Царь и Госпо́дь, пра́здников пра́здник и торжество́ есть торже́ств, во́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки. Этот желанный и святой день, / первый от субботы, царственный и главный, / есть праздников праздник / и торжество из торжеств. / В сей день благословляем Христа вовеки!
Ми́ро в рука́х что держите́ вся́ко? Кого́ же взыску́ете? Ны́не явле́йся ю́ноша во гро́бе, вопия́: воскре́се Христо́с и Бог наш, возста́вивый естество́ челове́ков от а́довых сокро́вищ. "Миро что еще держите в руках? / И Кого вы ищете?" / – ныне явившийся во гробе юноша взывает, – / "Воскрес Христос и Бог наш, / воздвигнув смертных естество / из адских глубин!"
Ра́дуйся требога́тое дре́во и Боже́ственное, Кре́сте, све́те су́щим во тьме, четвероконе́чный мир сия́нием твои́м, воста́ния Христо́ва проявле́й зари́, сподо́би вся ве́рныя дости́гнути Па́сху. Радуйся, Древо треблаженное и божественное, / Крест, свет пребывающим во тьме, / четырехконечный мiр, / блеском Твоим предвещающий / воскресения Христова сияние, / удостой всех верных достигнуть Пасхи.
В сий день благоуха́ют ми́ра боже́ственныя мирополо́жницы, живоми́рственное дре́во Крест Христо́в, обоня́им его́ Богодухнове́нныя вони́, тому́ покланя́ющеся ве́рно во ве́ки. В сей день благоухает мvро / из божественного своего вместилища / Древо, полное аромата животворного, Крест Христов: / ощутим Его запах богодухновенный, / поклоняясь Ему с верою вовеки.
Гряди́ Елиссе́е проро́че, рцы я́ве, что дре́во о́ное, е́же в во́ду вложи́л еси́? Крест Христо́в, и́мже от глубины́ тли извлеко́хомся, тому́ покланя́ющеся ве́рно во ве́ки. Иди, Елисей пророк, скажи открыто, / что это за дерево, которое в воду ты вложил? / Это Крест Христов, / которым мы извлечены были из глубины тления / и поклоняемся Ему с верою вовеки.
Дре́вле Иа́ков прообразу́я Крест Твой, Христе́, Ио́сиф покланя́шеся Боже́ственнаго жезла́ кра́еви, скиптр сей стра́шный Ца́рствия Твоего́ предви́дев: ему́же ны́не покланя́емся ве́рно во ве́ки. В древности Иаков, / прообразуя Крест Твой, Христе, Иосифу, / преклонялся на верх божественного жезла, / скипетр сей страшный Царства Твоего провидев, / которому мы ныне с верою / поклоняемся вовеки.
Катавасия: Ру́це в ров ве́рженый львов, иногда́ вели́-кий во проро́цех, крестообра́з-но просте́р Дании́л, неврежде́н от сих сне́ди спасе́ся, благосло-вя́ Христа́ Бо́га во ве́ки. Катавасия: Некогда в ров со львами вверженный / и руки распростерший крестообразно / великий среди пророков Даниил / невредимым от съедения ими сохранился, / благословляя Христа Бога вовеки.

Песнь 9.

Ирмос: Свети́ся, свети́ся, но́вый Иерусали́ме: сла́ва бо Госпо́дня на тебе́ возсия́, лику́й ны́не и весели́ся, Сио́не. Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́-дице, о воста́нии Рождества́ Твоего́. Ирмос: Светись, светись, новый Иерусалим, / ибо слава Господня над тобою взошла! / Ликуй ныне и красуйся, Сион! / Ты же радуйся, Чистая Богородица, / о воскресении Рожденного Тобой.
Во гроб соше́л еси́ жизнода́вче и Бо́же, и сокруши́л еси́ вся закле́пы же и вереи́, и ме́ртвыя воскреси́л еси́, сла́ва воста́нию Твоему́, вопию́щия, Христе́ Спа́се всеси́льне. Во гроб Ты сошел, / Податель жизни и Боже, / и все: и замки ада, и засовы сокрушил, / и мертвых воздвиг, взывавших: / "Слава воскресению Твоему, / Христе, Спаситель всемогущий!"
Гроб Твой жизнь мне Христе́ источи́, содержа́й бо жизнь, предста́в возопи́л еси́ живу́щим во гробе́х: су́щии во у́зах разреши́теся, Аз бо ми́ра избавле́ние приидо́х. Гроб Твой жизнь мне источил, Христе, / ибо Ты, Владыка жизни, / представ, вогласил обитателям гробниц: / "Те, кто во узах, дается вам свобода, / ибо Я, мира избавление, пришел!"
Пе́сньми да взыгра́ют вся древа́ дубра́вная, тезоимени́тое дре́во Креста́ зря́ще облобыза́емое днесь: на не́мже Христо́с вознесе́ главу́, я́коже проро́чествует боже́ственный Дави́д. С песнопениями да возликуют / все деревья дубрав, / соименное им Древо Крестное созерцая, / лобзаемое в настоящий день: / на нем Христос вознес Свою главу, / как Давид божественный пророчествует.
Дре́вом уме́рый, дре́во тя обрето́х жи́зни, Христоно́сне Кресте мой, храни́телю мой неруши́мый, на де́моны кре́пкая держа́во, тебе́ покланя́яйся днесь зову́: / освяти́ мя сла́вою твое́ю. Из-за райского дерева умерший, / как древо жизни я Тебя обрел, / христоносный мой Крест, / хранитель мой несокрушимый, / против демонов могущественная сила! / Тебе поклоняясь, я в сей день взываю: / "Освяти меня славою Твоей!"
Катавасия: О Ма́ти Де́во, и Богоро́дице нело́жная, ро́жд-шая безсе́менно Христа́ Бо́га на́шего, на Крест возне́сшагося пло́тию, Тя ве́рнии вси дос-то́йно с Ним ны́не велича́ем. Катавасия: О Матерь-Дева и Богородица истинная, / родившая без семени Христа Бога нашего, / на Крест вознесшегося плотию! / Тебя все мы, верные, вместе с Ним / достойно ныне величаем.

Ексапостиларий

Воскресен и Креста.

Слава: Крест Христо́в честны́й днесь предложе́нный ви́девше поклони́мся, и ве́рно возвесе-ли́мся, облобыза́юще любо́вию, на сем во́лею распе́ншагося прося́ще Го́спода, сподо́бити всех нас, и Кресту́ честно́му поклони́тися, и дости́гнути Воскресе́ние неосужде́нно. Слава: Крест Христов драгоценный / узрев в сей день / пред нами возлежащим, поклонимся / и с верою возвесе-лимся, / с любовию его лобзая, / и на нем добровольно распятого Господа прося / удостоить всех нас и Кресту священному поклониться, / и Воскресения всем достигнуть неосужденно.
И ныне: Дре́ву, на не́мже Всечи́стая, пречи́стеи дла́ни о нас простре́, пригвозди́выйся Сын Твой, ны́не благоче́стно покланя́ющимся, даждь нам мир, и мироспаси́тельныя всечестны́я стра́сти предвари́ти, и све́тлой мирора́достной господоимени́-той Па́сце поклони́тися, и светоно́сному дню. И ныне, Богородичен: Древу, на котором пречистые Свои длани / за нас распростер пригвожден-ный на нем / Сын Твой, Всечис-тая, / ныне мы благоговейно поклоняемся. / Даруй же нам мир / и удостой достигнуть спаситель-ных для мiра / дней всесвя-щенных страданий Христа, / и светлой и миру радостной Господней Пасхе поклониться / и светоносному дню!

На хвалитех поставим стихов 8,
и поем стихиры воскресны, осмогласника 4,
и трипеснца подобны 3, повторяюще 1, глас 4.
Подобен: Я́ко до́бля:

Во гла́сех воскли́кнем, / в пе́снех возвели́чим, / Крест честны́й облобыза́юще, / и к нему́ возопи-и́м: / Кре́сте всече́стне, / освяти́ на́ша ду́ши и телеса́ си́лою твое́ю, / и от вся́каго вре́да соп-роти́вных соблюди́ неврежде́ны, / благоче́стно покланя́ющияся тебе́. Громко воскликнем, / в песнях возвеличим / Крест драгоценный, его лобзая, / и к нему возгласим: / "Крест всесвященный, / освяти наши души и тела силою твоею, / и от всякого вреда противников неуязвимыми сохрани / благоговейно тебе поклоняющихся!"
Приступи́вше почерпи́те неистоща́емых вод, / Креста́ благода́тию пролива́емых: / се предлежа́щее ви́дяще Дре́во свято́е, / дарова́ний исто́чник, / напое́ное кро́вию и водо́ю Влады́ки всех, / на том во́лею возне́сшагося, / и земны́я воздви́гшаго. Приступив, почерпните / из потоков неистощимых, / благодатию Креста изливаемых: / вот, мы видим лежащее пред нами / святое Древо, дарований источник, / орошенное кровию и водою из ребра Владыки всех, / добровольно вознесенного на нем / и смертных вознесшего.
Стих: Возноси́те Го́спода Бо́га на́шего, и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, / я́ко свя́то есть. Стих: Возносите Господа, Бога нашего, / и поклоняйтесь подножию ног Его, ибо свято оно. Пс 98:5
Це́ркве утвержде́ние, / мона́шествующих похвала́ и спасе́ние, / ты еси́ Кре́сте всече́стне, / те́мже покланя́ющеся тебе́, / и се́рдцем и душе́ю просвеща́емся днесь, / Боже́ственною благода́тию на тебе́ Пригвозди́вшагося, / и держа́ву льсти́ваго разори́вшаго, / и кля́тву потре́бльшаго. Церкви утверждение, царей могущество, / монашествующих похвала и спасение / ты, Крест всесвященный; / потому, поклоняясь тебе, / мы и сердцем и душою просвещаемся в сей день / божественною благодатию на тебе Пригвожденного, / и силу коварного врага сокрушившего, / и проклятие изгладившего.
Стих: Бог же Царь наш пре́жде ве́ка, / соде́ла спасе́ние посреде́ земли́. Стих: Бог же, Царь наш прежде века, / соделал спасение посреди земли. Пс 73:12
И повторяюще первую стихиру, таже глаголем стих: Воскресни́, Го́споди Бо́же мой, да вознесе́тся рука́ Твоя́, / не забу́ди убо́гих Твои́х до конца́. Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца. Пс 9:33
И поем самогласен, глас 8: Высокому́драго ра́зума


Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-04-14 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: