· По инициативе представителей государственной власти
Иларион Суздальский
· По инициативе представителей высшей церковной иерархии и государственной власти одновременно
Митрополит Алексий «Великий же князь Симеон Иванович и преосвященный митрополит Феогнаст блаженнаго Алексия за премногую его добродетель велми возлюбиша его и тайно некако назнаменоваша его, яко таковыя благодати достойна бывша, избраша же его, аще и не хотяше святый, но обаче преводят его изо обители св. Богоявления и во святительском дому повелевают пребывати ему с собою вкупе. И возведоша его на старейшинство и устраяют его наместнику быти святительских правлений, еже разсуждати Божия люди и вся церковныя суды в правду по священным правилом, яко да по Феогнасте митрополите и престолу его наследник будет»[12].
Осмысление перемены в жизни святителя при переходе его от монашества чина в архиерейский.
Святитель, обеспечив свое личное спасение, способен послужить спасению многих. Мотив ухода от узко эгоистичной установки на индивидуальное спасение: «Якоже обычай убо нѣкогда имѣють земнии царие на рати храбръствовавшимъ воином болшее воеводство поручати, Господь же нашь, видѣвъ от блаженнаго сего супостата диявола побѣждена, и поручаетъ убо ему болшее пастырьство, яко да себе управъ, и иных наставить тещи къ Небесному Царствию, и великъ тамо наречется, и сугубь вѣнца восьприиметъ»[13].
Собственно святительские мотивы.
· Мф 5:14-16 Вы есте свет мира, не может град укрытися, верху горы стоя, ниже вжигают светилника и поставляют его под спудом, но на свещнице и светит всем, иже в храмине суть. Тако да просветится свет ваш пред человеки, яко да видят ваша добрая дела и прославят отца вашего, иже на небесех
|
Житие митрополита Алексия: «Алексеи поживе в монастыре у св. Богоявления вящша двадесяти лет и всячески от всех стькла светило хотящему утаити, но не подобно бяше светилнику под спудом быти, но на свещнице возложену быти, яко да светит всем, ниже пакы град укрытися верху горы стоящу »[14], «светило и образ всем бяше по реченному тако да просветится свет ваш пред человекы, яко да видят добраа дела ваша и прославят отца вашего, иже есть на небесех »[15]
· Скромность и почитание себя недостойным звания архиерея:
Житие Иоанна Суздальского: «паче моея силы святительства сего выше естества сан»[16]. Иларион Суздальский говорит Феодору Алексеевичу о том, что он недостоин принять сан архиерея, «но и слышати о сем страшуся»[17].
· Способность увидеть в возведении в сан архиерея Божий Промысел:
«ими же весть судьбами, Его же судьбы бездна многа (Пс 35:7) на се приведе мя служение и пастыря словеснаго Свого постави мя стада. Темже не без беды ми есть глаголати и себе отселе не яко наемника вменити, но яко пастыря»[18].
Принять архиерейство Илариона убеждает царь Борис Константинович: «Не противляйся Духа Святаго благодати, аз бо вем, яко уже осенил тя есть»[19], после чего он принимает совершающееся как исполнение божественного замысла о нем.
Житие митрополита Алексия: «И сице аще и не хоте таковаго великаго сана восприяти, но обаче, повинуяся молению многих, не искав таковыя чести, но от чести изыскан, паче же от Бога свыше зван»[20].
· Святитель осознает всю меру ответственности, которая ложится на него с возведением ка архиерейскую кафедру.
|
Житие митрополита Алексия: «Сей яко седя на престоле своем помышляше еуангелское оно слово, глаголющее: “Ему же дано много, много взыщется от него” (Лк 12:48). И пакы: “Уведев рабь волю господина своего и не сотворит, биен бывает от него много”. Тем же в уме си таковаа дрьжа, болших подвиг касашеся, и труды к трудом прилагаше»[21].
· Встреча жителями города новопоставленного архиерея и радость простых людей:
«И изыде народ мног из града – сановницы же, и князи, и людие, и священный събор, и священоинокы, и мужие, и жены, и дети, и младенца, старцы с юнотами (Пс 148:12)»[22].
· Первая литургия в соборном храме (Житие Иоанна Суздальского).
· Знамение, сопутствующее возведению святителя на архиерейский престол: Житие Иоанна Суздальского описывает, как князь Борис Константинович и пришедшие с ним увидели силу, сошедшую на Иоанна («сошедшую и осенившую епископа»): «беяше бо архиепископ достоин благодати Божии»[23].
· Первая проповедь
· Дар слова, данный святителю вообще. В отдельных житиях сотериологическое учение, основанное, как правило, на посланиях апостола Павла.
Житие Иоанна Суздальского – учение о необходимости соединять добрые дела с верой: «Вера бо есть спасающия, яко же рече апостол: “любовию деиствуемая”»[24].
«Основания бо иного, яко же рече апостол, “ Никто же может положити ”, но токмо еже положи Дух Святый святыми апостолы и богоносными отцы, яже есть православная вера, иже святыми седьми вселенскими соборы извещенна, и проповеданна, и всяческы утвержена. Таже потом на сем основании веры подобает нам злато и сребро, и камение драгое, и просто рещи, все назидовати (1 Кор 3:11-12)»[25].
|
«учителный дар слово пространное паче естества прият, яко отселе многым приходити к нему не точию града того, но и от окрестных градов, даром духовнм исполняющимся и отсего пользу приемлюще, отхождаху, благодаряще Бога, душеполезнаго Его исполняющеся учения»[26].
По проповеди святителя многие люди становятся монахами: «Овии же, душеполезных его ради словес, отвергшись мира и яже в мире, иноческое восприимаху житие, никакоже помянуша обращениа, но руку на рало возложьше»[27].
Святитель в своей проповеди обращается к богачам и вельможам и призывает их к покаянию, смирению и благотворительности: «Обличавше же богатыя отсецати вреды душевныя, не величатися уча их, но сравнятися прочим человеком, послушающа апостола Павла, к Тимофею пишуща: “Чадо Тимофею! Богатыи в нынешнее время запрещаи не высоко мыслити, ни уповати на богатьство тлеющее” (1 Тим 6:17)»[28].
«И начен проповедати слово Божие и учити не хитрыми словес издателствы, но удоборазумными и простейшими к познанию. И вси слышавша, дивишася богоблагодарственне такове учителне пастыре, зряще бо яко реку многоводну истекающу от уст его на употребление целеб греходетелных»[29].