Прими оружие и щит, и возстани в помощь мою.
Знаменася на нас свет лица твоего Господи.
Яко оружием благоволения венчал еси нас.
Дал еси знамение боящимся тебе, еже убежати от лица лука.
Познати на земли путь твой, во всех языцех спасение твое.
Видеша вси концы земли спасение Бога нашего.
Поклонимся на место, идеже стоясте нозе Его.
Тогда возрадуются вся древа дубравная.
Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреде земли.
Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ног Его, яко свято есть.
Благослови ны Боже, Боже наш, благослови ны Боже.
Спаси люди Твоя, и благослови достояние Твое.
И упаси я, и возми я до века.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Старший:
И ныне и присно и во веки веков.
Братия:
Аминь.
Братия:
А ллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа, слава Тебе, Боже –трижды-
Братия:
Господи, помилуй. (12 раз) – читается вместо малой ектеньи -поклон-
Степенна
Антифон 1-й (4-го гласа):
Братия:
От юности моея мнози борют мя страсти, но Сам мя заступи и спаси, Спасе мой! Ненавидящий Сиона посрамитеся от Господа: яко трава бо огнем будете изсохше!
Старший:
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков.
Братия:
Святым Духом всяка душа живится и чистотою возвышается, светлеется Тройческим единством священнотайне.
Прокимен
Прокимен поется на 4-й глас; Поэтому существует практика на утрени не возглашать глас прокимна, кроме воскресных дней.
Чтец:
Прокимен, Псалом Давидов.
Чтец:
В идешавси концы земли спасение Бога нашего.
Братия:
В идешавси концы земли спасение Бога нашего.
Чтец:
В оспойтеГосподеви песнь нову, яко дивна сотвори Господь.
|
Братия:
В идешавси концы земли спасение Бога нашего.
Чтец:
В идешавси концы земли.
Братия:
С пасение Бога нашего.
Стаpший:
От Иоанна Святаго Евангелия чтение.
Братия:
Слава Тебе, Господи, слава Тебе. -поклон-
Старший:
Вонмем.
Старший читает Евангелие:
Евангелие от Иоанна, зачало 42:
Евангелие от Иоанна, зачало 42 от полу. [Ин. 12, 28 – 36.]
Рече Господь: Отче, прослави имя Твое. Прииде же глас с небесе: и прославих, и паки прославлю. | Рече Господь: Отче! прославь имя Твое. Тогда пришел с неба глас: и прославил, и еще прославлю. |
Народ же стояй и слышав, глаголаху: гром бысть. Инии глаголаху: Ангел глагола Ему. | Народ, стоявший и слышавший то, говорил: это гром. А другие говорили: Ангел говорил ему. |
Отвеща Иисус и рече: не Мене ради глас сей бысть, но народа ради: | Иисус на это сказал: не для Меня был глас сей, но для народа; |
Ныне суд есть миру сему: ныне князь мира сего изгнан будет вон: | Ныне суд миру сему; ныне князь мира сего изгнан будет вон; |
И аще Аз вознесен буду от земли, вся привлеку к Себе. | И когда Я вознесен буду от земли, всех привлеку к Себе. |
Сие же глаголаше, назнаменуя, коею смертию хотяше умрети. | Сие говорил Он, давая разуметь, какою смертью Он умрет. |
Отвеща ему народ: мы слышахом от закона, яко христос пребывает во веки: како Ты глаголеши: вознестися подобает Сыну Человеческому? Кто есть Сей Сын Человеческий? | Народ отвечал Ему: мы слышали из закона, что Христос прибывает вовек; как же Ты говоришь, что должно вознесену быть Сыну Человеческому? кто Этот Сын Человеческий? |
Рече же им Иисус: еще мало время свет в вас есть: ходите, дондеже свет имате, да тма вас не имет: и ходяй во тме не весть, камо идет: | Тогда Иисус сказал им: еще на малое время свет есть с вами; ходите, пока есть свет, чтобы не объяла вас тьма, а ходящий во тьме не знает, куда идет; |
Дондеже свет имате, веруйте во свет, да сынове света будете. Сия глагола Иисус, и отшед скрыся от них. | Доколе свет с вами, веруйте в свет, да будете сынами света. Сказав это, Иисус отошел и скрылся от них. |
|
Братия:
Слава Тебе, Господи, слава Тебе. -поклон-
Братия:
Воскресение Христово видевше,/ поклонимся Святому Господу Иисусу,/ единому Безгрешному./ Кресту Твоему покланяемся, Христе,/ и святое Воскресение Твое поем и славим:/ Ты бо еси Бог наш, разве Тебе иного не знаем,/ имя Твое именуем. Приидите вси вернии, поклонимся Святому Христову Воскресению:/ се бо прииде крестом радость всему миру,/ всегда благословяще Господа,/ поем Воскресение Его: /распятие бо претерпев,/ смертию смерть разруши.
Чтец глаголет псалом 50-й:
Помилуй мя Боже, по велицей милости Твоей и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе единому согреших, и лукавое пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши, внегда судити Ти. Се бо в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся: омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отими от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего, и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен: сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая: тогда возложат на олтарь Твой тельцы.
|
Старший:
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Братия:
М олитвами Апостолов, Милостиве, очисти множества согрешений наших.
Старший:
И ныне и присно и во веки веков, аминь.
Братия:
Молитвами Богородицы, Милостиве, очисти множества согрешений наших.
Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое!
Братия поет праздничную стихиру (глас 6-й):
К рестеХристов, христиан упование, заблуждших наставниче, обуреваемых пристанище, в бранех победа, вселенныя утверждение, недужных врачу, мертвых воскресение, помилуй нас.
Старший:
Спаси, Боже, люди Твоя и благослови достояние Твое, посети мир Твой милостию и щедротами, возвыси рог христиан православных и низпосли на ны милости Твоя богатыя; молитвами Всепречистыя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии: силою Честнаго и Животворящаго Креста: предстательствы честных Небесных Сил безплотных: честнаго славнаго пророка, Предтечи и Крестителя Иоанна, святаго Апостола Иоанна Богослова и прочих святых славных и всехвальных апостол: иже во святых отец наших и вселенских великих учителей и святителей, Василия Великаго, Григория Богослова и Иоанна Златоустаго: иже во святых отца нашего Николая, архиепископа Мир Ликийских, чудотворца: святых равноапостольных Мефодия и Кирилла, учителей Словенских: святаго равноапостольнаго великаго князя Владимира: иже во святых отец наших всея России чудотворцев, Михаила, Петра, Алексия, Ионы, Филиппа и Ермогена: святых славных и добропобедных мучеников, преподобных и богоносных отец наших, святых и праведных Богоотец Иоакима и Анны, святаго Иоанна Златоуста, мученика Папия Ликаонскаго, св. новопреподобномученика Макария Солунскаго, новомученика Российского епископа Арсения (Жадановского) Серпуховского и всех святых: молим Тя, многомилостиво Господи, услыши нас, грешных, молящихся Тебе, и помилуй нас.
Братия:
Господи, помилуй. (12 раз)
Канон Креста, егоже краегранесие: Кресту надеявся пение отрыгаю.
Творение Кир Космы.
Ирмосы по дважды: тропари же на 12, глас 8.
Песнь 1. Ирмос:
К рест начертав Моисей, впрямо жезлом Чермное пресече, Израилю пешеходящу, тоже обратно фараоновым колесницам ударив совокупи, вопреки написа непобедимое оружие. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.
Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему честному.
О браз древле Моисей пречистыя страсти в себе самом прообрази, священных среде стоя: Крест же вообразив, простертыми победу дланьми воздвиже, державу погубив Амалика всегубителя. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.
Возложи Моисей на столпе врачевство, тлетвориваго избавление, и ядовитаго угрызения: и древу образом Креста, по земли пресмыкающагося змия привяза, лукавный в сем обличив вред. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.
Показа небо Креста победу благочестия держателю, и царю Богомудру, врагов в немже злосердных низложися сверепство, лесть же превратися, и вера распростреся земным концем Божественная. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.
Катавасиа, оба лика вкупе: Крест начертав Моисей:
Песнь 3. Ирмос:
Ж езл во образ тайны приемлется, прозябением бо предразсуждает священника, неплодящей же прежде Церкви, ныне процвете древо Креста, в державу и утверждение.
Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему честному.
Яко испусти ударяемь воду краесекомый, непокоривым людем и жестосердым, Богозванныя проявляше Церкве таинство, Еяже Крест держава и утверждение.
Ребром пречистым, копием прободенным, вода с кровию истече, обновляющая завет и омывательная греха, верных бо Крест похвала, и царей держава и Утверждение.
Седален, глас 4.
Подобен: Скоро предвари:
В тебе, треблаженне и жизнодавче Кресте, людие учреждающеся спразднуют, с невещественными Лики, чини архиерейстии благоговейно воспевают. Множество же монашествующих и постников покланяются, Христа же распеншагося вси славим.
Слава, и ныне, тойже.
Песнь 4. Ирмос:
У слышах Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя, и прославих Твое Божество.
Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему честному.
Горькородныя преложи древом Моисей, источники в пустыни древле, Крестом ко благочестию языков проявляя преложение.
Глубине внедривый секущую издаде Иордан древу, Крестом и крещением, сечение лести знаменуя.
Священно ополчаются, четверочастнии людие предходяще образом свидетельства скинии, крестообразными чинми прославляемии.
Чудно простираемь, солнечныя лучы испущаше Крест, и поведаша небеса, славу Бога нашего.
Песнь 5. Ирмос:
О Треблаженное древо, на немже распяся Христос, Царь и Господь. Имже паде древом прельстивый, тобою прельстився, Богу пригвоздившуся плотию, подающему мир душам нашим.
Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему честному.
Тебе приснопетое древо, на немже простреся Христос, Едем хранящее обращающееся оружие, Кресте устыдеся: страшный же херувим уступи, на тебе пригвожденному Христу, подающему мир душам нашим.
Подземных силы противныя Креста страшатся, начертаема знамения на воздусе, по немуже ходят небесных и земнородных роди, колена преклоняюще Христу, подающему мир душам нашим.
Зарями нетленными явлься Божественный Крест, омраченным языком, заблужденным в прелести, Божественный свет облистав, усвояет на нем пригвожденному Христу, подающему мир душам нашим.
Песнь 6. Ирмос:
В однаго зверя во утробе, длани Иона крестовидно распростер, спасительную страсть проображаше яве. Тем тридневен изшед, премiрное воскресение прописаше, плотию пригвожденнаго Христа Бога, и тридневным воскресением мiр просвещшаго.
Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему честному.
Старостию преклонився, и недугом отягчен исправися, Иаков руце пременив, действие являя жизноноснаго Креста: ибо ветхость законнаго сеновнаго писания новописа, на сем плотию пригвоздивыйся Бог, и душегубительный недуг лести отгна.
На юныя возложив длани Божественный Израиль, крестовидно главы являше, яко старейшая слава, законослужители людие. Темже подмневся тако испрельститися, не измени жизноноснаго образа: превзыдут бо людие Христовы Божии новоутверждении, вопияху, Крестом ограждаеии.
Кондак, глас 4.
Вознесыйся на Крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству, щедроты Твоя даруй, Христе Боже, возвесели силою Твоею верныя люди Твоя, победы дая нам на сопостаты, пособие имущим Твое, оружие мира, непобедимую победу.
Икос: Иже до третияго небесе восхищен бысть в рай, и глаголы слышав неизреченныя и Божественныя, ихже не леть языки [человеческими] глаголати. Что галатом пишет, яко рачителие писаний прочтосте и познасте: мне, глаголет, хвалитися да не будет, токмо во едином Кресте Господни, на немже страдав уби страсти. Того убо и мы известно держим, Крест Господень, хвалу вси: есть бо нам спасительное сие древо, оружие мира, непобедимая победа.
Песнь 7. Ирмос:
Б езумное веление мучителя злочестиваго люди поколеба, дышущее презрение и злохуление богомерзкое: обаче три отроки не устраши ярость зверская, ни огнь снедаяй, но противодышущу росоносному Духу, со огнем суще пояху: препетыи отцев и нас Боже, благословен еси.
Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему честному.
От древа вкусив первый в человецех, в тление вселися: отвержением бо жизни безчестнейшим осудився, всему роду телотленен некий, яко вред недуга преподаде: но обретше земнороднии воззвание Крестным древом, зовем: препетый отцев, и нас Боже, благословен еси.
Разруши повеление Божие преслушание, и древо принесе смерть человеком, еже неблаговременно причастно бывшее: во утверждение же зело честнаго. Оттуду жизни древо возбраняемо бе, еже разбойнику злоумершу отверзе, благоразумно зовущу: препетый отцев, и нас Боже, благословен еси.
Жезла объемлет край Иосифова, будущая зря Израиль, царствия державное, яко возымуществит преславный Крест, проявляя: сей бо победоносная похвала, и свет верою зовущым: препетый отцев, и нас Боже благословен еси.
Песнь 8. Ирмос:
Б лагословите отроцы, Троицы равночисленнии, Содетеля Отца Бога, пойте снизшедшее Слово, и огнь в росу претворшее, и превозносите всем жизнь Подавающаго, Духа Всесвятаго, во веки.
Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему честному.
Воздвизаему Древу, окроплену Кровию воплощшагося Слова Бога, пойте небесныя силы: земных воззвание, празднующе людие, поклонитеся Христову Кресту, имже мiру востание во веки.
Земнороднии дланми, строителие благодати Крест, на немже стояше Христос Бог, возносите священнолепно и копие, Божия Слова Тело прободшее, да видят языцы вси спасение Божие, славяще Его во веки.
Божественным судом предызбраннии веселитеся, христианстии вернии людие хвалитеся победоносным оружием, приемше от Бога Крест Честный: в сем бо колена браней дерзости ищуще, разсыпаются во веки.
На 9-й песни поем припев праздника: В еличай, душе моя, Пречестный Крест Господень.
Таже, ирмос 1-го канона: Т аин еси, Богородице, рай, невозделанно возрастивший Христа, имже Крестное живоносное на земли насадися древо. Тем ныне возносиму, покланяющеся ему, Тя величаем.
И другой лик подобие припев, и ирмос. И к прочим 6 стихам тойже припев поем.
Песнь 9. Ирмос:
Т аин еси, Богородице, рай, невозделанно возрастивший Христа, имже Крестное живоносное на земли насадися древо. Тем ныне возносиму, покланяющеся ему, Тя величаем.
припев: В еличай, душе моя, Пречестный Крест Господень.
Да возрадуются древа дубравная вся, освятившуся естеству их, от негоже изначала насадишася, Христу распростершуся на древе. Тем ныне возносиму, покланяющеся Ему, Тя величаем.
Священный воста рог, и глава всем Богомудрым Крест, имже грешных мысленно стираются роги вси. Тем ныне возносиму, покланяющеся ему, Тя величаем.
Другой припев: Величай, душе моя, Животворящаго Креста Господня воздвижение. И ирмос: Снедию древа:
И другой лик подобне, припев, и ирмос: тропари же 6 с симже припевом.
Ин. Ирмос:
С недию древа роду прибывшая смерть, Крестом упразднися днесь: ибо праматерняя всеродная клятва разрушися, прозябением Чистыя Богоматере, Юже вся силы небесныя величают.
припев: Величай, душе моя, Животворящаго Креста Господня воздвижение.
Горести убийственныя, яже от древа, не оставив Господи: Крестом бо сию совершенно истребил еси. Сего ради и древом услади иногда горесть вод Мерры, прообразующее Креста действо, еже вся силы небесныя величают.
Непрестанно гружаемыя мраком праотца, Господи, Крестом возвысил еси днесь, яко бо лестию весьма неудержанно естество преднизведеся: всеродне ны паки исправи свет Креста Твоего, егоже вернии величаем.
Да образ покажеши мiру покланяемый, Господи, Креста, во всех яко преславный на Небесех изобразил еси, светом безмерным озарен: царю всеоружие непобедимое. тем тя вся силы Небесныя величают.
Катавасия: Т аин еси, Богородице, рай, невозделанно возрастивший Христа, имже Крестное живоносное на земли насадися древо. Тем ныне возносиму, покланяющеся ему, Тя величаем.
С недию древа роду прибывшая смерть, Крестом упразднися днесь: ибо праматерняя всеродная клятва разрушися, прозябением Чистыя Богоматере, Юже вся силы небесныя величают.
Братия:
Господи, помилуй. (12 раз) – читается вместо малой ектеньи -поклон-
Старший:
Свят Господь Бог наш!
Братия:
Свят Господь Бог наш!
Старший:
Яко свят Господь Бог наш!
Братия:
Свят Господь Бог наш!
Старший:
Над всеми людьми Бог наш.
Братия:
Свят Господь Бог наш!
Светилен
Чтец (подобен: У чеником ):
К рест, хранитель всея вселенныя, Крест, красота Церкве: Крест, царей держава, Крест, верных утверждение, Крест, ангелов слава и демонов язва.
Старший:
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Чтец (подобен: Ж ены, услышите):
К рествоздвизается днесь, и мiр освещается: иже бо со Отцем седяй, и Духом Святым, на сем руце распростре: мир весь привлече к Твоему, Христе познанию. Иже убо на Тя надеющыяся, Божественныя сподоби славы.
Хвалитны псалмы
Старший:
(150-й) Всякое дыхание да хвалит Господа!
(148-й) Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних!
Припев: Тебе подобает песнь, Богу!
Хвалите Его вси ангели Его, хвалите Его вся силы Его.
Припев: Тебе подобает песнь, Богу!
Чтец:
Хвалите его солнце и луна, хвалите его вся звезды и свет. Хвалите его небеса небес, и вода яже превыше небес. Да восхвалят имя господне: яко той рече, и быша: той повеле, и создашася. Постави я в век и в век века: повеление положи, и не мимо идет. Хвалите Господа от земли, змиееве, и вся бездны: огнь, град, снег, голоть, дух бурен, творящая слово его: Горы и вси холми, древа плодоносна и вси кедри: Зверие и вси скоти, гади и птицы пернаты: Царие земстии и вси людие, князи и вси судии земстии: Юноши и девы, старцы с юнотами да восхвалят имя господне, яко вознесеся имя того единаго: исповедание его на земли и на небеси. И вознесет рог людей своих: песнь всем преподобным его, сыновом исраилевым, людем приближающымся ему.
(149-й) Воспойте Господеви песнь нову, хваление его в церкви преподобных. Да возвеселится Исраиль о сотворшем его, и сынове Сиони возрадуются о царе своем: Да восхвалят имя его в лице, в тимпане и псалтири да поют ему. Яко благоволит Господь в людех своих, и вознесет кроткия во спасение. Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих. Возношение божия в гортани их, и мечи обоюду остры в руках их: Сотворити отмщение во языцех, обличения в людех: Связати цари их путы, и славныя их ручными оковы железными.
На 4
Старший:
1.Хвалите Его на силах Eгo!
Братия:
Хвалите Его по множеству величествия Его!
Братия поет стихиру (глас 8-й, самоп одобен):
О преславнаго чудесе, живоносный сад, Крест Пресвятый на высоту возносимь является днесь. Славословят вси концы земнии, устрашаются демонския полки. О каковый дар земным даровася, имже Христе спаси души наша яко Един благоутробен.
Старший:
2.Хвалите Его во гласе трубнем.
Братия:
Хвалите Его во псалтири и гуслех!
Братия поет стихиру:
О преславнаго чудесе, живоносный сад, Крест Пресвятый на высоту возносимь является днесь. Славословят вси концы земнии, устрашаются демонския полки. О каковый дар земным даровася, имже Христе спаси души наша яко Един благоутробен.
На 2
Старший:
1.Хвалите Его в тимпане и л и це.
Братия:
Хвалите Его во стр у нах и орг а не.
Братия:
О преславнаго чудесе, яко грозд исполнен живота, понесый Вышняго, от земли воздвизаемь Крест видится днесь, имже вси к Богу привлекохомся, и пожерта бысть до конца смерть. О древо Пречестное, имже восприяхом во Едеме безсмертную пищу, Христа славяще!
Старший:
2.Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания.
Братия:
Всякое дыхание да хвалит Господа.
Братия поет стихиру:
О преславнаго чудесе, широта Креста и долгота небеси равна есть: яко Божественною благодатию освящает всяческая. О сем языцы варварстии побеждаются. О сем вера утверждается. О Божественныя лествицы, еюже восходим на Небеса, возносяще в песнех Христа Господа!
Старший:
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу
Чтец (глас 6-й):
Д несьпроисходит Крест Господень, и вернии приемлют того желанием, и вземлют исцеления души же и тела, и всякия болезни. Сего целуим радостию и страхом: страхом, греха ради, яко недостойны суще: радостию же, спасения ради, еже подает мiру на том пригвоздивыйся Христос Бог, Имеяй велию милость.
Старший:
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Чтец:
Д несьпроисходит Крест Господень, и вернии приемлют того желанием, и вземлют исцеления души же и тела, и всякия болезни. Сего целуим радостию и страхом: страхом, греха ради, яко недостойны суще: радостию же, спасения ради, еже подает мiру на том пригвоздивыйся Христос Бог, Имеяй велию милость.
Великое славословие
Слава в вышних Богу,/ и на земли мир,/ в человецех благоволение. /Хвалим Тя, благословим Тя,/ кланяем Ти ся, славословим Тя, благодарим Тя/ великия ради славы Твоея.
Господи, Царю Небесный, Боже, Отче Вседержителю,/ Господи Сыне Единородный, Иисусе Христе, и Святый Душе./ Господи Боже, Агнче Божий, Сыне Отечь,/ вземляй грехи мира, помилуй нас.
Вземляй грехи мира, приими молитву нашу./ Седяй одесную Отца, помилуй нас./ Яко Ты еси Един Свят;/ Ты еси Един Господь, Иисус Христос, в славу Бога Отца, аминь.
На всяк день благословлю Тя и восхвалю имя Твое во веки, и в век века.
Сподоби, Господи, в день сей без греха сохранитися нам!/ Благословен еси, Господи Боже отец наших,/ и хвально и прославлено имя Твое во веки, аминь.
Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя.
Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим (трижды).
Господи! прибежище был еси нам в род и род./ Аз рех: Господи! помилуй мя, исцели душу мою, яко согреших Тебе.
Господи! к Тебе прибегох: научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой,/ яко у Тебе источник живота,/ во свете Твоем узрим свет./ Пробави милость Твою ведущим Тя!
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас! (трижды).
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков, аминь.
Святый Безсмертный, помилуй нас. Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас!
Братия творит поясной поклон и после этого поет тропарь:
С паси, Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое, победы на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.
Старший:
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Братия:
Вся паче смысла, вся преславная Твоя, Богородице, таинства, чистоте запечатанной и девству храниму, Мати позналася еси неложна, Бога рождши Истиннаго; Того моли спастися душам нашим.
Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и святое Воскресение Твое славим. Трижды с земным поклоном.
Егда же целуем Честный Крест:
Поем стихиры самогласны Честнаго Креста, глас 2:
П риидите вернии, Животворящему древу поклонимся: на немже Христос Царь славы волею руце распростер, вознесе нас на первое блаженство, яже прежде враг сластию украд, изгнаны от Бога сотвори. Приидите вернии, древу поклонимся, имже сподобихомся невидимых враг сокрушити главы. Приидите вся отечествия языков Крест Господень песньми почтим. Радуйся Кресте, падшаго Адама совершенное избавление: Тя ныне со страхом христиане целующе, на тебе пригвоздившагося Бога славим глаголюще: Господи, на том пригвоздивыйся, помилуй нас, яко Благ и Человеколюбец.
Глас 5:
П риидите людие, преславное чудо видяще, Креста силе поклонимся: яко древо в раи смерть прозябе, сие же жизнь процвете, безгрешнаго имуще пригвожденна Господа. От Негоже вси язьцы нетление вземлюще зовем: Иже крестом смерть упразднивый, и нас свободивый, слава Тебе.
Глас тойже:
Г лас пророк Твоих, Исаии и Давида, исполнися Боже, глаголющий: приидут вси языцы Господи, и поклонятся пред Тобою: се бо людие, иже Твоея, Блаже благодати наполнишася, во дворех Твоих Иерусалима. Крест претерпевый за ны, и воскресением Твоим животворяй, сохрани и спаси ны.
Глас 6:
Ч етвероконечный мiр днесь освящается, четверочастному воздвизаему Твоему Кресту, Христе Боже наш, и рог верных христиан совозносится. Тем врагов сокрушаем роги, велий еси Господи, и дивен в делех Твоих, слава Тебе.
П ророков гласи, древо святое предвозвестиша, имже древния свободися клятвы смертныя Адам, тварь же, днесь возносиму Тому, совозвышает глас, от Бога просящи богатыя милости: но Единый в благоутробии, безмерный Владыко, очищение буди нам, и спаси душы наша.
Глас 8:
Г лас пророка Твоего Моисеа, Боже, исполнися глаголяй: узрите живот ваш висящь пред очесы вашими. Днесь Крест воздвизается, и мiр от лести свобождается, днесь Христово Вокресение обновляется, и концы земли радуются, в кимвалех Давидски песнь Тебе приносяще и глаголюще: соделал еси спасение посреде земли, Боже, Крест и Воскресение: ихже ради нас спасл еси, Блаже и Человеколюбче, Всесильне Господи, слава Тебе.
Глас тойже:
Д несь Владыка твари, и Господь славы, на Кресте пригвождается, и в ребра прободается, желчи и отца вкушает, Сладость церковная: венцем от терния облагается, покрываяй небо облаки, одеждею облачится поругания: и заушается бренною рукою, рукою создавый человека, по плещема биен бывает, одеваяй небо облаки, заплевания и раны приемлет, поношения и заушения, и вся терпит мене ради осужденнаго: Избавитель мой и Бог, да спасет мiр от прелести, яко благоутробен.
Слава, и ныне, глас тойже:
Д несь Неприкосновенный существом, прикосновенен мне бывает, и страждет страсти, свобождаяй мя от страстей, свет подаваяй слепым, от беззаконных устен оплевается, и дает плещи за плененных на раны. Сего Чистая Дева и Мати на Кресте зрящи, болезненно вещаше: увы мне, Чадо Мое, что сие сотворил еси? красный добротою паче всех человек, бездыханный беззрачный являешися, не имея вида, ниже доброты: увы Мне, Мой Свете, не могу спяща зрети Тя, утробою уязвляюся, и лютое оружие сердце Мое проходит: воспеваю Твоя страсти, покланяюся благоутробию Твоему, Долготерпеливе Господи, слава Тебе.
Братия:
Господи, помилуй. (12 раз) – читается вместо сугубой ектеньи -поклон-
Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу, Тя величаем!
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков, аминь. Господи, помилуй, Господи, помилуй, Господи, помилуй. Благослови.