Подготовка текста, перевод и комментарии О. В. Панченко




 

ВСТУПЛЕНИЕ

Казанская икона Богородицы является одной из наиболее почитаемых святынь русского народа. Она была явлена в Казани в 1579 г. в царствование Ивана Грозного, спустя четверть века после покорения им Казанского царства. Свидетелем обретения чудотворной иконы был будущий митрополит Казанский, а впоследствии — патриарх Московский и всея Руси Гермоген, в то время служивший священником одной из казанских церквей. Его перу и принадлежит «Повесть о явлении и чудесах Казанской иконы Богородицы».

Повесть была написана Гермогеном в 1594 г. (через пятнадцать лет после обретения чудотворной иконы), в первые годы его архиерейского служения во главе Казанской митрополии. Эти годы были отмечены активной деятельностью митрополита Гермогена по укреплению в православии новокрещенных татар, живших в окружении недружелюбно настроенных к ним соплеменников. Для достижения этой цели особое значение имело установление почитания местных святынь и прославление местных святых. В 1591 г. митрополит Гермоген перенес из Москвы в Свияжск святые мощи Казанского архиепископа Германа. В 1592 г., по благословению патриарха Иова, установил ежегодное поминовение всех воинов, погибших в Казанской земле за Христа. В том же году им было установлено празднование памяти первых казанских мучеников — Иоанна, Стефана и Петра. В 1595 г. Гермоген обрел нетленные мощи святителей Казанских Гурия и Варсонофия (и некоторое время спустя написал их жития).

В 1594 г., во вторую неделю по Пасхе, митрополит Гермоген заложил в Казанском девичьем монастыре каменную церковь, посвященную Казанской иконе Богородицы, и вскоре после этого написал «Повесть о явлении и чудесах Казанской иконы».

Эта «Повесть» не является, однако, творением одного только Гермогена. Как установил немецкий исследователь А. Эббингхауз, у Гермогена был предшественник, написавший «Слово о явлении святыя иконы Пречистыя Богородицы честнаго ея Одигитрия, иже есть в Казани», представляющее собой старшую редакцию «Повести о явлении Казанской иконы» (См.: Andreas Ebbinghaus. Die altrussischen Marienikonen-Legenden. Berlin. 1990. 5. 209—219).

Сочинение предшественника Гермогена было написано в жанре «похвального слова» — с пространным вступлением и панегириком в заключении. В повествовательной части этого «Слова» рассказывалось о пожаре в Казани, о видениях юной Матроне Онучиной и об обретении ею чудотворной иконы, а также о чудесах, совершавшихся от новоявленной иконы (всего было описано 14 чудес). Вступление же и заключение «Слова» почти полностью были заимствованы из торжественных слов отцов Церкви на богородичные праздники (на Зачатие Богородицы, Покров и Введение во храм).

Работа митрополита Гермогена над «Повестью о явлении Казанской иконы» была связана прежде всего с редактированием сочинения его предшественника. Внося исправления в текст «Слова», Гермоген сократил риторическое вступление и заключение и значительно распространил повествовательную часть. В результате внесенных им исправлений изменилась и жанровая природа произведения: «похвальное слово» стало «повестью».

При этом митрополит Гермоген существенно изменил текст своего предшественника: он дополнил новыми подробностями рассказ о явлении иконы и о ее первых чудесах, исключил два «чуда» предшествующей редакции (№ 12 и 14), а два другие объединил в одно (№ 6 и 8); к записанным ранее чудесам добавил пять новых (№ 12—16). В заключении «Повести» он упомянул о своем поставлении в митрополиты и сообщил о создании каменного храма в честь чудотворной иконы Богородицы в Казанском девичьем монастыре.

Отличительной чертой редакции Гермогена стало появление в ней образа «повествователя» — живого свидетеля и участника описываемых событий, придавшее его рассказу неповторимое обаяние достоверности. Повествование ведется Гермогеном от первого лица; рассказ его автобиографичен, изобилует яркими подробностями и запоминающимися деталями (обретенная икона оказывается завернутой в рукав однорядки вишневого цвета; лик Богоматери сияет свежими красками, как будто бы внове написанный; люди, желая прикоснуться к иконе, пробираются к ней по головам других). Тональность, с которой повествователь рассказывает об обретении иконы, исполнена радости и благоговения. Питаемый памятью собственных духовных впечатлений, он вспоминает о значимом для него событии «со страхом и трепетом и радостью многою».

Автобиографический элемент в «Повести» был настолько силен, что Гермоген, заново редактируя созданный им текст, вынужден был исключить из него целый эпизод автобиографического характера (приводим его в русском переводе): «Я же тогда служил в чине священника у святого Николы, именуемого Гостиным; и сколь ни был каменносердечен, но все же прослезился и припал к образу Богородицы и к превечному Младенцу Спасителю Христу и к самой чудотворной иконе, а потом поклонился архиепископу и испросил его благословения: да повелит мне взять пречудную икону Богородицы. Архиепископ же благословил меня и повелел мне взять икону» (приведенный текст все же сохранился в авторской рукописи, в которой Гермоген обвел его сплошной чертой и сделал на поле приписку для переписчика: «Не пиши то, что въ чертѣ»).

Авторский список «Повести о явлении и чудесах Казанской иконы Богородицы» находится в Отделе рукописей Государственного исторического музея (ГИМ, Синодальное собр., № 982). Над созданием этого списка трудилось несколько писцов, одним из которых был сам митрополит Гермоген. В рукописи сохранились многочисленные исправления и дополнения в тексте и на полях, сделанные рукой митрополита Гермогена. На нижнем поле начальных листов рукописи читается следующая запись (частично обрезанная), сделанная почерком, современным другим почеркам рукописи: «...привезены к Москвѣ из Казани, а писмо в них рука святѣишаго Ермогена патриарха Московскаго и всеа Русии, а писал те тетрати в Казани Ермоген митрополит тогда, как сия святыя чудеса складывал, и писал своею рукою» (ГИМ, Синодальное собр., №982, л. 3—10).

Текст печатается по списку Синодального собрания ГИМ, № 982, факсимильно воспроизведенному в изд.: Рукопись святейшего патриарха Гермогена. Издание Московской Церковной Комиссии по устройству чествования исторических событий 1612, 1613 и 1812 годов. М., 1912. 69 с.

ОРИГИНАЛ

МѢСЯЦА ИЮЛЯ ВЪ 8 ДЕНЬ. ПОВЕСТЬ И ЧЮДЕСА ПРЕЧИСТЫЕ БОГОРОДИЦЫ, ЧЕСТНАГО И СЛАВНАГО ЕЯ ЯВЛЕНИЯ ОБРАЗА, ИЖЕ ВЪ КАЗАНИ. СПИСАНО СМИРЕННЫМЪ ЕРМОГЕНОМЪ,[1] МИТРОПОЛИТОМ КАЗАНЬСКИМЪ[2]

 

Благослови, отче.[3]

 

Аще убо и предивно чюдо содѣяся в роде нашемъ милостивнымъ посѣтом Творца благому всему Господа нашего и Бога Исуса Христа и рождьшей его Пресвятыя и Преблагословеныя Владычицы нашея Богородицы и Приснодѣвыя Мария пречюдною и чюдотворною иконою в преславном градѣ Казани, но како возмогу, недостоин сый и недостойне устнѣ имъя, провѣщати таковая?

 

Но обаче, надѣяся на неизреченныя щедроты Сына Божия и того рождьшия молитвы, вселенныя учителя глаголъ восприиму: «Благословенъ Богъ и Отецъ Господа нашего Исуса Христа, Отецъ щедротам и Богъ всякия утѣхи, оутѣшаяй насъ от всякой скорби нашей и благословивый нас благословением духовным».[4]

 

Преже убо праведный гнѣв свой, безакония ради нашего, вмале испусти на нас,[5] оцыщая многия грѣхи наша: и въ мало дней оскорбихомся. Потом же, благодати ради Божия, скорбная забыхом, неизреченнаго ради человѣколюбия Божия на нас, и радости несказанней сподобихомся, явления ради иконы Божия Матери и тоя Превѣчнаго Младенца Господа нашего Исуса Христа.

 

Повсюду убо протекоша, яко гром, во вся конца росийския земля Божие к нам милостивное посѣщение — Богородицыны иконы явление и неизреченные чюдеса, ихже подает неоскуднѣ с вѣрою приходящим.

 

Мнѣ же, недостойному, самовидцу бывшу, како или коими чюдесными благотворении яви Богъ и Богородица от земных нѣдръ чюдотворный свой образ (якоже преди простретися слово хощет); писанию ж предати замедлившу — или от недостатка разума, или от нерадѣния и душегубителные лѣности, ово же и страха ради недостоинства: пленицами бо моих грѣхов стягнут есмъ и таковым преславнымъ вещем не лѣпо ми бѣ коснутися, но развѣ точию безакония моя знати и просити отпущения безчисленым моим согрѣшением.

 

Но понеже желание привлачит мя и страх глаголати нудит мя, грѣси же мои, яко бремя тяжко, отяготѣша на мнѣ,[6] и что убо сотворю? Дерзну ли к начинанию? Что убо: реку ли или запрещу себѣ окаянства ради моего? или паки внимаю восходящая на сердце мое — блаженьством о Всепѣтей и Богоприятней Богородицы и Приснодѣвѣй Марии?

 

Но ты сама содѣйствуй ми, о Преблагословенная, Заступнице Усердная, Мати Бога Вышняго, яко да воля иже ис тебе рождьшагося Христа Бога нашего будет: да ми, недостойному, помрачивыйся умъ мой, тобою, о Всенепорочная, просвѣтится! Ты бо за всѣхъ молиши Сына своего, Христа Бога нашего, и пишущу ми содѣйствуй, всѣм бо твориши спастися, в державный ти покров прибѣгающим!

 

Множицею бо воспомянух, нѣкогда же и слезы испустих, вѣдый мое недостоинство, но обаче и се ми во ум прииде, яко неправедно есть Божиих тайн и неизреченных к нам и многомилостивных дарованиих в забвения глубине погружати, имже многим источником целебным и самовидец бых; и елико видѣхи слышах о пречюдней ти иконе, подай ми, о Всепѣтая, глаголати и писати, и всѣх нас заступи, Госпожа Царице!

 

Аще по достоянию и нѣсмь достоин похвалы тебѣ принести малы нѣкия от великихъ, но обаче сподоби мя, о Владычице, от твоих неизреченных на нас благодѣяних хвалу тобѣ принести, и якоже сподобила мя еси, о Всеблаженая, недостойнаго и грѣшнаго, скверными моими руками преже всѣх священных прикоснутися пречистому твоему образу и чюдотворнай иконе и Сына твоего Христа Бога нашего! Аще бо и вси достойни, но аз недостоин сый; но обаче влеком жадая, да поне прикоснуся пречистому твоему и чюдотворному образу, Владычице, и превѣчнаго ти младенца Спаса Христа!

 

Нынѣ же паки, что реку или что возглаглю великоименитей Дѣвѣй, паче же рещи многоименитей, пророки прореченнѣй?[7] Пять убо к десятим лѣтом преидоша явлению чюдотворныя Богородицыны иконы, чюдесная же исцеления безпрестани неоскудно бывают, и вся страсти душевныя и недуги телесныя немедлено от человѣкь отгоними бывают. Сие паки призывает мя к торжеству и глаголати понужает, и яко подобает ми и писанию сия предать, да не буду осужен, якоже и скрывый талантъ господина своего.[8]

 

Понеже убо человѣческий род обыче и святых памяти духовные с похвалами празновати, а иже Пресвятѣй и Преславней Царице — царски празники празновати, Пречистыя Богородицы и Приснодѣвы Мария! Сию попремногу паче онѣх любовию почитати должни есмы, та бо есть божественый покров рабом своим, и притецати к тихому сему и доброму пристанищу, скорой помощнице, готовому и теплому спасению — покрову Дѣвыя; и яко вышшей и паче всѣх тварей вышшую похвалу принести, яко Царице и Владычице, Царя и Владыку всѣх рождьшую!

 

Тоя бо ради праматерняя клятва потребися и Адам от вѣчных уз свободися, и Богъ к нам примирися! Тогда бо Ияковля лѣствица утвердися, Богу хотящу по ней снити[9] и человѣком путь сотворити къ небесным, и человѣцы со аггелы во едино быша. Не ктому, якоже тогда, со Ияковом древле борется,[10] ибо Творец Ияковль на землю сниде, погибшую драхму взыскати хотя[11] и Отцу принести. Тѣмже пророцы тогда возрадошася, своему пророчеству збытие зряще! Тогда убо Давидъ, видѣв от сѣмени его правнуку родившуся,[12] бряцая в гусли,[13] играя духом, глаголя: «Слыши, дщи, и виждь, и приклони ухо твое!»[14] Тѣмже тогда не токмо пророцы, но и превышняя и земная тварь съпразноваше.

 

Нынѣ же паки приспѣ новый празник честный Владычицы нашея Богородицы — честнаго ея образа иконы Одигитрия,[15] крѣпкия помощница, да познают вси, яко не токмо, егда в мире бяше, ходатайственое къ своему Творцу и Сыну показоваше, но и паче и по преславном своем преставлении от земных в небесная непрестанно милостивно нас присѣщая![16]

 

Тѣмже, оставльше начало словеси, на совершение ведемся шествующе; да коснемся иже о сих бесѣде, елико подастъ Святый Духъ, преже похваливше ваше усердие теплое. Толико бо к Церкви ваше тщание, паче же к чюдотворней Богородицынай иконе вѣра и моление, елико чадом к матери, елико жаждущему ко источнику, елико кораблю къ пристанищу. Толико и нас веселит преспѣяние ваше, яко ysyѣ явити нам о семъ.

 

Грѣх ради наших Богъ наказуя нас и наводя на нас милостивнѣ праведный гнѣвъ свой, овогда гладом, овогда нашествием иноплеменных, иногда мором и межусобными бранми, овогда пожаром и прочими напастьми жития, и беды и тесноты, и недуги люты наводя на нас, — понужает же паче ленивыя и жестокия на благая и подобная и спасеныя пути. Се убо реченное пророком Давидом къ Господу: «Броздами и уздою челюсти их востягнеши, не приближающимся к Тебѣ многи раны».[17] И во ином псалмѣ глаголетъ: «Аще оставят законъ Мой и в судбах Моих не пойдут, аще оправдания Моя осквернят и заповѣди Моя не сохранят, посѣщу жезлом безакония их, и ранами неправды их, милость же Мою не разорю от них».[18] Апостолъ: «Егоже любит Господь, того и наказует, бьет бо всякого сына, егоже приемлет. Аще без наказания, преблудодѣйчища есте, а не сынове».[19]

 

Понеже зловодими есме человѣцы и неудобно шествие имамы к добродѣтели и мало о спасении душь наших печемся, попущает Владыка наш Господь напастми и бѣдами, и скорбми и недуги лютыми, даже к нему обращаемся и о нашем спасении всеобразно печемся. Сия нам содѣяшася праведным судом Божиим; бысть же сице.

 

В лѣто 7087 при державѣ благочестиваго и христолюбиваго, благовѣрнаго государя царя и великого князя Ивана Васильевича[20] всея Руси самодержца, и при его благородных царевичех — князе Иване Ивановиче[21] и князе Феодоре Ивановиче[22] (нынѣ же Божиею благодатию государь царь и самодержец всея Руси), и при святѣйшем митрополите Антонии[23] Московском и всея Руси, и при архиепископе Казанском Иеремѣе,[24] мѣсяца июня 23 дня, на память святыя мученицы Агрипѣны, бысть пожар в новопросвѣщенном граде Казани, по взятии града в двадесят шестое лѣто,[25] якоже достовѣрнейши сами видѣхом. Загорѣся в полуденное время близ церкви святаго Николы, иже зовется Тульский,[26] во дворѣ нѣкоего воина царева Данила Онучина. И мала нѣкая часть посаду остася, и половина града к соборней церкви и двор архиепископль остася. Болшая же часть посада и торги всѣ, и во граде обитель боголѣпнаго Преображения Спасова,[27] и двор великого князя — увы, вся огнь-всеядец пояде и пожже и без вѣсти сотвори.

 

Людие же христолюбивии, вѣрою не отпадше, но познаша своя согрѣшения, на покаяние обратишася, и начаша созидати церкви Божия и своя домы. И, Божиею милостию, мѣсто убо иноязычно и новопросвѣщено просвѣщашеся святыми церквами и божествеными учении.

 

Языцы же невѣрнии мнози бяху во граде, и вѣры многи. И бысть им в притчю и в поругание истинная православная вѣра; источника же целебнаго не бѣ тогда во граде. Иноязычнии же, невѣрием одержими в сердцых своих, уничижаху нас, не вѣдяще Божия милости и силы, видѣша бо, окаянии, Божие милосердие к нам — еже с милостию наказание, еже милуяй нас наказуя, яко отецъ чадолюбив, за наша согрѣшения, оцыщая грѣхи наша.

 

Человѣколюбец же Богъ, видя терпѣние людей своих и вѣру их, и поругание и поношение окрестъ живущих иновѣрных, и не терпя поношения и похуления на святыя иконы, и да не рекуть языцы: «Гдѣ есть Богъ их,[28] в негоже вѣруют?», — да заградятся уста, иже глаголютъ неправду;[29] и дабы убо исчезло и не помянулось жидовское и безсерменское суровство и тщегласное хуление их, и дабы искоренилось злоплевельное еретическое учение, и утвердилась бы и просвѣтилась православная вѣра истинная християнская, греческаго закона, правым учением Господа нашего Исуса Христа, и святыхъ его ученик, и апостолъ, и богоносных отецъ и всѣх святых, утвердивших православную вѣру Христову и научивших вѣровати «во Отца и Сына и Святаго Духа»[30] — Нераздѣлимую Троицу, предстательствомъ убо и молением Заступницы нашея, Царицы Владычицы Богородицы и Приснодѣвы Мария, еже к Сыну своему и Богу нашему присным предстоянием, — нынѣ же ради благодати Божия в сие в послѣднее время показа нам праведное и всесвѣтлое солнце, и отверзе породу Едема затвореннаго,[31] и яви от земли пресвѣтлую икону, источник неизчерпаемый, своим человѣколюбным смотрением в земли сокрыему чюдотворную икону Матери своея, а нашея Царицы, Владычицы Богородицы и Приснодѣвы Мария, честнаго ея Одегитрия, и свой человѣколюбный образ. Отнюду же убо праведный гнѣв свой за наше согрѣшение испусти, оттуду, близ мѣста того яко камени вержением, и благодатию свѣтящую лучю и исцеления источник показа. Яви убо себе Богородицына икона сицевым образом.

 

Не яви убо образа своего Владычица ни святителю града, ни начальнику властелинску, ниже вельможи или богату, ниже мудру старцу, но яви свое честное сокровище, источник неизсчерпаемый приходящим с вѣрою, чудный свой образ, нѣкоего мужа от простых, имуща мудрость на войнѣ стрелебную, сего дщи юнна, десяти лѣт суща, именем Матрона, сей бо дѣвицы явися чюдная она и пресвѣтлая икона Богородицына, и после убо пожара в том же лѣте и месяце.

 

Сице нача являтися дѣвицы оной, ейже имя преди рекохом, икона пресвѣтлая Божия Матери, и веляше ей поити во град и повѣдати про икону Богородицыну, еяже видѣ, архиепископу и воеводам, дабы шед выняли образ Пречистые Богородицы от земленых нѣдръ; и мѣсто повѣда ей, идѣже последи обрѣтоша драгаго бисера честное сокровище, чюдную икону Богородицыну. Дѣвица же убо, юна и несмыслена, бояшеся повѣдати, и абие едва повѣда матери своей, мати же глаголы ея ни во что же вмѣнив. И послѣди же убо в видѣнии не единою являшеся ей пресвѣтлая и чюдная она икона, и веляше ей без сумнѣния сие видѣние повѣдати. Девица же не единою, но и многажды сказоваше матери своей явление чюдные тоя божественыя иконы, веляше ей без сумнѣния повѣдати сие видѣние.

 

Во един же убо день случися девицы оной, ейже имя выше надписахом, спати в полудне — и внезапу дѣвица обрѣтеся посреди двора своего, в нем же живяше, и абие явися ей чюдная и пресвѣтлая Богородицына икона страшным огненным образом, лучи испущая огнены пресвѣтлы и страшны зѣло, яко мнѣтися ей от пресвѣтлых тѣх луч, сияющих от иконы, сожжене быти. И глас бысть от образа страшенъ, къ дѣвице глаголющь: «Аще убо не повѣси глаголъ моих и не поидеши от земленых нѣдръ выняти образа моего, аз же убо имам во иной улицы явитися, или во ином граде, ты же имаши болѣзнена быти, дондеже и живота злѣ гонзнеши!»

 

Дѣвица же, от страшнаго сего видѣния зѣло ужасшеся, паде на землю и бысть яко мертва, и лежаше на земли на мног час. И абие возопи велиим гласомъ к матери своей, дабы шед повѣдала архиепископу и правителемъ града того о чюдней и пресвѣтлей иконе Преблагословеныя Владычицы нашея Богородицы и Приснодѣвѣй Марии; и повѣда ей вся глаголы реченныя, яже слыша от пресвѣтлыя иконы, и мѣсто указуя.

 

Мати же ея скоро иде во град к воеводам,[32] и дѣвицу пред ними представи, повеле ей, да сама глаголеть, яже о ней содѣянная.Дѣвица же повѣда им вся глаголы реченныя, яже слыша от причюдныя и великолѣпныя Богородицыны иконы, и мѣсто указуя. Они же убо, невѣрием одержими о пречестней Пречистыя иконе, о ней же девица повѣда, и ни во что же вмѣниша.

 

Мати же, прослезився, взем дщерь, иде къ архиепископу, тѣ же предиреченныя повѣда глаголы и мѣсто указаное ей сказуя, дабы повелѣл выняти святую Богородицыну икону. Архиепископъ же не внят рѣчем ея и отосла ю бездѣлну. Бѣ же приход ихъ в седмый час дне, обрѣтоша же чюдный он пресвѣтлый образ Богородицынъ в час вторый на десять, по пожаре на том же лѣте, мѣсяца июля в 8 день, на память святаго великомученика Прокопия. Бысть же сице.

 

Пойде убо жена та к дому своему, повѣдая всѣм людем о чюдней иконе, како видѣние видѣ дщи ея. Людие же дивящеся о глаголехъ ея и отхождаху, не внимающе речемъ их. Она же, взем заступ и пришед к показанному мѣсту, нача копати много время, и не обрѣте искомаго. Помале же убо начаша и инии копати, и все уже мѣсто воскопаше, ничто же обрѣтше.

 

Предиреченная же она дѣвица нача копати на мѣстѣ, идѣже пещь бѣ, таже и прочии с нею. И яко выкопаша мало боле двою лактий[33] — оле чюдо! — явися чюдотворная икона Владычицы нашия Богородицы и Приснодѣвы Мария, честнаго ея Одигитрия, купно с Превѣчным Младенцем, Господемъ и Богом нашим Исусомъ Христом! На чюднай же той иконе бѣ рукавъ однорядки[34] сукна вишнева ветхъ.[35] Самый же чюдотворный образ свѣтлостию чюдне сияя, якоже внове вапы начертан. Земному же праху никако же коснувшуся чюдному тому образу, якоже сами видѣхомъ.

 

Девица же вземъ Пречистые образ со страхом и трепетом и радостию и поставиша на том же мѣсте. Людие же ту сущии возопиша, проповѣдающе немолчными гласы явления божественыя тоя иконы. И вскорѣ стекошася безчисленое множество благочестивых народа, вопиюще со слезами: «Владычице, спаси ны!»

 

И послаша вѣсть къ архиепископу и к первым града, яко обрѣтоша Богородицынъ святый образ. Архиепископ же повелѣ скоро в колокол звонити и пойде со кресты на мѣсто то со всѣм освященным соборомъ, идѣже обрѣтоша чюдную Пречистые икону, с воевоеды и со множеством народа. И видѣ Пречистые образ, якоже новъ даръ пречюдне свѣтяшеся, и дивися убо зело: такова переводом образа не видѣша нигдѣже;[36] и недоумѣвашеся, страхомъ убо и радостию одержим, невѣрия ради своего, с плачем моляся и милости прося и прощения о согрѣшении.

 

Сице же и воеводы с плачем просяще милости, еже согрѣшиша к чюдотворному Пречистые образу нерадѣнием и невѣрием. И весь народ града стекашеся на дивное то божественое чюдо, веселящеся со слезами, и радостною душею хвалу Богу и Богородицы о обрѣтении многобогатаго и безцѣннаго сокровища возсылаху.

 

Мнѣ же тогда в чину поповсте святаго Николы, иже зовется Гостин; каменосердечен же сый, но обаче прослезихся, и припадох к Богородицыну образу, и к чюдотворней иконѣ, и к Превѣчному Младенцу Спасу Христу, и потом поклонихся архиепископу, и благословение испросих, о еже бы повелѣл взяти ми пречюдную Богородицыну икону. Архиепископ же благослови мя и повелѣ взяти ми.[37]

 

Аз же, аще и недостоинъ сый, но обаче со страхом и радостию прикоснухся чюдотворному тому образу, и взях з древца, иже бѣ поткнено на том мѣсте, идѣже и в земли бѣ святая та и чюдная икона. И по повелѣнию архиепископа, с прочими святыми иконами и честными кресты, идох со иконою въ близсущую ту церковь святаго Николы, иже зовется Тулский.[38] И тамо молебному пѣнию совершившуся, и паки архиепископъ со всѣм освященным собором, и первии града, и все множество православных народа со женами вкупѣ и детми, вслѣд святыхъ икон во градъ идущи. К новоявленней же чюдотворней иконе безчисленое множество народа рѣяхуся, и другъ друга поревающе; инии же по главам инѣхъ ходяще, к чюдотворному образу тѣмены прикасахуся. Мнѣ же, по повелѣнию архиепископа, народа ради с чюдотворною иконою медлено идущю, но обаче толикое множество народа не соврати мя ни на десно, ни на шуе: несох бо Носящаго всю тварь, и того Рождешей пречюдную и чудотворную икону. И в той час Пречистые Богородицы образ показа чюдо.

 

Чюдо 1-е

 

Человѣка просителя, именем Иосифа, не видѣвша очима нимало, яко сам повѣда, три лѣта, — прозрѣти того Владычица сподоби. Враг же, ненавидяй спасения человѣком, забыти тому сотвори вскоре богатого врача, подавшего исцеления, Пречистую Богородицу. Еже бы воздати молитву и благодарения, вмѣсто того на прошение сребра паки устремися, емуже извыче. И вѣрою отпаде, и лѣностию отягчен, не получи до конца спасения, и невѣдѣния ради своего малу стезю зряще.

 

Народи же, видѣвши чюдо, и болшую вѣру ко образу Пречистыя приложиша. И тако Пречистыя образ, чюдотворную икону, внесоша в соборную церковь Пресвятыя Богородицы, честнаго и славнаго ея Благовѣщения.[39] И ту в соборной церкви Владычица показа

 

Чюдо 2-е

 

Человѣка нѣкоего, именем Никиту, не видѣвша очима нимало свѣта, прозрѣти того Богородица сподоби. Он же убо теплою вѣрою припаде к чюдотворному Ея образу и получи здравие, хваля и славя Бога и Пречистую Богородицу.

 

И тако, пѣвше молебная пѣния, абие отидоша в домы своя со страхом и трепетом и радостию многою. Наутрие же архиепископъ служив Божественную литоргию; народи же вси, приходяще в соборную церковь к чюдотворному образу и дароношение приносяще: инъ злато, инъ же сребро, и кто что можаше, кииждо по силѣ. Пречистая же Богородица нача являти чюдеса своя.

 

Прежереченную же дѣвицу Матрену с материю ея почтоша архиепископъ же и воеводы и весь народ.

 

Чюдную же икону списавше, и преславное явление чюдотворныя тоя иконы, и чюдеса бываемыя отъ нея написаша, и послаша в царствующий град на Москву, к самодержавному государю царю и великому князю Ивану Васильевичю, всеа Русии самодержцу, и к сынома его — царевичю князю Ивану Ивановичю и царевичю князю Федору Ивановичю (нынѣ же, Божиею благодатию, государь царь и великий князь, самодержецъ всеа Русии). И видѣша убо христолюбивии царие чюдную икону Владычицы нашея Богородицы и Приснодѣвѣй Марии и честнаго ея Одегитрия и дивишася зело, яко такова образа переводом нигдѣже не видѣша.

 

Благовѣрный же царь государь и великий князь и сынове его повелѣша на том мѣсте церковь поставити, идѣже обретеся чюдотворная икона. И монастырь дѣвъ повелѣ устроити, и кѣлии поставити, и ограду монастырю оградити, и милостыню доволну повелѣ дати из своей царские казны священному собору и игуменье, и 40 сестрам урок лѣтний, — еже и бысть. И церковь поставиша во имя святыя Богородицы честнаго ея Одегитрия древяну, и ограду монастырю сотвориша.

 

Честную же ону и чюдотворную икону Пресвятыя Богородица отнесоша в монастырь с молебным пѣнием, со кресты, архиепискуп и боляре со всѣмъ народом проводиша честно. Предиреченную же дѣвицу Матрену постригоша в том же монастыри, и наречено бысть имя ей Мавра во иноких. Не по мнозе же времени пострижеся и мати тоя дѣвицы.

 

Поставиша же и другую церковь — теплую, с трапезою, во имя Рожества Пречистыя Богородица. И абие нача являти Богородица чюдеса своя.

 

Чюдо 3-е

 

Человѣкъ нѣкто из Свияжскаго града[40] лютѣ болѣзнию одержим бѣ, и приведен бысть к пречистому и чюдотворному образу з женою своею, и молящеся с теплою вѣрою Богородицы — и не отпаде прошения своего: получи здравие, и отыде в дом свой радуяся.

 

Чюдо 4-е

 

Нѣкогда убо отроча материю своею принесено в церковь слѣпо очима. Мати же его стояше пред образом Богородицы, с плачем моляшеся о прозрѣнии отрочате. Отроча же внезапу нача рукама осязати по лицу матерь свою. Народи же убо вси моляшеся Пречистыя образу, архиепископъ же стояше на мѣсте своем, зряше на отроча и видѣ сие, яко отроча матерь свою рукама осязаше. И повелѣ принести яблоко красно и показати отрочати. Отроча же и яблоко нача хватати, и вси истину увидѣвше, яко прозрѣ отроча, и славу воздаша Христу Богу и Пречистой его Матери Владычицы нашей Богородицы, творяще дивная чюдеса.

 

Чюдо 5-е

 

Нѣкто же сынъ боярский,[41] именем Ивашка, тако нарицаем, прослутием же Кузминской, у него же бѣ жена болна ногами; не можаше ими нимало двигнути, болѣзнь бо велми одержаше ю, и ничим же себѣ не можаше помощи, но паче труднее бываше. И абие повелѣ себѣ принести к чюдотворному образу Пречистей Богородицы; и молебная отпѣвъ, со многою вѣрою и со слезами моляшеся, милости прося, — и абие получи здравие, и отойде в дом свой радуяся.

 

Чюдо 6-е

 

Бысть же убо в веси сына боярскаго Василия Рагозина: нѣкоего поселянина женѣ явися Святая Богородица, и веляше ити ей к Пречистыя образу, иже есть в Казани, и повѣдати мужу своему, дабы шед молился чюдотворному образу. Она же не внят рѣчемъ Ея и мужу не сказа. Явижеся убо и второе сама Владычице: и абие нѣкая Божественая сила взя руку ея и удари ю по лицу ея, и бысть рука ея суха. Жена же прииде во град и повѣда все по ряду архиепископу случшаяся ей. И прииде к чюдотворному образу — и получи здравие, и абие «утвердися рука ея, якоже и другая»,[42] и отиде в дом свой радуяся.

 

Чюдо 7-е

 

Человѣкъ нѣкто во градѣ Казани, именем Исак, прореклом Бык, нѣкоторыя вдовы сынъ, именем Улиты, вѣрны сущей, боящейся Бога, на посаде проскурни[43] верховных апостолъ Петра и Павла, и бысть в раслаблении полтретия годы. Болѣзнь же его бѣ всѣм знаема живущим окрестъ: неможаше велми ногами, и до полу.

 

И посла матерь свою к чюдотворному образу Пречистыя Богородицы молебная пѣти. Сам же убо в дому своем на одрѣ лежаще, и начат со слезами предо образомъ плакати и молитися Пресвятей Богородицы, дабы ему самому видети чюдотворный Богородицын образ. И в том часѣ видѣ себѣ мало легчайши от болѣзни; и абие, милостию Пречистые Богородицы, востав о собѣ на ногах и начат помалу поступати. И вземъ два посоха, и абие, подпираяся ими, поиде в монастырь к чюдотворному всемилостивому Богородицы образу.

 

О великих ти чюдес, Богородице! Матери со слезами о сыну молящися, сынъ же ненадежно и самъ в монастырь прииде! Мати же его видѣ и изумися, и едва во ум прииде, и нечаемое извѣстно увѣде. И приложиша к слезам слезы, молящеся Богородицы о исцелении, и тако до конца получи здравие. И воздаша хвалу и славу Господу Богу и Пречистей Богородицы, мѣсяца апрѣля въ 30 день, отойдоша во свой дом, хваляще и славяще Бога, творящего дивная и преславная чюдеса.

 

Чюдо 8-е

 

Жена нѣкоего пришелца Полоцкаго, попа Григория, живяше в селѣ в Тагашевѣ (тако бо звашеся мѣсто то), именем Елена, бысть же болна очима три лѣта. И абие убо от многия тоя болѣзни и зрак отъяся, яко уже не видѣти ей нимало. И услыша убо многая и преславная чюдеса от иконы Пречистые Богородицы во градѣ Казани, и пойде во град к чюдотворному образу милости просити. И еще убо ей не дошедши града Казани яко седми поприщ,[44] и абие внезапу узрѣ свѣт очима, и мнѣтися ей, яко николиже ими болна бѣ. И пришед в монастырь к чюдотворному образу, хвалу воздаде Господу Богу и Пречистой Богородицы.

 

Чюдо 9-е

 

Повѣда нам инокъ Иосиф, иже нынѣ погребный ключник в дому Пречистыя, тогда же живя въ Троецком монастырѣ, иже въ Казани.[45]

 

Бысть, рече, болѣти ему очима, яко ни мала свѣта видѣти, и абие обѣщася молебная пѣти Пресвятѣй Богородицы. И егда приидоша священицы с чюдотворным Пречистыя образом в день недѣльный в соборную церковь Пресвятыя Богородица честнаго и славнаго ея Благовѣщения к молебну, Иосиф же у чюдотворнаго образа во время молебнаго пѣния моляся прилежно, и не получи исцеления, и отиде скорбен. И абие возлеже отъ болѣзни, и сведен бысть в сон тонок. И видит икону Святыя Богородицы, и бысть ему от иконы глас, глаголющь: «Востани и пойди в дом Пречистыя, и отпой молебная, и утри лице свое пеленою и тако получиши исцеление».

 

Он же встав вскорѣ, и повелѣ себе вести в монастырь Пречистые Богородицы. И отпѣв молебная, и повелѣ себе покропити святою водою, и пеленою Пречистыя утерся.[46] И в той час от очию его отбѣже болѣзнь: и узрѣ свѣт, и воздасть славу Богу и Пречистей Богородицы.

 

Чюдо 10-е

 

Нѣкто человѣкъ, именем Козма Окуловъ, Лаишескаво града,[47] бысть во иступлении ума. Свои же ему совѣщаша итти в Казань къ Пречистой Богородице в монастырь. Он же, в себѣ быв, и нача Пречистой Богородице о исцелении молитися. И помощию Пресвятыя Богородицы бысть ему облегчение. И прииде в монастырь, и образ Пречистые сподобися видѣти по своему обѣщанию, якоже обѣщася, и молебная пѣв — и абие получив совершено исцеление. И бысть здрав, и отиде в дом свой, радуяся и славя Бога и Пречистую Богородицу.

 

Чюдо 11-е

 

Человѣкъ нѣкто во граде Казани, именем Онтон, прореклом Кашевар; ему же жена именемъ Пелагия, не видѣ очима яко дний 40. Слышав же многия и преславныя чюдеса от Пречистыя Богородицы чюдотворнаго ея образа, и в день недѣльный иде в монастырь Пречистые Богородицы, и многою вѣрою одержима бѣ, не погрѣши надежи, но получи изцеление.

 

Егда убо приидоша с чюдотворною иконою Богородицыною с соборнаго пѣния молебнаго священицы, жене той случися срѣсти икону Пречистыя, сошед съ паперти[48]церковные, и абие в той час прозрѣ. И отиде в дом свой радующеся, хваля и славя Бога и Пречистую Богородицу.

 

Чюдо 12-е

 

Человѣкъ нѣкий, именем Трофим Ларионов сынъ, Колмогорсково уѣзду, волости Листра-острова, во граде Самаре впаде в болѣзнь: и лютѣ трясавицею одержим, ктому же и на очи ему прииде тяжка болѣзнь. Он же, слышав Пречистыя Богородицы неизреченное милосердие, еже подает от чюдотворныя своея иконы неоскудное исцеление с вѣрою молящимся ей, и нача молитися Пресвятѣй Богородицы о исцелении.

 

И абие видит во снѣ икону Пречистыя Богородицы, стоящу в возглавии своем, и глас слышит от чюдотворныя тоя иконы, именем его зовущ: «Иди, рече, во град Казань к образу моему, и тамо изцеление получиши». Он же возбнувъ и почю в себѣ облегчение немало от трясавицы, такоже и очная болѣзнь не якоже исперва бѣ.

 

И прииде во град Казань в монастырь Пречистые Богородицы, во время Святые литоргия, и нача пред образом Пречистые неутѣшно плакати и с вѣрою молитися, глаголя: «Дажь ми, о Владычице, еже ми еси обѣщала, не мал бо путь трудихся, милосердия твоего ради!» И абие вскорѣ исцеление получи от обою болѣзней: и очима прозрѣ, и тѣлом здрав бысть.

 

И славя Бога и Пречистую Богородицу, повѣдая всѣм людем дивная и преславная от Пречистые иконы — милосердие ея и скорое свое исцеление.

 

Чюдо 13-е

 

Во граде Свияжском поп бѣ, емуже имя Иван, церкви святаго великого чюдотворца Николы, иже зовется Жилецкой; ему же жена, имя ей Домна. И, по дѣйству дияволю, нѣкая сусѣда ея, или любви ради, или хотя над нею бѣду сотворити, в запойство упои ея, до токова зла: идущи ей в дом свой, толик срам нанесе мужу своему и себѣ, яко и главотязю не обрѣстися на ней. Людем же многим позор дѣющим, инѣм же и скорбящим о таковѣй срамотѣ, понеже муж ея человѣкъ искусен бѣ и ненавидя пиянства, и злых ошаяся, якоже и всѣм нам знати его. Самого же попа того не бѣ тогда во граде, но бѣ отлучился нѣкоего ради орудия.

 

Жене же его наутрия и от сродникъ своих домашних слышавше сотворившаяся ей напасть, впаде во отчаяние и въ болѣзнь тяжку зѣло — ово страха ради, ово срама ради; и нача злым бѣсом одержима быти. И бѣ болѣзнь ея люта зѣло; на кийждо день и нощь до десятижды и вящи случашеся ей лютая та нестерпимая бѣда, зубы скрегча и пѣны теща, и составы членовныя троскотаху злѣ, якоже сам поп Иван повѣда нам. И бѣ тако бѣднѣ стража до тридесяти и пяти недѣль.

 

Поп же той Иван безпрестани моля Бога и Пречистую Богородицу



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2018-12-19 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: