АнглийСКИЙ ЯЗЫК
Методические указания и грамматические задания для студентов I курса заочной формы обучения
Санкт-Петербург
Составители: М. И. Кожевникова, Л. В. Тюкина.
Английский язык: Методические указания и грамматические зада - ния для студентов I курса заочной формы обучения / СПбТЭИ; Сост.: М. И. Кожевникова, Л. В. Тюкина. – СПб., 2011. – 27 с.
Рассмотрено и утверждено на заседании кафедры иностранных языков СПбТЭИ 19 мая 2011 года, протокол № 8.
Данные методические указания предназначены для проведения практиче-ских занятий по английскому языку для студентов I курса всех экономических факультетов заочного обучения.
Place, a cat, a watch, a dress, a box, a husband, a wife, a girl, a sun, a dish, a widow, a boy, a city, a match, a play, a lion, a park, a country.
Запомните форму множественного числа следующих существительных:
a man – men | a goose – geese |
a woman – women | a foot – feet |
a child – children | a mouse – mice |
a tooth – teeth | an ox – oxen |
Запомните 3 существительных, имеющих во множественном числе ту же форму, что и в единственном:
a sheep – sheep a deer – deer a swine – swine
Упражнение 2
Поставьте следующие существительные во множественное число, обрати-те внимание на артикли: неопределенный артикль во множественном числе опускается, определенный артикль сохраняется:
a star, a mountain, a tree, a king, the waiter, the queen, a man, the woman, an eye, a shelf, the city, a goose, a toy, a deer, a child, the watch.
Запомните:
This is – these are That is – those are
There is – there are It is – they are
Упражнение 3
Поставьте следующие предложения во множественное число:
This is a star. This is a boy. This is a baby. That is a plate. That is a flower. This isn’t a mountain. That isn’t a goose. It is a sheep. It is a cigarette. Is this a bookcase? Is that a ball?
|
Упражнение по теме The ARTICLE WITH PROPER NAMES
Запомните правила употребления артикля с географическими названиями. Определенный артикль употребляется перед названиями рек, каналов, морей, заливов, проливов, океанов, архипелагов, горных цепей.
Артикль не употребляется перед названиями озер, горных пиков, островов, континентов, городов, стран.
Исключения:
The United States of America.
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The Netherlands.
The Ukraine.
The Crimea.
The Congo.
Упражнение 4
Поставьте в пропуски артикль, где необходимо.
1. …Moscow is situated on … Moscow river. … Moscow is a river that moves very slowly.
2. …Neva flows into… Gulf of … Finland.
3. Gogol was born in … Ukraine in 1809.
4. In … Siberia there are many long rivers: … Ob, … Irtysh, … Yenissei, … Lena and … Amur.
5. I want to go to … New York someday.
6. They reached … Pacific Ocean by means of … Panama canal.
7. They travelled by car around … Europe last month.
8. Are … Urals higher or lower than … Alps?
9. What oceans does … Panama Canal connect? – I suppose Atlantic and … Pacific oceans.
Упражнения по теме THE PRONOUN
Личные местоимения
Именительный падеж | Притяжательный падеж | Объектный падеж |
I – я | My – мой (моя / моё) | Me – мне |
He – он | His – его | Him – ему |
She – она | Her – её | Her – ей |
It – он (она / оно) | Its – его, её (неодушевл.) | It – ему, ее (неодушевл.) |
We – мы | Our – наш (наша / наше) | Us – нам |
You – ты, вы | Your – твое, ваше | You – тебе, вам |
They – они | Their – их | Them – им, их |
Упражнение 5
Замените выделенные слова личными местоимениями.
Peter helped the pupils to translate the text. Mother asked Mary to wash the plates. My friend writes a letter to his sister. Jane took three books from alibrary. His cousins live in Moscow. Grandfather and grandmother will come tomorrow. Mary works in the shop.
|
Притяжательные местоимения
Простая форма | Абсолютная форма |
My – мой, моя | Mine – мой (моя) |
Your – твой | Yours – твой |
His – его | His – его |
Her – её | Her – её |
Its – его (её) | Its – его, ее |
Our – наш (наша) | Ours – наш (наша) |
Your – ваш | Yours – ваш |
Their – их | Theirs – их |
Упражнение 6
Выберите правильные притяжательные местоимения.
1. Is this (your / yours) book?
2. It’s (their / theirs) door, not (our / ours).
3. They’re new pupils and I don’t know (their / this) names.
4. (My / Mine) flat is bigger than (her / hers), but (her / hers) is nicer.
5. That’s not (my / mine) book. (My / Mine) is new.
6. They took (our / ours) books and we took (their / theirs).
7. Are these pencils (her / hers)?
8. Is this (your / yours) house or (their / theirs)?