Методические указания
По работе с видеокурсом
Делового английского языка
“Starting Business English”
Иваново 2009
Составитель И.В. Ермакова
Редактор О.А. Романова
Данное пособие предназначено для студентов специальности «Переводчик в сфере профессиональной коммуникации» для работы по курсу «Деловой английский - 1 часть» и всех желающих совершенствовать свои знания в сфере делового общения. Рекомендуется использовать как для самостоятельной, так и для аудиторной работы.
Утверждены цикловой методической комиссией ИВТФ
Рецензент
кафедра интенсивного изучения английского языка
Методические указания по работе
С курсом делового английского языка
“Starting Business English”
Составитель Ермакова Ирина Витальевна
Редактор С.М. Коткова
Подписано в печать Формат 60х84 1/16
Печать плоская. Усл.печ. л. 3,8. Тираж 125 экз. Заказ №
ГОУВПО «Ивановский государственный энергетический
университет имени В.И. Ленина»
153003, г. Иваново, ул. Рабфаковская, 34.
Отпечатано в УИУНЛ ИГЭУ
CONTENTS
Предисловие ………………………………………………………….4
Lesson 1. Introducing Yourself………………………………………..5
Lesson 2. Using the Telephone………………………………………..7
Lesson 3. Making Appointments…………………………………….. 10
Lesson 4. Receiving Visitors………………………………………… 13
Lesson 5. Describing Your Company’s Products ……………………16
Lesson 6. Making Travel Arrangements ……………………………. 19
Lesson 7. Staying at a Hotel ……………………………………....... 21
Lesson 8. Showing Visitors Around the Company…………………. 24
Lesson 9. Explaining How Something Works……………………… 28
Lesson 10. Rescheduling Plans and Arrangements ………………… 31
Lesson 11. Analyzing Your Competitors…………………………… 34
Lesson 12. Business Letters and Presenting Information…………… 36
|
Lesson 13. Traveling on Business………………………………….. 38
Lesson 14. Presenting a Product……………………………………. 41
Lesson 15. Entertaining Visitors ………………………………..43
Lesson 16. Complaining about Products and Services……………... 46
Lesson 17. Comparing Products and Prices………………………… 48
Lesson 18. Negotiating Prices……………………………………… 51
Lesson 19. Negotiating Delivery……………………………………. 54
Lesson 20. Concluding a Deal……………………………………… 57
Vocabulary Progress Check………………………………………….60
References…………………………………………………………… 64
Методические указания для работы с курсом “Starting Business English” разработаны с целью сделать процесс освоения курса более эффективным. По завершении работы над предлагаемыми уроками вы сможете адекватно действовать в различных ситуациях делового общения, свободно применяя деловой английский язык.
Как и сам видеокурс, методические указания состоят из 20 уроков. Рекомендуем сначала просмотреть видеоэпизод урока полностью, чтобы получить общее представление о его содержании и использованных в нем языковых средствах. Не расстраивайтесь, если вам не удалось понять все реплики персонажей, – в этом вам поможет усвоение новой лексики урока.
Далее просмотрите видеоэпизод по сценам. Проделанная к этому моменту работа с лексическим материалом поможет вам лучше усвоить данный урок. После второго просмотра ответьте на вопросы по содержанию сцен. На заключительном этапе вам предлагается применить усвоенную лексику в аналогичных ситуациях делового общения.
Наилучших результатов вы сможете добиться, если будете заниматься понемногу, но каждый день. Начинайте просмотр нового эпизода с краткого изложения событий предыдущего. Постарайтесь предугадать события следующего эпизода. При самостоятельной работе с видеокурсом на занятиях рекомендуется лишь обсуждение трудностей, возникших при переводе лексического материала и выполнении упражнений на употребление лексики в различных ситуациях делового общения.
|
По окончании работы с видеокурсом проделайте итоговый лексический тест, проверив усвоение лексики. Успехов вам на новом этапе изучения английского языка!
Lesson 1
Introducing Yourself
STEP 1
Bibury Systems is a British company that manufactures and sells electronic toys. Watch the video about the Bibury Systems staff and match the names with the jobs in the organigram.
Characters: Job Titles:
Clive Harris research assistant
Don Bradley secretary
Kate McKenna marketing executive
Derek Jones development manager
Edward Green sales manager
Geraldine Scott marketing director
Jenny Ross managing director (MD)
Bob, Pete head of administration in the
marketing department
Mind the difference in terminology!
American EnglishBritish English
President Chairperson
Chief Executive Officer (CEO) Managing Director (MD)
Directors Managers
STEP 2 Word Check. Study the words. If there are any difficulties, consult a dictionary or discuss them in class. Check how the words are used in the video.
to arrive (at, in)
to welcome
to introduce
to make small talk
to work for
to fit in the company structure
reception
workshop
boardroom
organigram = organizational chart
in-tray
STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.
Scene 1: Whoarrives first at Bibury Systems?
What day of the week is it? How do you know?
What does Geraldine give to Jenny and Clive?
Scene 2: Do Jenny, Kate and Don know each other?
How do you know?
Scene 3: Whodoes Edward want to see?
Who does he meet first?
What is Jenny going to do?
Scene 4: What department does Edward see?
Who does he meet there?
Name the things in the marketing department, playing the
vieoscene
without sound.
Scene 5: What does Jenny show Edward?
Who reports to whom in the company?
(Where do they fit into the company structure?)
Scene 6: Which room does Jenny show Edward?
What does Edward see in the boardroom?
|
What is the R & D?
Scene 7: What is Sally?
Where is MD’s office?
Scene 8: Whoworks in the R&D workshop?
What does Edward see there?
Scene 9: What does Don say about Edward?
Scene 10: What is the name of a new product Edward sees? What can it do?
Scene 11: What are Clive and Don talking about?
What design do they like more and why?
Scene 12: What idea does Edward have for design of Big Boss?
Does Derek like his idea?
STEP 4 Study the words. Describe the organizational chart
in six sentences using new vocabulary.
Vocabulary:
to report to
to be headed by
to be under
to be accountable to
to be supported by = to be assisted by
to be responsible for
to take care of
to be in charge of
to consist of
to comprise
to be made up of
BOARD OF DIRECTORS Chairman |
↑
MANAGING DIRECTOR |
↑
PRODUCTION Mngr. | FINANCE Mngr. | MARKETING Mngr. | ADMINISTRATION Mngr. |
↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑
Planning Mngr. | R&D Mngr. | Accounts Mngr. | Financial Controller | Sales Mngr. | Personnel Mngr. |
↑ ↑ ↑
Advertising Mngr. | Public Relations Mngr. | Training Mngr. |
Lesson 2
Using the Telephone
STEP 1 Watch the video.
STEP 2 Word Check.
to make a telephone call
to ring (on mobile)
to contact smb
to call smb
to ask smb to call back
to hold the line
to speak to / talk to smb
to take (leave a message)
to be available (be in the office)
to be out (not to be in the office)
to be away
to be absent
to be free (busy) at the moment
to be on the line
to put smb through to smb
to try ringing again
to arrange a meeting
to discuss figures
switchboard
a direct line
extension (number) is busy
advertising
advertisement
STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.
Scene 1: Whodoes Edward want to speak to?
Is he successful? Is the secretary helpful?
Why (not)?
Scene 2: Whodoes Don want to speak to?
Is he successful? Why (not)? Is Don helpful?
What is Phil’s number?
Scene 3: Whydid Don call Phil?
Does Phil know Don? How do you know?
Scene 4: Can Edward speak to Mr. Smith? Why (not)?
What did Edward explain?
What did the secretary answer?
Scene 5: Is Derek happy about the call? Why (not)?
Who does the caller want to speak to?
What is his extension number?
Scene 6: Why can’t Edward speak to Mr. Smith?
What must he do? Can he ring tomorrow?
Scene 7: Why did Kate call Clive?
Did Clive answer Kate’s question? Why (not)?
Scene 8: Does Clive know Mr. Sakai? How do you know?
What does Mr. Sakai want to talk about?
Scene 9: Who wants to speak to Kate?
What must Kate do?
Scene 10: What time is it? What is Edward going to do?
Why did Edward call Mr. Smith at this time?
What is Jenny doing?
Does she think Edward will be successful?
Scene 11: Is Mr. Smith happy to talk to Edward?
Do they know each other?
What does Big Boss say to Mr. Smith?
What does Mr. Smith think about it?
STEP 4 Translate from Russian into English:
1. Извините, но г-на Смита сейчас нет. (2)
2. Я перезвоню. (3)
3. Из какой Вы компании? Я представляю компанию «Кенгуру».
4. Соединяю.
5. Простите, а кто его спрашивает?
6. Мне ему что-нибудь передать или Вы хотите позвонить ему на мобильный?
7. Могу я узнать его номер?
8. Разрешите я повторю его для контроля.
9. Верно. (Вы правильно записали его.)
10. Я уже звонил Вам. Мне бы хотелось поговорить с мистером Смитом.
11. В какое время удобнее позвонить?
12. Попробуйте позвонить сегодня во второй половине дня.
13. Не кладите трубку, пожалуйста.
14. К сожалению, его добавочный сейчас занят. Вы подождете или мне что-нибудь ему передать?
15. Понедельник вам подходит?
16. А как насчет вторника?
17. Минуточку, я загляну в ежедневник.
18. Мне жаль, но меня не будет целый день в городе.
19. Мне подходит пятница, скажем, 10 утра?
20. Спасибо за звонок. С нетерпением жду встречи с Вами.
STEP 5 Translate the following conversation into English:
А: Компания Пэм Электроникс слушает. Чем могу помочь?
В: Меня зовут Дженни Питерсон, я представляю компанию Байбери Системс. Могу я поговорить с миссис Браун?
А: Минуточку, соединяю.
С: Приемная миссис Браун слушает. С кем я разговариваю?
В: С миссис Питерсон из Байбери Системс, мне бы хотелось договориться с миссис Браун о встрече.
С: Мне очень жаль. Но ее сейчас нет на месте. Может, хотите оставить сообщение?
В: Да, и попросите, пожалуйста, перезвонить ее на мой мобильный.
С: Могу я записать Ваш номер?
В: Конечно, мой номер 071-00-33-54.
Some time later
D: Дженни, здравствуй, это Линда Браун.
В: Здравствуй. Как твои дела?
D: Спасибо, хорошо. А у тебя?
В: Неплохо. Я звонила, чтобы договориться о нашей встрече на
следующей неделе. Ты сможешь встретиться в среду?
D: Мне жаль, но во вторник и среду меня не будет в городе.
Как насчет четверга, скажем, в 11 утра?
В: Меня это устраивает.
D: Тогда в четверг в 11. До встречи.
В: До четверга.
Lesson 3
Making Appointments
STEP 1 Watch the video.
STEP 2 Word Check.
to make an appointment
to arrange a meeting
to set up a meeting
to be engaged
engagement
to fix the date
to be on schedule
to meet the deadline
to miss the launchdate
to be jet lagged
itinerary [aı’tınrərı]
STEP 3 Put the following in order:
to suggest a date and time
to ask for a meeting
to say it is impossible
to say how much time you need
to suggest another date and time
to agree
to confirm
STEP 4 Watch the video scene by scene and check how you understand it.
Scene 1: What time is Edward’s appointment?
Is it this week, next week or next month?
How long will Smith give him?
Scene 2: What does Clive want to do?
Who must be there?
When will the meeting be?
What does Jenny do?
Scene 3: Why does Derek phone Clive?
How much time will the meeting take place?
What does Clive say? Why?
Scene 4: Who is Jenny talking to?
Scene 5: What does Geraldine talk to Clive about?
What is the message Geraldine gives Clive?
Scene 6: What is the call about?
When will the appointment of Geraldine with Mr. Green be?
Scene 7: What do Clive and Derek talk about?
What is the launch date for Big Boss?
Does Clive think it will be on schedule?
What does Derek think?
Scene 8: Jennyhas a problem. She wants to arrange the meeting with Mr.
Sakai. Can Kate help?
What must Kate do?
When is the best time for the meeting?
Why not Monday evening?
What does Kate’s calendar show? (freeze this frame)
Scene 9: Why is Edward happy?
What time was the meeting arranged?
Why was the meeting 30 minutes late?
Did Mr. Smith like the name?
What name did he suggest?
What did Kate say to show that she is pleased for Edward?
STEP 5 Work in pairs.
1. A: Ask for a meeting to discuss a new product. Suggest a date.
B: Agree.
A: Suggest a time. Confirm date and time.
B: Agree.
2. A: Ask for a meeting to discuss designs for the display unit. Suggest a date.
B: Disagree.
A: Suggest another date.
B: Agree.
A: Suggest a time.
B: Agree.
A: Confirm date and time.
3. A: Ask for a meeting today to discuss the schedule for the launch. Say how long it will take.
B: Say how much time you have.
A: Agree.
STEP 6 Participate in the role-plays.
Role-Play 1:
Вы (Линда Браун) звоните Дженни Смит и просите о встрече в понедельник. Вы говорите, что встреча займет около часа. Дженни просит Вас подождать минутку и смотрит в свой ежедневник. В понедельник она прилетит из Японии и будет адаптироваться к разнице во времени. Вы интересуетесь, сможет ли она встретиться во вторник после обеда. Дженни говорит, что во вторник у нее встреча с заказчиками. Вы спрашиваете, свободна ли она в среду в 17.00, но оказывается, что Дженни обедает с партнерами по бизнесу из Японии. В конце концов, Дженни предлагает Вам встретиться во вторник утром. Вы сначала говорите, что Вы заняты, так как у Вас другая встреча в это время, но потом решаете перенести ее на другой день. Дженни подтверждает день и время Вашей встречи.
Role-Play 2:
Вы звоните руководителю отдела разработок и говорите, что Вам надо поговорить о сроках выпуска продукции. Он(а) говорит, что очень занят(а). Тогда Вы говорите, что Ваш разговор не займет много времени, может быть минут 10. Вы обеспокоены, что не уложитесь ко дню выпуска. Но он(а) уверяет Вас, что все будет по графику. Вы напоминаете, что срок – 17 февраля. Он(а) уверяет Вас в том, что все будет готово к этой дате.
Lesson 4
Receiving Visitors
STEP 1 Answer the following questions before watching video 4:
1. Have you ever received visitors to your university (office, etc.)? Who came?
2. What do you do when you receive a visitor?
Put the following ideas in order:
· to offer a cup of coffee
· to introduce your colleagues
· to welcome the visitor
· to have small talk
· to show your visitors around
· to give your business card
3. What can be the topic of small talk?
4. What information does a business card give? Have you got it? Have you ever exchanged it with somebody?
5. If a visitor comes to your town (university or office), what can you show him or her?
STEP 2 Watch the video.
STEP 3 Word Check
to collect smb at
to like
to love
to enjoy
to make an impact on smb (smth)
to spare the time
to launch
to employ (take on) full time and casual staff
to get straight down to business
to confirm (cancel) a reservation
briefcase
polite
rough design
display unit
busy itinerary
senior manager
whatever you recommend
STEP 4 Watch the video scene by scene and check how you understand it.
Scene 1: What are Kate and Jenny preparing?
What is Kate worried about?
Scene 2: What kind of conversation is this?
Is Mr. Sakai happy with his hotel?
Does he like coming to Britain?
Scene 3: What are Don and Edward talking about?
What colors does Don want for the display unit?
Scene 4: During his visit to Bibury Systems, Mr. Sakai will look around the
company, listen to a presentation, have lunch. In what order
will he do these things?
Will Clive and Sakai use first names now?
Scene 5: Who has Sakai talked to from Bibury Systems before?
In the small talk with Don, what do we learn about Don?
Does Sakai know Don’s home town?
Scene 6: Is Edward late for his meeting with Phil?
Did Edward tell Phil that he had been waiting for a long time?
Is Phil sorry or not?
Scene 7: Who does Sakai meet next?
What does Big Boss do?
Can he speak other languages?
Scene 8: Do Phil and Edward agree about the colors?
Scene 9: What will happen next in Sakai’s visit?
What kind of food does Mr. Sakai like?
Scene 10: What time is Clive’s reservation for lunch?
Did Sakai accept the invitation? Why (not)?
STEP 5 Participate in the role-plays.
Role-Play 1:
Вы забираете гостя(ью) из гостиницы. Спрашиваете, как ему (ей) понравилась гостиница. Интересуетесь, впервые ли он(а) в вашем городе и какова его(ее) программа пребывания. Гость(я) говорит, что был(а) в Иванове уже 2-3 раза и ему(ей) нравится приезжать в этот город. Программа пребывания очень напряженная, но он(а) с нетерпением ожидает визита в компанию «К». Вы, в свою очередь, говорите, что сделаете все, чтобы их визит оказался полезным.
Role-Play 2:
Вы приветствуете гостя в компании «К», говорите, что «К» - большая и эффективно работающая компания. Сейчас вы собираетесь запустить новую продукцию. Срок запуска – 20 февраля, но гость(я) может посмотреть выставочный образец сегодня. Гость(я) интересуется, сколько у вас постоянных работников. Вы говорите, что вы нанимаете и временных сотрудников, когда возникает необходимость. Вы предлагаете кофе, чай и просите называть себя по имени.
Role-Play 3:
Вы рассказываете, какое место Вы занимаете в структуре компании: кому подчиняетесь Вы и кто подотчетен Вам. Вы предлагаете гостю(ье) посмотреть компанию. Ему(ей) нравится эта идея. Затем Вы говорите, что руководители отделов проведут для него(нее) презентацию. Он(а) с нетерпением ждет этого момента. Вы звоните по мобильному своему секретарю узнать, все ли готово к презентации.
Role-Play 4:
Вы хотите пригласить гостя(ью) на обед в ресторан и говорите, что недалеко от офиса есть один очень хороший ресторан. Ваш(а) гость(я) согласен(а) с Вашим предложением, и ему(ей) хотелось бы попробовать типичную русскую кухню. Вы звоните по мобильному секретарю, чтобы она подтвердила заказ на двоих на 2 часа. Вы спрашиваете, свободен(на) ли он(а) сегодня вечером, так как Вы собираетесь с семьей в театр и предлагаете ему(ей) присоединиться к Вам. Гость(я) высказывает благодарность, но говорит, что устал(а) после полета, испытывает трудности, связанные с разницей во времени, и хотел(а) бы немного отдохнуть.
Lesson 5
Describing Your Company’s Products
STEP 1 Watch the video.
STEP 2 Word Check
to rehearse
introduction
total
agenda
company growth
return on investment
turnover
pre-tax profit
product range
broad company profile
net income
high (low) margin
best seller
hi-tech
computerized
adults
product display
slogan
background to the company
major markets
sales strategy
market share
income from sales
pie chart
low volume (high volume) products
accessories [ək’sesərız]
(blue/red/dotted) line represents …
increase
decrease
STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.
Scene 1: What are Don, Kate and Derek discussing?
Which of the things listed on board will be included in the
presentation?
Scene 2: Which does Edward like: large letters or small letters? Why?
Scene 3: Is this the beginning, the middle or the end of the presentation?
Which markets did Don talk about?
Scene 4: What are Phil and Edward discussing?
What does Edward like and dislike?
Scene 5: What did Don do? Why?
What did Derek talk about?
Scene 6: Are Edward and Phil talking about the same problem as before?
What slogans did Phil give Edward?
Did Edward like them?
Scene 7: What is Kate talking about? (You may look at the list on board again)
What are the three lines on Kate’s graph?
Scene 8: Who finds a good slogan: Edward or Phil?
What is the slogan?
Scene 9: What does Mr. Sakai take out of his briefcase?
Is Mr. Sakai interested in working with Bibury Systems?
What information does Mr. Sakai give about his company?
(refer to the list again)
When does he want to launch Big Boss?
Is Don happy with this?
STEP 4 Translate the following sentences into English.
You may watch the beginning of Video 5 again:
1. Приветствуем Вас в «Байбери Системс».
2. Для нас большая честь провести для Вас эту презентацию.
3. В течение следующего получаса я буду говорить о нашей компании.
4. Прежде всего, я дам Вам общую информацию о компании.
5. Во-вторых, я расскажу об ассортименте продукции.
6. И наконец, мы расскажем об одном из наших товаров.
7. Есть ли у Вас вопросы по повестке?
8. Если у Вас появятся вопросы, пожалуйста, прерывайте меня в любой момент.
9. Тогда немного общей информации о «Байбери Системс».
STEP 5 Study the following clichés, use them and phrases from step
4 in your own presentations (of your university, company,
a hobby or interest, a product or service, etc.)
Note: In presenting your product you may use some phrases
suggested in the list below.
Mind pronunciation! Work with a dictionary!
high-quality components
standard and deluxe models available
hi-tech design
completely reliable at all temperatures
distinctive style
easy to use
laboratory tested
choice of fashionable colors
state-of-the-art design
available in small, medium and large consignments
all natural materials
on-site maintenance
48-hour delivery guaranteed
one year warranty
portable
compact
30-day money-back guarantee
eye-catching packaging
user-friendly
sophisticated technology
maximum speed of …
width of
height of
built-in safety features
STEP 6 Draw some simple graphs or find examples from newspapers,
magazines, or company reports. Have your groupmates
practice describing them.
Lesson 6