STEP 1 Watch the video.
STEP 2 Word Check
to drive
to be (un) reliable
to say something exactly
to affect sales
to have a lot of impact on
to go into partnership with
to do consultancy work
to give smb a lift
to chat
to hurt badly
to settle a deal
to set things up
concept and design
basic differences
power source
weaknesses
exact date
plenty of colors
at the point (stage) of sale
advertising campaign
selling price
unit cost
production cost
STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.
Scene 1: What things are the same in Big Boss and dealer Don?
Is anything different?
Has Derek finished the tests on Dealer Don?
What does Edward think of the packaging?
Scene 2: What does Geraldine tell the caller about the marketing
department staff?
Can Geraldine make an appointment for the caller?
Scene 3: Do Clive and Peter Day know each other well?
What is Peter’s job?
Why do you think Clive wants to have a chat?
Scene 4: What is the marketing team discussing now?
What does Kate know? What doesn’t she know?
Scene 5: Is the meeting lasting a long time?
Scene 6: What does Clive want from Peter?
Which company did Peter work for?
Is he still working for them?
Can he talk about the work?
How does Clive encourage Peter to talk?
Does he make a firm offer?
Scene 7: What information do they need about Dealer Dan?
Can Derek estimate the unit cost of Dealer Dan? Why (not)?
What is the production run of Big Boss?
Will dealer Dan’s production run be more or less?
Scene 8: Does Clive get any information about Dealer Dan?
What is Peter Day a specialist in? Is this useful for Clive? Why?
What information does Peter give?
Why does he give Clive this information?
Can he tell him the advertising budget?
STEP 4 Translate the following sentences into English:
1. Какие у Вас расчеты?
2. У меня нет еще всей информации: мы знаем продажную цену, себестоимость, но не знаем их товарооборот.
3. Вы все еще оказываете консалтинговые услуги для этой компании?
4. Да, я еще не ушел на пенсию.
5. Могу я подвезти Вас?
6. Мы собираемся стать партнерами с одной японской компанией. Наша говорящая игрушка – часть этого соглашения.
7. Информация о расходах на рекламную компанию – конфиденциальная.
8. Этот конкурент может нанести нам большой ущерб.
9. Я не хочу компрометировать Вас, мне нужна только общая информация.
|
10. Я изучил детали этой игрушки и пришел к выводу, что у ее источника питания есть некоторые слабые стороны.
11. Я не могу точно сказать, насколько они ненадежны, так как не завершил еще испытания.
12. Их упаковка очень яркая, на стадии реализации это будет иметь большое значение.
13. Я знаю, что Вы хороший специалист по Дальнему Востоку и нам могла бы понадобиться Ваша помощь.
14. Их рекламная компания запланирована на следующий месяц.
15. В концепции и дизайне принципиальных различий нет.
STEP 5
Think of two similar things (e.g. two kinds of cars, two kinds of PCs, two kinds of food, etc). Prepare a list of similarities and differences. Present your comparisons to the others using “A is cheaper than B; B is not as durable as A; the size is the same, etc”.
Lesson 12
Business Letters and Presenting Information
STEP 1 Watch the video.
STEP 2 Word Check
to outline the strategy
to summarize
to have an edge on smb
to look at the down-side
to let smb succeed in
to bring forward the launch date
to cut the price
to be feasible
to switch on a speaker
to do the sums
to crack the American market
to be a few steps ahead of smb (behind smb)
to make a draft of the letter
to coincide with
to reconsider the decision in the light of
to offer extra commission on sales through the catalogue
to offer a 15% discount
to encourage smb to do smth
so far
advantages and disadvantages
clear strategy
export market
overseas marketing strategy
sales force
absolute priority
straight after smth
mailing date of the catalogue
in exchange for exclusivity
Go ahead!
STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.
Scene 1: What is the Bibury Systems’ plan of action?
What do JK Toys want?
Does Derek agree to bring forward the launch date again?
Scene 2: What is Clive going to tell his staff on the mobile phone?
What does Clive mean when he says “They haven’t done
their sums”?
What is Kate’s question?
What does Clive tell Kate to do?
Scene 3: What do the Bibury Systems staff decide to do?
Where will the letters go to?
What is the new marketing strategy?
What fourth point does Edward suggest?
Will Mister Smith change his mind?
What will Clive do?
Scene 4: How will the letter be sent?
|
Will Clive increase the cost of Big Boss?
When is the launch date going to be?
What other offer does Clive make?
What does he want from Mr. Smith in return for this offer?
What will Mr. Smith’s customers get?
STEP 4 Translate the following sentences into English:
1. У наших конкурентов большие преимущества: бóльшая доля на внутреннем рынке, более дешевая продукция и больший бюджет на рекламу.
2. Но мы преуспели на зарубежном рынке.
3. Давайте посмотрим на наши слабые стороны.
4. Мы действительно можем приблизить дату выпуска.
5. Они не смогут прорваться (сломить) на американский рынок, а мы преуспели на нем.
6. Но мы отстаем (они опережают нас) в рекламном бюджете.
7. Когда выходит в свет каталог?
8. Мне кажется, мистер Смит сможет пересмотреть свое решение в свете нашей новой стратегии.
9. Мы можем предложить ему 3% комиссионных от продаж по каталогу в обмен на эксклюзивность.
10. Я уверен, мистер Смит передумает и Биг Босс будет включен в каталог.
11. Итак, мы должны сделать сразу же две вещи: информировать всех, кто занимается сбытом, о плане наших действий и составить проект письма мистеру Смиту.
12. Давайте подведем итог тому, что было сказано раньше.
STEP 5
Write a short letter or fax. Use the following ways to begin and end the letters: “Dear Sir (Mr. Smith, Peter); Yours Faithfully (Sincerely) /Yours / Best regards (wishes)”. Don’t forget about a letter layout, references and ways of writing the date. Suitable topics may be: confirming a meeting that was arranged by phone; giving information about travel arrangements; rescheduling a meeting that was arranged.
Lesson 13
Traveling on Business
STEP 1 Watch the video.
STEP 2 Word Check
to sum
to make (to meet) the deadline
to deliver on time
to deliver on spec and on price
to broaden the horizons [hə’raıznz]
to brief smb
to reschedule the loan
to give an advance against expenses
to entertain clients
to owe smb hospitality
to check in at a hotel
to check out of a hotel
|
to call a taxi = to call a cab (Am.)
to fill in (out) the form
overseas franchise [‘frænt∫aız] holders
head office = main office
via [vaıə]
information desk
departure gate
passport control
window (aisle [aıl]) seat
one piece of hand luggage
scales
boarding card (pass)
duty-free lounge [laundз]
corporate charge card
receipt [rı’si:t]
street map of Ivanovo
with our compliments
bell captain (boy)
Let’s outline what we are going to do.
It’ll be very tight.
We look forward to seeing you again.
STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.
Scene 1: How do you know it’s the end of the meeting?
What is Clive doing?
How does he sum up the meeting?
Scene 2: What is Kate going to do?
Will Don visit Germany, Italy and Egypt?
Will he cancel those meetings?
What does Clive want Don to do?
What must Clive do?
Scene 3: What is Don telling Edward?
Is Edward pleased?
What question does Edward ask?
Does Edward have a corporate charge card?
Will he entertain any clients?
Who will meet him at Milan airport?
Has Edward met Mr. Barbetti before?
How will Edward know him?
Scene 4: What two questions does Kate ask?
Scene 5: Where is Edward?
What questions is the check-in steward asking him?
Where does Edward want to sit?
How much luggage does he have?
Scene 6: What does the hotel receptionist give to Kate?
Where does Kate want to go?
Does she want to take a cab (a taxi)?
What does the receptionist do?
Scene 7: Did Edward have a good trip?
What did Edward do in Frankfurt?
Who paid for the meal with Mr. Lang?
Scene 8: What does Kate want to do?
What does she ask the receptionist about?
What has she arranged for Thursday?
Will Kate return to the hotel? When? How long for?
STEP 4 Translate the following conversations into English:
Conversation 1
А: Какие у Вас планы?
В: Я собираюсь встретиться на следующей неделе с некоторыми из наших зарубежных дилеров в Италии, Египте и Германии.
А: А я думаю, Вам надо остаться в главном офисе для координации новой стратегии выпуска.
В: Но я не хочу отменять свои встречи. Могу я послать вместо себя своего помощника С?
А: Вы думаете он готов к этому?
В: С – очень способный, и небольшой опыт в международном сотрудничестве только расширит его кругозор.
Conversation 2
А: Чем я могу Вам помочь?
В: Я бы хотела послать факс в Лондон.
А: Если Вы заполните этот бланк, я сразу же его отправлю.
В: А я могу купить у Вас карту Атланты?
А: Примите ее как подарок от нашей компании.
В: Спасибо. Не могли бы Вы мне помочь? Мой коллега хотел встретиться со мной в ресторане «Атланта». Не подскажите, как туда лучше добраться?
А: Это в 10 минутах ходьбы отсюда или мы можем заказать для Вас такси.
В: Спасибо, но я бы хотела пройтись.
А: Кстати, Вы из комнаты 1637? Для Вас телефонное сообщение.
Conversation 3
А: Ваш билет и паспорт, пожалуйста.
В: Вот, пожалуйста (показывает документы).
А: Вам салон для курящих или некурящих?
В: Для некурящих, пожалуйста.
А: Вы хотели бы место у окна или у прохода?
В: У окна, пожалуйста.
А: А у Вас есть багаж?
В: Один чемодан и одно место ручной клади.
С: Поставьте, пожалуйста, Ваш багаж на весы. Все в порядке. Вот Ваш посадочный талон. Посадка у выхода 3 через час.
STEP 5 Bring in some plans or street maps which are not local. Work
in pairs. One partner uses the plan or map to give directions
without saying where the directions lead to. The other must
point to the place on the plan or map where the directions lead.
Lesson 14
Presenting a Product
STEP 1 Watch the video.
STEP 2 Word Check
to capture the market
to deliver the technology
to look ingenious
to look happy (sad, angry, tired, etc.)
to have emotions and gestures
to make movements
to sell upmarket
to be camera – ready
to match the price
to deliver the technology
to cost a fortune
to be coast to coast
to be programmed
new venture
real breakthrough
at peak hours
treated plastics
at the touch of a button
by voice control
still (n)
wording
STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.
Scene 1: Is this the start, middle or end of the presentation?
What is Kate going to talk about in the next hour or so?
Scene 2: What does Jenny tell Phil? Is it good or bad?
Has Phil finished the designs?
Can he bring them to show Don?
Scene 3: What does Kate say about Big Boss introducing him?
Scene 4: What is Derek showing Clive? Do Clive and Derek agree?
What can Big Boss Mark 2 do? Is Clive impressed?
Does Clive think they should develop Mark 2? Why (not)?
Scene 5: What is Kate talking about now?
Scene 6: What is Phil showing Don?
What question does Don ask? How does Phil look?
Does Don like all the photos?
What does he ask Phil?
When can Phil have everything ready? Can he do it by tomorrow?
STEP 4 Repeat the activity from Lesson 5. Choose a new topic
for your talk.
You may describe a trip you have made; explain how to make something (a local dish); describe an innovative new product you have seen, etc.
STEP 5 Translate the following conversations into English:
Conversation 1
А: Вы были на презентации игрушки Биг Босс?
В: Нет, а кто представлял ее?
А: Кейт МакКена из компании Байбери Системс. Биг Босс – это совершенно новая концепция в производстве игрушек.
В: О чем она говорила?
А: Сначала она рассказала об исследовании рынка, которое привело к разработке этого изделия. Затем она говорила о производстве и маркетинговой стратегии.
В: Вы действительно думаете, что Биг Босс будет хорошо продаваться?
А: В конце своей презентации Кейт дала рекомендации, как сделать так, чтобы Биг Босс имел успех на нашей территории.
В: Мне кажется, американский рынок готов к появлению высокотехнологичного продукта.
А: Я тоже так считаю. Биг Босс – это настоящий прорыв.
Conversation 2
А: Могу я поговорить с Вами?
В: У меня только 15 минут, у меня назначена встреча с главным бухгалтером.
А: Я бы хотел, чтобы Вы взглянули на это.
В: Ну, эта модель очень похожа на Биг Босса.
А: Да, но у нее есть эмоции (она может плакать, смеяться). Она запрограммирована, чтобы выглядеть счастливой, сердитой или уставшей. Она может двигаться и жестикулировать.
В: Как она приводится в движение? (Как она работает?)
А: С помощью нажатия клавиши или голосовой команды.
В: Да, игрушка оригинальная. Сколько времени у Вас ушло на изобретение такой игрушки?
А: 6 месяцев.
В: Да, Вы здорово поработали. Но мне кажется, что ее производство будет стоить целое состояние.
А: Согласен. Это дорогая продукция, но ведь Биг Босс продается по высокой цене?!
В: Давайте посмотрим, что скажут наши коллеги.
Conversation 3
А: Вы слышали, что у наших конкурентов есть игрушка, очень похожая на Биг Босса?
В: Насколько похожая?
А: Очень. И они выпускают ее через 6 недель.
В: Мы можем перенести дату выпуска на более ранний срок?
А: Это возможно.
В: Я думаю, что наши конкуренты могут предоставить такую же технологию, но они не могут конкурировать с нами в цене и соревноваться с нашей рекламной компанией на телевидении. Реклама Биг Босса будет идти по обе стороны океана в самое популярное время.
А: Да, звонила Кейт из Атланты. Презентация прошла успешно. Она уверена, что наша игрушка успешно выйдет на американский рынок.
Lesson 15
Entertaining Visitors
STEP 1 Watch the video.
STEP 2 Word Check
to touch on business
to collect at a hotel
to close the deal
to negotiate
to thank for hospitality
to talk informally
to offer refreshments
to stay in touch
to decide on
hotel lobby
keen golfer
rival product
provisional agreement
STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.
Scene 1: What is Kate pointing to at the end of her presentation?
Scene 2: What does Clive ask Don to do?
What is Mr. Sakai going to do for the next week?
Why should Don play golf with him?
Scene 3: What is Kate doing?
Do you think if she is enjoying herself?
Scene 4: When are Don and Sakai going to play golf?
Why can’t Sakai play tomorrow?
What arrangement do they make to meet?
Scene 5: Who is George?
Why does Kate want to speak to him?
How did she end her first conversation?
Scene 6: How often does Don play golf?
Why hasn’t he played for the last three weeks?
What did Mr. Sakai say about the Boss?
Scene 7: How did Don meet his wife?
What does Don like or dislike about England?
Did Don’s wife like living in the USA?
What did Sakai invite Don to do?
Did Don say “yes”? What did he offer to do “in return”?
Scene 8: What is Sakai’s decision?
Will Bibury Systems form a partnership with Detmore
Systems? Is it all agreed?
STEP 5 Translate the following conversations into English:
Conversation 1
А: Что Вы собираетесь делать в эти выходные? (Какие у вас планы на выходные?)
В: Ничего особенного. А что?
А: Я слышал, что Вы играете в гольф?
В: Да, это так. Я член одного очень хорошего клуба.
А: Вы хотели бы поиграть завтра в гольф?
В: С удовольствием, но завтра я собираюсь осмотреть достопримечательности вашего города.
А: А как насчет воскресенья?
В: Замечательно.
А: Могу я Вас подвезти до гостиницы?
В: Спасибо.
А: Я заеду за Вами завтра в гостиницу в 10.
В: Очень мило с Вашей стороны.
Conversation 2
А: Дамы и господа, спасибо за внимание. Но я бы хотела сказать еще несколько слов. Обещаю быть краткой. Мы приготовили для Вас легкие закуски и напитки, чтобы Вы могли пообщаться в неформальной обстановке.
В: Кейт, презентация была просто великолепной.
А: Спасибо, что ты приехал. Пожалуйста, держи меня в курсе дел и сообщай, как проходит рекламная компания на территории Америки.
В: Не волнуйся. Биг Босс будет появляться на телеэкране в самое популярное время в течение всего следующего года.
Conversation 3
А: А Вы видели конкурирующий продукт?
В: Да.
А: А какой товар Вы бы предпочли?
В: Лично мне больше нравится Биг Босс.
А: Я рассмотрел все варианты. Мне потребовалось много времени, чтобы выбрать себе европейского партнера. Я поговорил со своими коллегами в Токио, и мы остановились на Биг Боссе.
В: Хотя мы пожали друг другу руки по поводу лишь предварительного соглашения, мы надеемся на успешное сотрудничество с Вами в будущем.
Lesson 16