1. Абаева, Н. Ч. Дискуссия на занятиях по русскому языку / Н. Ч. Абаева // Молодой ученый. 2016. № 6 (110). С. 719-720.
2. Азимов Э.Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Издательство ИКАР, 2009. 448 с.
3. Алексеева М.М., Яшина В.И. Методика развития речи и обучения родному языку дошкольников: учеб. пособие для студ. высш. и сред, пед. учеб. заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2000. 400 с.
4. Анисимова, Т.В., Гимпельсон Е.Г. Современная деловая риторика. М.: Воронеж, 2004. 432 с.
5. Афанасьева, О.В. Spotlight 10: Student's Book / О.В. Афанасьева. М.: Просвещение, 2012. 248 с.
6. Бим И.Л. Концепция обучения второму иностранному языку (нем. на базе англ.). М.: Вентана-Граф, 1997. 40 с.
7. Буланова-Топоркова, М.В., Духавнева А.В., Кукушин В.С., Сучков Г.В. Педагогические технологии. М.: ИКЦ «МарТ», 2004. 336 с.
8. Гальскова Н.Д. Основы методики обучения иностранным языкам. М.: КНОРУС, 2018. 390 с.
9. Граудина, Л. К., Мищерина, М. А., Соловьева, Н. Н. Риторика и стилистика. Элективный курс: Учебное пособие. 10-11 кл. М.: Русское слово, 2008. 115 с.
10. Граудина, Л.К. Русская риторика. Хрестоматия. М.: Просвещение, 1996. 559 с.
11. Давыдов В.В. Российская педагогическая энциклопедия. М.: Большая рос. энцикл, 1993. 1160 с.
12. Диалог [Электронный ресурс]. URL: https://www.textologia.ru/slovari/lingvisticheskie-terminy/dialog-kak-lingvisticheskiy-termin/?q=486&n=549 (дата обращения: 17.11.2021).
13. Кларин, М.В. Инновации в мировой педагогике: обучение на основе исследования, игры, дискуссии. Рига, НПЦ «Эксперимент», 1995. 176 с.
14. Козлякова Т.А. Лингвистический аспект проблемы формирования речевых навыков и развития речевых умений иностранных учащихся // Трулы БГТУ. 2014. № 5. С.153-154.
15. Леонтьев А.А. Слово в речевой деятельности. Некоторые проблемы общей теории речевой деятельности. СПб.: Каро, 2013. 248 с.
|
16. Львов М.Р. Основы теории речи. М.: Аст, 2015. 218 с.
17. Милорадов, С.А. Обучение дискуссионному общению на иностранном языке: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / С.А. Милорадов. М., 1991. 144 с.
18. Милъруд, Р.П., Носонович, Е.В. Критерии содержательной аутентичности учебного текста// ИЯШ. 1999. № 2. С. 6-12.
19. Моисеева, Н.К., Конышева, М.В. Управление маркетингом: теория, практика, информационные технологии. М.: Финансы и статистика. 2002. 300 с.
20. Монолог [Электронный ресурс]. URL: https://www.textologia.ru/slovari/lingvisticheskie-terminy/monolog/?q=486&n=840 (дата обращения: 17.11.2021).
21. Мучник Б. С. Культура письменной речи: Формирование стилистического мышления: пособие для учащихся 10–11-х классов средн. школ, гимназий. М.: Аспект Пресс, 1996. 175 с.
22. Никитина, Н.Н. Основы профессионально-педагогической деятельности. М.: Мастерство, 2002. 120 с.
23. Пассов, Е.И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению / Е.И. Пассов. М.: Просвещение, 1991. 223 с.
24. Попова Е.П. Теория и практика профессиональной коммуникации на русском языке: методические указания к практическим занятиям. Ставрополь: СКФУ, 2015. 243 с.
25. Рогова, Г.В. Методика обучения иностранному языку/ Г.В. Рогова, И.Н. Верещагина. М.: Просвещение, 2000. 218 с.
26. Семина М.В., Чинчикова А.И. Сопровождение ребенка с синдромом дефицита внимания и гиперактивности // Отечественная наука в эпоху изменений: постулаты прошлого и теории нового времени: ежемесячный журнал Национальной ассоциации ученых (НАУ). Екатеринбург. №2(7). 2015. С.144-146.
27. Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций. М.: Просвещение, 2006. 239 с.
|
28. Тырина, М.П. Содержание современного образования: учебное пособие. Барнаул: АлтГПУ, 2015. 86 с.
29. Уланович О.И. Психолингвистика. Минск: Изд-во Гревцова, 2010. 240 с.
30. Щукин, А.Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие для вузов. М.: Высш. шк., 2003. 332 с.
31. Talakina, E. Mastering English through Global Debate/ E. Talakina, T. Brown. Мoscow: HSE Publishing House, 2018. 192 p.
ПРИЛОЖЕНИЕ А
Входной тест
Reading
Match the words with the definition
consumption | action of using an item to fulfill a different function |
reduce | the process of collecting and processing materials that would otherwise be thrown away as trash and turning them into new products |
reuse | make smaller or less in amount, degree, or size; bring something to a worse or less desirable state or condition |
recycling | the action of using up a resource |
produce | make or manufacture from components or raw materials; cause a particular result or situation to happen or exist. |
Vocabulary
Fill in the gaps with the appropriate words
1. Reusing ____ can save the environment and preserve resource.
2. If you don’t _____ heating, you waste a great quantity of energy.
3. Packaging that you ______ can harm wild life.
4. The _______ of paper use can encourage saving of trees as a habitat of many wildlife species.
5. _______ of a big amount of things leads to appearance of a big amount of rubbish.
Writing
Answer the questions
1. Will the environmental problems get worse or will they slowly disappear?
2. Could we reduce energy consumption, if we switch off the light when we don’t need it and if we put on warm clothes instead of turning the heating on?
3. What happens with people when we remove forests?
4. Do you think that renewable energy resource is reliable?
5. Do you think nuclear power is safe nowadays?
Listening
Listen to the recording and say whether these statements are true or false
1. Cutting down trees is not so widespread to damage wild animals’ habitat.
2. Genetically modified crops improve the quality of food.
3. All the factories use filters and don’t pollute water nowadays.
4. The ozone layer is destroyed by CO2 emissions.
5. Do you think overpopulation is an important environmental issue?
Speaking
Read the quotation and prepare 1 minute speech to the topic. Be ready to answer the questions from your classmates
“Progress is impossible without change, and those who cannot change their minds cannot change anything.”- George Bernard Shaw
|
ПРИЛОЖЕНИЕ Б
Результаты входного теста учащихся
Учащийся | Результат |
1. | |
2. | |
3. | |
4. | |
5. | |
6. | |
7. | |
8. | |
9. | |
10. | |
11. | |
12. | |
13. | |
14. |
ПРИЛОЖЕНИЕ В
Выходной тест
Reading
Match the words with the definition
consumption | action of using an item to fulfill a different function |
reduce | the process of collecting and processing materials that would otherwise be thrown away as trash and turning them into new products |
reuse | make smaller or less in amount, degree, or size; bring something to a worse or less desirable state or condition |
recycling | the action of using up a resource |
produce | make from components or raw materials; cause a result or situation to happen or exist. |
Reading
Choose the phrases that are in favor of the idea, that increasing people's standard of living is less important than protecting the environment.
6. Book and magazine publishing is more important than saving the forests.
7. It is more important for people to use cars than riding bicycles in order not to pollute the air.
8. It is more important to produce new goods than to reduce the quantity of emission in the air.
9. It is more important to save the sea life than to use beautiful plastic dishes.
10. It is more important to save energy than to use a big number of modern electronic devices.
Writing
Answer the questions
6. Give the reasons why it is important to sort out waste for every person?
7. What do you know about global warming and what solutions are there?
8. How much difference do you think energy-efficient home appliances and light bulbs make? Do we need to use light bulbs or it’s doesn’t matter, what type of lightning we will choose?
9. In some parts of the world endangered animal species are hunted because they are used as a medical treatment for people. Should it be illegal worldwide to hunt and consume exotic animals?
10. Is the desertification an important problem or not? Why?
Listening
Listen to the phrases. Choose those that are stereotypes.
6. The usage of textile carry bag helps to avoid contamination from plastic bags.
7. Taking a shower saves more water than having a bath.
8. Paper, plastic, glass recycling helps to produce new things.
9. Using aerosols by only one person can seriously influence ozone layer damage.
10. Leaving your charger in a socket can waste the energy.
Speaking
Read the quotation and think about its meaning. Be ready to discuss this topic with your classmates. Prepare arguments and counter arguments for the thought of the author.
“One of the first conditions of happiness is that the link between man and nature shall not be broken.” ‒ Leo Tolstoy
ПРИЛОЖЕНИЕ Г
Результаты выходного теста учащихся
Учащийся | Результат |
1. | |
2. | |
3. | |
4. | |
5. | |
6. | |
7. | |
8. | |
9. | |
10. | |
11. | |
12. | |
13. | |
14. |