Каббала и эволюция Психэ 9 глава




[100]Jung, "After the Catastrophe," CW10, pp. 194‑195.

[101] p. 202

[102]Там же

[103] C. G. Jung Speaking, ed. McGuire and Hull, p. 117. lOO.Jung, "After the Catastrophe," CW10, pp. 203‑204. \0l.Ibid, pp. 215‑216.

[104]Jung, "The Tavistock Lectures," CW18, p. 164.

[105]Та же

[106]Jung, "Epilogue to 'Essays on Contemporary Events,'" CW10, p. 236.

[107]Там же.

[108]Там же

[109]Jung, "The Fight with the Shadow," radio talk on a British Broadcasting Program, 1946, in CW10, pp. 218‑226, p. 223.

[110]Jung, "Epilogue to 'Essays on Contemporary Events,'" CW10, p. 236.

[111]Взято из Jay Sherry, "Bibliographic Survey," in Maidenbaum and Martin, Lingering Shadows, p. 399.

[112]Там же

[113]Взято из Bair,/««g, p. 423; see also C. G. Jung Speaking, "The Psychology of Dictatorship," pp. 91‑93.

[114]Winston Churchill, Great Contemporaries (New York: W. W. Norton, 1991); quoted in Bait, Jung, р. 453

[115]C. G. Jung, Interview with Carol Baumann, 1949, reprinted in C. G. Jung Speaking, pp. 192‑200.

[116]Там же, pp. 193‑194

[117]Richard Noll, The Jung Cult: Origins of a Charismatic Movement (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1994), p. 103

[118]Anthony Stevens, "Critical Nonce: A Review of Richard Noll's Jung Cult and Aryan Christ," Journal of'Analytical Psychology 42 (1997): 671‑689.

[119]См., C. G. Jung, Nietzsche's Zarathustra, ed. James L. Jarrett (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1991).

[120]Noll, The Jung Cult, p. 73. U7. Ibid., p. 48. ]\8.Ibid.,p. 94. l\9.Ibid, p. 95. \20.Ibid., p. 86.

[121]Т.е. приверженности способу рассмотрения многообразия явлений мира в свете единой основы, ‑ прим.перев.

[122]Там же, п.89

[123]C. G. Jung, "Seven Sermons to the Dead," in Robert Segal, ed., The Gnostic Jung (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1992), pp. 181‑193.

[124]Noll, The Jung Cult, p. 90.

[125] Ibid, p. 65. I25.1bid.,p.95. I26.1bid.,p.97.

[126]Zeev Sternhell, The Founding Myths ofIsrael (Princeton, NJ: Princeton Uni­versity Press, 1997).

[127]Noll, The Jung Cult, p. 21

[128] Ibid., p. 274; Noll, The Aryan Christ, p. 277.

[129]Noll, The Jung Cult, p. 135

[130]Noll, The Aryan Christ, p. 273.

[131]C. G. Jung Biographical Archives, Jolande Jacobi Interview, December 26, 1969; Noll, The Aryan Christ, p. 274.

[132]Там же.

[133]See, esp., Zeev Sternhell, The Founding Myths of Israel.

[134]C. G. Jung Biographical Archives, Michael Fordham Interview, February 1969; Noll, The Aryan Christ, p. 275.

[135].C. G. Jung Biographical Archives, Irene Champernowne Interview, December 19, 1969; Noll, 'The Aryan Christ, p. 274.

[136]C. G. Jung Biographical Archives, Cornelia Brunner Interview, January 8, 1970; Noll, The Aryan Christ, p. 275.

[137]Различные мнения по этому поводу приводят Maidenbuam, Martin, Lingering Shad­ows, and Maidenbaum, Jungandthe Shadow of Anti‑Semitism.

[138]James Kirsch, "Carl Gustav Jung and thejews: The Real Story," in Maiden­baum and Martin, Lingering Shadoivs, pp. 52‑87..

[139]Там же

[140]Там же

[141]Там же

[142]Там же

[143]Там же

[144]Там же

[145]Там же

[146]Gershom Scholem to Aniela Jaffe, May 7, 1963; Aniela Jaffe, From the Life and Work ofC. G. Jung, trans. R. F. C. Hull and Murray Stein (Einsiedeln, Switzerland: Daimon Verlag, 1989), pp. 97‑98. Also quoted in Adams and Sherry, "Significant Words and Events," pp. 395‑396.

[147] slip (сущ.) – пр. зн. скольжение, сдвиг, скос, перен. – ошибка, следовательно slipped up – пр. зн. ‑ выскользнул; соскользнул; поскользнулся; перен. – ошибся, ‑ прим.перев.

[148]C. G. Jung, Answer to Job (New York: Meridian, 1960), pp. 48, 73; note 7, p. 206.

[149] p. 48

[150] Ibid., p. 206, note 7. An editor's note in the English edition explains that the "shards" refer to Luria's doctrine of the "breaking of the vessels" through which "the powers of evil assumed a separate and real existence."

[151]Jung, Answer to Job, p. 53.

[152]Jung, Letters, 2:157.

[153]Jung, Answer to Job, p. 64. 149.Ibid, p. 74.

[154]James Kirsch, "Carl Gustav Jung and thejews: The Real Story," p. 68.

[155]In Mysterium Coniunctionis {CW 14), a work that Jung began in 1941 and completed in 1954, there are at least nine separate references to the works of Gershom Scholem,

[156]Интересно, почти пятьюдесятью годами ранее, в эссе 1905 года под заголовком "Cryptomnesia", сам Юнг утверждал, что очень много творческой работы произведено в этой манера (Юнг, "Cryptomnesia," CW\), и в его собственной докторской диссертации он продемонстрировал, что Ницше в «так говорил Заратустра» незаконно заимствовал идеи из эссе, которые он прочитал в своей юности. См. Richard Noll, The Aryan Christ, p. 51.

[157]Neumann to Jung, October 19, 1935, quoted in M. Neumann, "On the Relationship between Erich Neumann and C. G. Jung," p. 280.

[158]Jung, Letters, 1:206

[159]Sanford Drob, "Towards a Kabbalistic Psychology: C. G. Jung and the Jewish Foundations of Alchemy," Journal ofJungian Thought and Practice 5/2 (2003): 77‑100.

[160]Jung, Mysterium Coniunctionis, CW 14, p. 24, cf. p. 384.

[161]p. 24.

[162]p. 410. See also Johann Reuchlin, On the An of the Kabbalah [DeArteCabalistica), trans. M. and S. Goodman (Lincoln, NE: University of Nebraska Press, 1983).

[163]Werner H. Engcl, "Thoughts and Memories of C. G. Jung," in Maiden‑baum and Martin, lingering Shadows, pp. 261‑272, p. 267.

[164]A. Maidenbaum, "The Shadows Still Linger," in Maidcnbau‑m, Jung and the Shadow of Anti‑Semitism, p. 211. В то время как замечания Хевайца предполагают, что Юнг ознакомился с еврейской мистикой в его "более поздние годы", мы должны отметить, что в ноябре 1937 Юнг написал письмо профессору М. Х. Герингу, который был редактором Zentralblatt Psychotherapie в Берлине (который являлся подконтрольным Юнгу), и это письмо предполагает, по крайней мере, некоторое знакомство с предметом. В этом письме Юнг очень критически настроен по отношению к книге, которая заявила, что евреи высококомпетентны в мистике. (цитата Engel, "Thoughts and Memories of C. G. Jung," p. 267).

[165]Kirsch, "Carl Gustav Jung and the Jews," p. 68, states that Jung read the whole of Knorr von Rosenroth's Kabbalah Denudata, but he does not indi­cate when such reading took place.

[166]Тем не менее, Юнг не дает ссылок на каббалистические источники до окончания Второй мировой войны.

[167]M. Neumann, "On the Relationship between Erich Neumann and С. С. ]ung," p. 274.

[168] p. 280.

[169]fe, From the Life and Work ofСG. Jung, p. 87.

[170]Эта идея предложена Стивом Мартином во введении, Maidenbaum and Martin, LingeringShadows,p. 10.

[171]Цитата Jay Sherry, "Bibliographic Survey," p. 399.

[172]Allen W. Dulles, Letter to Paul Mellon of the Bollingen Foundation, Febru­ary 17, 1950; quoted in Joan Dulles Buresch‑Talley, "The С.G. Jung and Allen Dulles Correspondence," p. 45.

[173]См. Более подробно, Wood and Kroger, Doing Discourse Analysis (Thousand Oaks, CA: Sage, 2000); Potter and Weatherall, Discourse and Social Psychol­ogy (Thousand Oaks, CA: Sage, 1987); and Weiss and Wodak, Critical Dis­course Analysis (New York: Palgrave MacMillan, 2002), исследуется антисемитский дискурс в историческом контексте.

[174]Для многих патологичая диссоциативность как правило ‑ ответ на травму детства. Хотя травма не абсолютно необходимое условие для патологической диссоциативности, есть действительно события, которые можно считать травмирующими в жизнеописании Юнга. Обсуждения диссоциативности Юнга, так же как и его взглядов на диссоциацию, см. Brian R. Skea, "Trauma,

Transference and Transformation: A Study of Jung's Treatment of His Cousin, Helene (A Jungian Perspective on the Dissociability of the Self and on the Psychotherapy of the Dissociative Disorders)," paper presented in a public lecture at the C. G. Jung Education Center, Pittsburgh, PA, on Febru­ary 3, 1995.Downloaded from (https://www.cgjungpage.org/index.php? option=com_content&task=view&id=802&Itemid=40), "The Jung Page," May 24, 2009.

[175]Сам Юнг отрицал, что эти диалоги были поэзией или литературным произведением (см. Sonu Shamdasani, "Введение," Красная Книга, p. 213), и предполагал, что с психиатрической точки зрения эти диалоги были безумием или начинающимся психозом (RedBook, p. 360).

[176]C. G. Jung, Memories, Dreams, Reflections, recorded and edited by Aniela Jaffe (New York: Random House, 1961), p. 33.

[177] d, p. 34.

[178] Ibid. У семьи Юнга была легенда, что дедушка Юнга, также звавшийся Карлом Густавом Юнгом, был незаконным сыном Гете и обвинения Нолла предполагали, что Юнг, возможно, считал себя перевоплощением великого немца poet (see Noll,JungCult, p. 20, and TheAryanChrist, p. 18).

[179]Jung, Memories, Dreams, Reflections, p. 183.

[180]Там же

[181]Миф о Филемоне, духовном спутнике, изложен в Красной Книге.

[182]Jung, Memories, Dreams, Reflections, pp. 190‑191.

[183]See Mark S. Micale, Approaching Hysteria: Disease and Its Interpretations (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1995).

[184]Jung, Answer to Job, p. 198.

[185]Jung. "The Tavistock Lectures," CWlS,p. 164

[186]С G. Jung Speaking, p. 120.

[187]Jung, Red Book,p. 314. 184.Ibid., p. 280

[188] p. 313

[189]Tony Woolf, "The Meaning of Suffering in the Book of Job and in Jung's Answer to Job," Harvest: Journal for Jungian Studies 44/2 (1998):

[190]Jung, Symbols of Transformation, CW5, § 44, p. 31.

[191]Jung, Answer to Job, p. 124.

[192]Сад Эпикура

[193]In fairness to Jung, Werner Engel points out that "Attsgerucht," which is translated as "slipped up," is better understood as "lost my footing," which to Jung, a Swiss mountain climber, is a potentially fatal event. Engel, "Thoughts and Memories of C. G. Jung," p. 269.

[194]Jung, Answer to Job, p. 132.

[195]Там же

[196]Поучительным примером, лат.

[197]Jung, Answer to Job, p. 88

[198]Jung, Letters, 2:358‑359.

[199]"An Eightieth Birthday Interview," СG. Jung Speaking, pp. 271‑272.

 

ГЛАВА 11



Поделиться:




Поиск по сайту

©2015-2024 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2019-07-14 Нарушение авторских прав и Нарушение персональных данных


Поиск по сайту: