[100]Jung, "After the Catastrophe," CW10, pp. 194‑195.
[101] p. 202
[102]Там же
[103] C. G. Jung Speaking, ed. McGuire and Hull, p. 117. lOO.Jung, "After the Catastrophe," CW10, pp. 203‑204. \0l.Ibid, pp. 215‑216.
[104]Jung, "The Tavistock Lectures," CW18, p. 164.
[105]Та же
[106]Jung, "Epilogue to 'Essays on Contemporary Events,'" CW10, p. 236.
[107]Там же.
[108]Там же
[109]Jung, "The Fight with the Shadow," radio talk on a British Broadcasting Program, 1946, in CW10, pp. 218‑226, p. 223.
[110]Jung, "Epilogue to 'Essays on Contemporary Events,'" CW10, p. 236.
[111]Взято из Jay Sherry, "Bibliographic Survey," in Maidenbaum and Martin, Lingering Shadows, p. 399.
[112]Там же
[113]Взято из Bair,/««g, p. 423; see also C. G. Jung Speaking, "The Psychology of Dictatorship," pp. 91‑93.
[114]Winston Churchill, Great Contemporaries (New York: W. W. Norton, 1991); quoted in Bait, Jung, р. 453
[115]C. G. Jung, Interview with Carol Baumann, 1949, reprinted in C. G. Jung Speaking, pp. 192‑200.
[116]Там же, pp. 193‑194
[117]Richard Noll, The Jung Cult: Origins of a Charismatic Movement (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1994), p. 103
[118]Anthony Stevens, "Critical Nonce: A Review of Richard Noll's Jung Cult and Aryan Christ," Journal of'Analytical Psychology 42 (1997): 671‑689.
[119]См., C. G. Jung, Nietzsche's Zarathustra, ed. James L. Jarrett (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1991).
[120]Noll, The Jung Cult, p. 73. U7. Ibid., p. 48. ]\8.Ibid.,p. 94. l\9.Ibid, p. 95. \20.Ibid., p. 86.
[121]Т.е. приверженности способу рассмотрения многообразия явлений мира в свете единой основы, ‑ прим.перев.
[122]Там же, п.89
[123]C. G. Jung, "Seven Sermons to the Dead," in Robert Segal, ed., The Gnostic Jung (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1992), pp. 181‑193.
[124]Noll, The Jung Cult, p. 90.
[125] Ibid, p. 65. I25.1bid.,p.95. I26.1bid.,p.97.
[126]Zeev Sternhell, The Founding Myths ofIsrael (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1997).
[127]Noll, The Jung Cult, p. 21
[128] Ibid., p. 274; Noll, The Aryan Christ, p. 277.
[129]Noll, The Jung Cult, p. 135
[130]Noll, The Aryan Christ, p. 273.
[131]C. G. Jung Biographical Archives, Jolande Jacobi Interview, December 26, 1969; Noll, The Aryan Christ, p. 274.
[132]Там же.
[133]See, esp., Zeev Sternhell, The Founding Myths of Israel.
[134]C. G. Jung Biographical Archives, Michael Fordham Interview, February 1969; Noll, The Aryan Christ, p. 275.
[135].C. G. Jung Biographical Archives, Irene Champernowne Interview, December 19, 1969; Noll, 'The Aryan Christ, p. 274.
[136]C. G. Jung Biographical Archives, Cornelia Brunner Interview, January 8, 1970; Noll, The Aryan Christ, p. 275.
[137]Различные мнения по этому поводу приводят Maidenbuam, Martin, Lingering Shadows, and Maidenbaum, Jungandthe Shadow of Anti‑Semitism.
[138]James Kirsch, "Carl Gustav Jung and thejews: The Real Story," in Maidenbaum and Martin, Lingering Shadoivs, pp. 52‑87..
[139]Там же
[140]Там же
[141]Там же
[142]Там же
[143]Там же
[144]Там же
[145]Там же
[146]Gershom Scholem to Aniela Jaffe, May 7, 1963; Aniela Jaffe, From the Life and Work ofC. G. Jung, trans. R. F. C. Hull and Murray Stein (Einsiedeln, Switzerland: Daimon Verlag, 1989), pp. 97‑98. Also quoted in Adams and Sherry, "Significant Words and Events," pp. 395‑396.
[147] slip (сущ.) – пр. зн. скольжение, сдвиг, скос, перен. – ошибка, следовательно slipped up – пр. зн. ‑ выскользнул; соскользнул; поскользнулся; перен. – ошибся, ‑ прим.перев.
[148]C. G. Jung, Answer to Job (New York: Meridian, 1960), pp. 48, 73; note 7, p. 206.
[149] p. 48
[150] Ibid., p. 206, note 7. An editor's note in the English edition explains that the "shards" refer to Luria's doctrine of the "breaking of the vessels" through which "the powers of evil assumed a separate and real existence."
[151]Jung, Answer to Job, p. 53.
[152]Jung, Letters, 2:157.
[153]Jung, Answer to Job, p. 64. 149.Ibid, p. 74.
[154]James Kirsch, "Carl Gustav Jung and thejews: The Real Story," p. 68.
[155]In Mysterium Coniunctionis {CW 14), a work that Jung began in 1941 and completed in 1954, there are at least nine separate references to the works of Gershom Scholem,
[156]Интересно, почти пятьюдесятью годами ранее, в эссе 1905 года под заголовком "Cryptomnesia", сам Юнг утверждал, что очень много творческой работы произведено в этой манера (Юнг, "Cryptomnesia," CW\), и в его собственной докторской диссертации он продемонстрировал, что Ницше в «так говорил Заратустра» незаконно заимствовал идеи из эссе, которые он прочитал в своей юности. См. Richard Noll, The Aryan Christ, p. 51.
[157]Neumann to Jung, October 19, 1935, quoted in M. Neumann, "On the Relationship between Erich Neumann and C. G. Jung," p. 280.
[158]Jung, Letters, 1:206
[159]Sanford Drob, "Towards a Kabbalistic Psychology: C. G. Jung and the Jewish Foundations of Alchemy," Journal ofJungian Thought and Practice 5/2 (2003): 77‑100.
[160]Jung, Mysterium Coniunctionis, CW 14, p. 24, cf. p. 384.
[161]p. 24.
[162]p. 410. See also Johann Reuchlin, On the An of the Kabbalah [DeArteCabalistica), trans. M. and S. Goodman (Lincoln, NE: University of Nebraska Press, 1983).
[163]Werner H. Engcl, "Thoughts and Memories of C. G. Jung," in Maiden‑baum and Martin, lingering Shadows, pp. 261‑272, p. 267.
[164]A. Maidenbaum, "The Shadows Still Linger," in Maidcnbau‑m, Jung and the Shadow of Anti‑Semitism, p. 211. В то время как замечания Хевайца предполагают, что Юнг ознакомился с еврейской мистикой в его "более поздние годы", мы должны отметить, что в ноябре 1937 Юнг написал письмо профессору М. Х. Герингу, который был редактором Zentralblatt Psychotherapie в Берлине (который являлся подконтрольным Юнгу), и это письмо предполагает, по крайней мере, некоторое знакомство с предметом. В этом письме Юнг очень критически настроен по отношению к книге, которая заявила, что евреи высококомпетентны в мистике. (цитата Engel, "Thoughts and Memories of C. G. Jung," p. 267).
[165]Kirsch, "Carl Gustav Jung and the Jews," p. 68, states that Jung read the whole of Knorr von Rosenroth's Kabbalah Denudata, but he does not indicate when such reading took place.
[166]Тем не менее, Юнг не дает ссылок на каббалистические источники до окончания Второй мировой войны.
[167]M. Neumann, "On the Relationship between Erich Neumann and С. С. ]ung," p. 274.
[168] p. 280.
[169]fe, From the Life and Work ofСG. Jung, p. 87.
[170]Эта идея предложена Стивом Мартином во введении, Maidenbaum and Martin, LingeringShadows,p. 10.
[171]Цитата Jay Sherry, "Bibliographic Survey," p. 399.
[172]Allen W. Dulles, Letter to Paul Mellon of the Bollingen Foundation, February 17, 1950; quoted in Joan Dulles Buresch‑Talley, "The С.G. Jung and Allen Dulles Correspondence," p. 45.
[173]См. Более подробно, Wood and Kroger, Doing Discourse Analysis (Thousand Oaks, CA: Sage, 2000); Potter and Weatherall, Discourse and Social Psychology (Thousand Oaks, CA: Sage, 1987); and Weiss and Wodak, Critical Discourse Analysis (New York: Palgrave MacMillan, 2002), исследуется антисемитский дискурс в историческом контексте.
[174]Для многих патологичая диссоциативность как правило ‑ ответ на травму детства. Хотя травма не абсолютно необходимое условие для патологической диссоциативности, есть действительно события, которые можно считать травмирующими в жизнеописании Юнга. Обсуждения диссоциативности Юнга, так же как и его взглядов на диссоциацию, см. Brian R. Skea, "Trauma,
Transference and Transformation: A Study of Jung's Treatment of His Cousin, Helene (A Jungian Perspective on the Dissociability of the Self and on the Psychotherapy of the Dissociative Disorders)," paper presented in a public lecture at the C. G. Jung Education Center, Pittsburgh, PA, on February 3, 1995.Downloaded from (https://www.cgjungpage.org/index.php? option=com_content&task=view&id=802&Itemid=40), "The Jung Page," May 24, 2009.
[175]Сам Юнг отрицал, что эти диалоги были поэзией или литературным произведением (см. Sonu Shamdasani, "Введение," Красная Книга, p. 213), и предполагал, что с психиатрической точки зрения эти диалоги были безумием или начинающимся психозом (RedBook, p. 360).
[176]C. G. Jung, Memories, Dreams, Reflections, recorded and edited by Aniela Jaffe (New York: Random House, 1961), p. 33.
[177] d, p. 34.
[178] Ibid. У семьи Юнга была легенда, что дедушка Юнга, также звавшийся Карлом Густавом Юнгом, был незаконным сыном Гете и обвинения Нолла предполагали, что Юнг, возможно, считал себя перевоплощением великого немца poet (see Noll,JungCult, p. 20, and TheAryanChrist, p. 18).
[179]Jung, Memories, Dreams, Reflections, p. 183.
[180]Там же
[181]Миф о Филемоне, духовном спутнике, изложен в Красной Книге.
[182]Jung, Memories, Dreams, Reflections, pp. 190‑191.
[183]See Mark S. Micale, Approaching Hysteria: Disease and Its Interpretations (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1995).
[184]Jung, Answer to Job, p. 198.
[185]Jung. "The Tavistock Lectures," CWlS,p. 164
[186]С G. Jung Speaking, p. 120.
[187]Jung, Red Book,p. 314. 184.Ibid., p. 280
[188] p. 313
[189]Tony Woolf, "The Meaning of Suffering in the Book of Job and in Jung's Answer to Job," Harvest: Journal for Jungian Studies 44/2 (1998):
[190]Jung, Symbols of Transformation, CW5, § 44, p. 31.
[191]Jung, Answer to Job, p. 124.
[192]Сад Эпикура
[193]In fairness to Jung, Werner Engel points out that "Attsgerucht," which is translated as "slipped up," is better understood as "lost my footing," which to Jung, a Swiss mountain climber, is a potentially fatal event. Engel, "Thoughts and Memories of C. G. Jung," p. 269.
[194]Jung, Answer to Job, p. 132.
[195]Там же
[196]Поучительным примером, лат.
[197]Jung, Answer to Job, p. 88
[198]Jung, Letters, 2:358‑359.
[199]"An Eightieth Birthday Interview," СG. Jung Speaking, pp. 271‑272.
ГЛАВА 11